Kirjoittaja Aihe: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen  (Luettu 3118 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« : 20.02.21 - klo:13.11 »
Ostan verkkokaupoista hyvin harvoin. Alkusyksyllä tein yhden ainoan ostoksen ja sen jälkeen tuli monta viikkoa paljon roskapostia. Se onneksi loppui vuodenvaihteeseen mennessä. Nyt päättyneellä viikolla tein pitkästä aikaa verkko-ostoksia ja taas alkoi tulla spämmiä sähköpostiin. Syksyllä valitin asiasta myyjälle (suomalainen firma), joka ei ottanut asiaa vakavasti (pyysin heitä poistamaan tietoni heidän tietokannoistaan, ja he sanoivat poistaneensa mutta pian sen jälkeen pyysivät palautetta tästä "palvelusta" sähköpostilla). Tällä kertaa en tiedä onko ongelma myyjän vai maksunvälittäjän sivustolla, joten joudun ksyymään: onko

Klarna-maksuista kellään seurannut spämmmimäärän kasvu?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #1 : 20.02.21 - klo:14.09 »
Minkä vuoksi Klarna ei välittäisi tietoja mainostajille? Eiväthän he välitä siitäkään, että "löydetyillä" luottokorteilla voi heiltä ostaa tavaraa. Muut kaupat ovat jo vuosia vaatineet parempaa tunnistautumista eikä pelkällä luottokortilla voi ostaa mitään.

Toisaalta, eikö Googlen selain automaattisesti kyttää mitä teet ja kohdista mainoksia sen mukaan? G-mail on aina tehnyt näin, ihan sähköpostin sisällön perusteella - tosin G-mail tapauksessa nämä menevät omaan mainoskenttäänsä. SPAMia ei tule läpi käytännössä ollenkaan.

En tiedä mitä muut selaimet tekevät. Windowsissa voit valita haluatko kohdennettua mainontaa vai random-mainontaa - ei ole mitään optiota "ei mainontaa".

Tämä on sitä nykyaikaa. Käytä sähköpostia josta SPAM ei tule läpi.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #2 : 22.02.21 - klo:12.52 »
Minkä vuoksi Klarna ei välittäisi tietoja mainostajille? Eiväthän he välitä siitäkään, että "löydetyillä" luottokorteilla voi heiltä ostaa tavaraa. Muut kaupat ovat jo vuosia vaatineet parempaa tunnistautumista eikä pelkällä luottokortilla voi ostaa mitään.
Kun puhun spämmistä, tarkoitan spämmiä, en tavallista mainospostia. En epäile että osoitteita tietoisesti völitettäisiin, vaan epäilen että jomman kumman firman (myyjä, maksunvälittäjä) tietosuoja vuotaa.

Toisaalta, eikö Googlen selain automaattisesti kyttää mitä teet ja kohdista mainoksia sen mukaan? G-mail on aina tehnyt näin, ihan sähköpostin sisällön perusteella - tosin G-mail tapauksessa nämä menevät omaan mainoskenttäänsä. SPAMia ei tule läpi käytännössä ollenkaan.
Miten tämä liittyy asiaan? Ostoksilla ei ole mitään tekemistä Googlen kanssa, enkä ole niiden yhteydessä käyttänyt Gmail-osoitetta.

En tiedä mitä muut selaimet tekevät. Windowsissa voit valita haluatko kohdennettua mainontaa vai random-mainontaa - ei ole mitään optiota "ei mainontaa".
Miten tämä liittyy asiaan?

Tämä on sitä nykyaikaa. Käytä sähköpostia josta SPAM ei tule läpi.
Mikä se sellainen sähköposti on?

Onko todellakin niin että kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota siihen että roskapostin määrällä voisi olla jotain tekemistä verkko-ostosten kanssa?

