Kirjoittaja Aihe: Nettipankissa asiointi  (Luettu 2386 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 858
    • Profiili
Nettipankissa asiointi
« : 19.02.21 - klo:18.29 »
Kumpi on turvallisempi tapa nettipankissa  asiointiin:

a) pelkästään tietokoneella käyttäen joko tunnuslukulaitetta tai -korttia

b) Androidpuhelimella pankin  mobiili tunnuslukusovellusta käyttäen

Pankit yleensä yllyttää käyttämään mobiilisovellusta.
Onko siinä heillä oma lehmä kyseessä ja  mitä etuja ja
haittapuolia siinä on asiakkaan kannalta?

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 895
    • Profiili

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2782
    • Profiili
Vs: Nettipankissa asiointi
« Vastaus #2 : 19.02.21 - klo:18.38 »
Kolmas vaihtoehto (pankista riippuen):
c) pelkästään tietokoneella, pankin tunnuslukusovellusta käyttäen (joka siis on puhelimessa)

Itse asioin yhdessä pankissa a:n mukaan (koska en luota pankin taustayhteisön kykyyn pitää it-hankkeita kasassa niin hyvin että mobiilisovellus olisi luotettava; tällä pankilla ei ole erillistä tunnuslukusovelllusta ja asiakaspalvelu on kehnoa) ja toisessa pankissa asioin c-vaihtoehdon mukaan (koska tunnuslukusovellus on erikseen; en käytä kyseisen pankin varsinaista pankkisovelllusta kännnykässä koska en tarvitse sitä).

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2782
    • Profiili
Vs: Nettipankissa asiointi
« Vastaus #3 : 19.02.21 - klo:18.48 »
https://www.hs.fi/talous/art-2000007813958.html

Se tunne kun olen