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #3 : 22.02.21 - klo:12.56 »
Onko todellakin niin että kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota siihen että roskapostin määrällä voisi olla jotain tekemistä verkko-ostosten kanssa?
Sen verran kommentoin tähän, että kun ostan Huuto.net:stä tavaraa, niin hetken aikaa kauppojen jälkeen tulee roskapostia. Mutta se on sitä yksityisten välistä kauppaa se.
Kahvi on väkevin juomani

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #4 : 22.02.21 - klo:13.07 »
Minkä vuoksi Klarna ei välittäisi tietoja mainostajille? Eiväthän he välitä siitäkään, että "löydetyillä" luottokorteilla voi heiltä ostaa tavaraa. Muut kaupat ovat jo vuosia vaatineet parempaa tunnistautumista eikä pelkällä luottokortilla voi ostaa mitään.
Kun puhun spämmistä, tarkoitan spämmiä, en tavallista mainospostia. En epäile että osoitteita tietoisesti völitettäisiin, vaan epäilen että jomman kumman firman (myyjä, maksunvälittäjä) tietosuoja vuotaa.

Toisaalta, eikö Googlen selain automaattisesti kyttää mitä teet ja kohdista mainoksia sen mukaan? G-mail on aina tehnyt näin, ihan sähköpostin sisällön perusteella - tosin G-mail tapauksessa nämä menevät omaan mainoskenttäänsä. SPAMia ei tule läpi käytännössä ollenkaan.
Miten tämä liittyy asiaan? Ostoksilla ei ole mitään tekemistä Googlen kanssa, enkä ole niiden yhteydessä käyttänyt Gmail-osoitetta.

En tiedä mitä muut selaimet tekevät. Windowsissa voit valita haluatko kohdennettua mainontaa vai random-mainontaa - ei ole mitään optiota "ei mainontaa".
Miten tämä liittyy asiaan?

Tämä on sitä nykyaikaa. Käytä sähköpostia josta SPAM ei tule läpi.
Mikä se sellainen sähköposti on?

Onko todellakin niin että kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota siihen että roskapostin määrällä voisi olla jotain tekemistä verkko-ostosten kanssa?

Ai mitäkö tekemistä selaimella? Saanko kysyä miten ostit sitten verkkokaupasta, jos et käyttänyt jotain selainta?

En tiedä mitä tarkoitat spämmillä, koska kuulostaa siltä, että tarkoitat sillä normaalia mainontaa, siis uutta normaalia verkkomaailmassa. Tuhoisaa mainontaa, siis joihin on kätketty Troijalaisia ja muita, ei käytännössä tule G-mailistä läpi ollenkaan. SPAM hakemistosta ne kyllä löytyvät ja sinne menee kyllä ihan rehellisiäkin mainoksia, jonkin verran. Sellainen sähköposti on siis keksitty jo 15 vuotta sitten.

Jos puhut tavallisesta mainonnasta, niin verkko-ostoksen jälkeen, esim. Facebookissa tulee välittömästi asiaan liittyvää mainontaa esiin. Jos ostat talvisaappaat, niin varmasti on talviasusteita Facebookissa esillä, siis maksettuja mainoksia. Samoja mainoksia tulee tietysti myös sähköpostiin, koska varmaan sitäkin sinun on pitänyt käyttää verkko-ostoksen yhteydessä.

Se miten erilainen Klarna on tässä suhteessa - ei mitään havaintoa. Tarkoitin yllä ihan mainstream-kauppoja, kuten City Market, Netrauta, K-rauta, Verkkokauppa jms. - en ole enää niiden väliseen eroon kiinnittänyt huomiota, koska niin tavallista tämä kohdennettu mainonta on. Windows 10 ASENNUS jo kysyy tätä - kuten aiemmin huomautin, joten onhan tämä täysin uusi normaali.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #5 : 22.02.21 - klo:13.12 »
Sen verran kommentoin tähän, että kun ostan Huuto.net:stä tavaraa, niin hetken aikaa kauppojen jälkeen tulee roskapostia. Mutta se on sitä yksityisten välistä kauppaa se.
Itselläni tämä on tapahtunut kun ostan tavaraa ihan tavalliselta suomalaiselta firmalta.

Veikkaan että vuoto saattaa myös riipua maksutavan valinnasta. Jotenkin naivisti oletan että verkkopankkimaksu on luotettavin, mutta tiedä häntä. Kun myyjä käyttää Klarnaa, minulta menee aina ohi se kohta missä laskun erittelyn saisi ladatuksi omalle koneelle, ja sen takia  joskus valitsen sellaisen maksutavan jossa tosite on helpompi saada.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #6 : 22.02.21 - klo:13.20 »
Ai mitäkö tekemistä selaimella? Saanko kysyä miten ostit sitten verkkokaupasta, jos et käyttänyt jotain selainta?
Kun viestin otsikossa puhun roskapostista, niin minusta on ihan selvää että silloin ei ole kyse selaimeen integroidusta mainonnasta.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #7 : 22.02.21 - klo:13.29 »
Tarkistin tässä päivämääriä ja huomaan nyt, että roskapostin tulo alkoi heti kun tutkin myyjän sivulta tuotteita ja kokeeksi vein niitä ostoskoriin mutta en vielä tehnyt kauppaa vaan tyhjensin ostoskorin. Ostoksia tein vasta seuraavina päivinä. Vika on siis todennäköisemmin myyjän kuin Klarnan sivustolla. Tilasin isokokoista tavaraa jota en pysty itse kuljettamaan.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #8 : 22.02.21 - klo:13.37 »
Ai mitäkö tekemistä selaimella? Saanko kysyä miten ostit sitten verkkokaupasta, jos et käyttänyt jotain selainta?
Kun viestin otsikossa puhun roskapostista, niin minusta on ihan selvää että silloin ei ole kyse selaimeen integroidusta mainonnasta.

No miten ne mainokset sitten päätyvät Facebookiin ja vastaaviin? Sähköpostitilin kautta tietysti, koska mitään muuta tuskin ostoksesi kautta välittyy, joka olisi tiedossa kaikkialla muualla. Miksei mainostaja sitten lähettäisi niitä mainoksia myös sähköpostiin, koska sitä kauttahan ne joka tapauksessa tulevat? Mahdollisesti myös selain tai esim. Windows tietävät sähköpostiosoitteesi ... Firefoxkin sitä yrittää udella aika sinnikkäästi. Chrome/Chromium tietää varmasti jos käytät G-mailiä niissä. Selain seuraa koko ajan mitä teet, halusit tai et.

Siis mikä tässä on uutta? Klarnako? Eihän se mikään pankki ole, joka pidättäytyy tällaisesta. Ylempänä selitin miksi minä en luottaisi siihen missään asiassa.

Jos haluat kaikesta tällaisesti eroon, niin löytynee selaimia ja käyttöympäristöjä, joissa pääset eroon JOSTAKIN tässä esitetystä. Mutta älä osta verkosta mitään.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #9 : 22.02.21 - klo:13.38 »
Tarkistin tässä päivämääriä ja huomaan nyt, että roskapostin tulo alkoi heti kun tutkin myyjän sivulta tuotteita ja kokeeksi vein niitä ostoskoriin mutta en vielä tehnyt kauppaa vaan tyhjensin ostoskorin. Ostoksia tein vasta seuraavina päivinä. Vika on siis todennäköisemmin myyjän kuin Klarnan sivustolla. Tilasin isokokoista tavaraa jota en pysty itse kuljettamaan.

Juuri noin. Selailu riittää, jos selaimesi tietää sähköpostiosoitteesi. Tai jos olet jo kirjautunut kauppiaan sivuille.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #10 : 22.02.21 - klo:13.59 »
Juuri noin. Selailu riittää, jos selaimesi tietää sähköpostiosoitteesi. Tai jos olet jo kirjautunut kauppiaan sivuille.

Selain ei "tiedä" minun sähköpostiosoitettani. Käytän Firefoxia enkä ole kirjautunut millekään verkkotilille joka liittyisi selaimeen mitenkään. Tai ylipäätään millekään tilille, en myöskään myyjän tilille. Riitti kun erehdyin kirjoittamaan lomakkeelle sp-osoitteeni. Kauppiaiden verkkosivuihin täytyisi voida luottaa sen verrran että lomakkeelta ei heti vuoda tietoja.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #11 : 22.02.21 - klo:14.13 »
Juuri noin. Selailu riittää, jos selaimesi tietää sähköpostiosoitteesi. Tai jos olet jo kirjautunut kauppiaan sivuille.

Selain ei "tiedä" minun sähköpostiosoitettani. Käytän Firefoxia enkä ole kirjautunut millekään verkkotilille joka liittyisi selaimeen mitenkään. Tai ylipäätään millekään tilille, en myöskään myyjän tilille. Riitti kun erehdyin kirjoittamaan lomakkeelle sp-osoitteeni. Kauppiaiden verkkosivuihin täytyisi voida luottaa sen verrran että lomakkeelta ei heti vuoda tietoja.

OK, tuo on uutta. Aika agressiivistä tiedon louhintaa näköjään. En olisi ihan tuota olettanut.

En kuitenkaan usko että kyseessä on tietovuoto vaan on ihan harkittua toimintaa.

Jos perään tapahtuu tietovuoto - siis menevätkö nuo tuollaiset kauppiaan (tai web-hostaajan) urkkimat tiedot edes mihinkään suojattuun rekisteriin - niin hakkerit myyvät tietonsa jollekin mafialle, joka lähettää Troijan hevosia ja vastaavia kivoja pikku postituksia miljoonille sähköpostiin ja kun joku erehtyy klikkaamaan, niin urkinta tai kiristys tai joku myy käynnistyy. Näin se homma etenee.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #12 : 22.02.21 - klo:14.30 »
OK, tuo on uutta. Aika agressiivistä tiedon louhintaa näköjään. En olisi ihan tuota olettanut.
Joko lomakkeelta tai evästeistä.

En kuitenkaan usko että kyseessä on tietovuoto vaan on ihan harkittua toimintaa.
Myyjältäkö? Ei nyt sentään.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #13 : 22.02.21 - klo:14.42 »
En kuitenkaan usko että kyseessä on tietovuoto vaan on ihan harkittua toimintaa.
Myyjältäkö? Ei nyt sentään.

Tähän tarvittaisiin varmaan jonkun tietoturvaspesialistin näkemystä, mutta ...

... myyjän järjestelmäänhän tuo "lomake", mikä se nyt sitten onkaan, menee, joten miksi ei? Mainitsin myös WEB-hostaajan, joka tietenkin voi tehdä mitä hyvänsä ilman, että myyjä sitä ymmärtää. En minä ainakaan ensimmäiseksi epäilisi tietovuotoa.

Yhteys lienee https - joten, epäiletkö että toimistasi on saatu vihiä ja linjoilla on Supo, Säpö tai NSA?  :D   ... ei kai sinne väliin muut pääse.

Tuskin Ubuntun käyttäjällä mitään troijalaistakaan koneessa on.

rs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #14 : 22.02.21 - klo:14.43 »
jep, sivustoilla näkyvät mainokset kohdennetaan evästeiden perusteella. eri sivustoilla voi olla asetettu esim facebookin evästeitä, jolloin kun menet seuraavaksi facebookin siellä näytetään äsken vierailemasi sivuston x mainoksia.

on aika jännää jos aletaan laittamaan sähköpostia vaikka ostostapahtuma on keskeytetty ja mitään tilausta ei ole lähetetty. voisithan kysyä kyseiseltä yritykseltä että miksi näin tapahtuu ja voitaisiinko sinun sähköposti poistaa heidän listoiltaan?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #15 : 22.02.21 - klo:14.58 »
on aika jännää jos aletaan laittamaan sähköpostia vaikka ostostapahtuma on keskeytetty ja mitään tilausta ei ole lähetetty. voisithan kysyä kyseiseltä yritykseltä että miksi näin tapahtuu ja voitaisiinko sinun sähköposti poistaa heidän listoiltaan?

Montako kertaa tässä pitää selventää mitä viestin otsikko sanoo: kyse on roskapostista jolla ei ole mitään tekemistä myyjän tai laskunvälittäjän kanssa. Siis tyyliin "Fat Burner", "Skin Tags Remover", "20/30 Vision", jne.

rs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #16 : 22.02.21 - klo:15.08 »
Montako kertaa tässä pitää selventää mitä viestin otsikko sanoo: kyse on roskapostista jolla ei ole mitään tekemistä myyjän tai laskunvälittäjän kanssa. Siis tyyliin "Fat Burner", "Skin Tags Remover", "20/30 Vision", jne.

pahoittelut, näin ymmärsinkin ketjua lukiessa mutta varmaan tuossa kun sanoin jotain evästeistä tuli ajatuskatko ja jatkoin mainosteemalla. joka tapauksessa voisi olla hyvä olla yhteydessä tuohon myyjään. voihan olla että joku on murtautunut myyjän järjestelmiin, jollon siitä olisi hyvä ilmoittaa. jos kiinnostusta riittää niin voit myös kokeilla mahdollisuuksien mukaan eri koneella/käyttäjällä luoda jonkun toisen sähköpostitilin, ja toistaa tilauksen aloittaminen ja peruminen, ja katsoa toistuuko roskapostin saaminen. tällä saisi kenties poissuljettua sen ettei omassa selaimessa tai järjestelmässä ole jotain pöpöä

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #17 : 22.02.21 - klo:15.15 »
on aika jännää jos aletaan laittamaan sähköpostia vaikka ostostapahtuma on keskeytetty ja mitään tilausta ei ole lähetetty. voisithan kysyä kyseiseltä yritykseltä että miksi näin tapahtuu ja voitaisiinko sinun sähköposti poistaa heidän listoiltaan?

Montako kertaa tässä pitää selventää mitä viestin otsikko sanoo: kyse on roskapostista jolla ei ole mitään tekemistä myyjän tai laskunvälittäjän kanssa. Siis tyyliin "Fat Burner", "Skin Tags Remover", "20/30 Vision", jne.

Mitäs väliä sillä on mitä mainostetaan? Mainostaja jolle tämä on välitetty voi mainostaa mitä haluaa ... tai myydä sähköpostin eteenpäin joka edelleen mainostaa mitä haluaa. Ainakin minä keksin monta syytä miksi "isohkon tavaran" ostajalle voisi mainostaa "Fat Burner" ja "20/30 Vision" -tuotteita. Tämähän on kansainvälistä toimintaa, ei tässä suomi-kortilla ole arvoa eikä vaikutusta. Suomeksi kirjoitettu nigerialaiskirje on vain yksi mahdollisuus monesta.

Eri asia on sitten se, että jos SPAM on vahingollista. Silloin voisi ajatella, että tämän kolmannen osapuolen järjestelmissä on tietovuoto. Jos tämä meni neljännelle osapuolella, tuskin siitä enää kukaan alkuperäinen osapuoli edes välittää mitä siellä tapahtuu.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #18 : 22.02.21 - klo:15.23 »
Tuskin Ubuntun käyttäjällä mitään troijalaistakaan koneessa on.

Taisi käydä niin että tilaukset tein Ubuntu-koneelta mutta selailun aloitin Windows-koneella. Ja houmasin juuri että viime aikojen kiireiden keskellä en ole huomannut että viikottainen virusskannaus ei ole toiminut moneen viikkoon. Tarkistin asetukset, eikä siellä ole mikään muuttunut, mutta eipä vaan pyörähdä tarkistus kuten pitäisi. Täytyy ottaa siihenkin myyjään yhteys.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Roskapostin määrä verkkomaksun jälkeen
« Vastaus #19 : 22.02.21 - klo:16.38 »
Ei sillä käyttiksellä mitään merkitystä ole. Se vain tuuppaa oleen nykypäivää, että nuo tiedot valuu aina mutkien kautta jollekin ja ne menee massapostitukseen. Kaikista pahin on kuitata jonkin tuollaisen viestin sisältä se "en halua lisää postia aiheesta" tms. Jos tuon menet tekeen, niin peli on käytännössä aina menetetty poislukien kourallinen hyvistä toimijoista. Sen jälkeen olet ja tulet olemaan jonkinlaisella massapostilistalla.

Palvelun tarjoajalla (sähköposti) on aivan valtava merkitys. Google ei päästä oikeastaan mitään läpi, mutta sitten esim. joku ISP:n oma sähköposti saattaa päästää kaiken läpi. Mikäli et ole ostanut sitä "turvapakettia" ;)

Suosittelen itse kahta sähköpostiosoitetta. Toinen sellainen, jonka voi laittaa mihin vain ja sitten se sellainen, jota käytetään vain kriittisempiin toimiin. Mutta kannattaa varautua että tuo jälkimmäinenkin jossain vaiheessa pääsee karkuun.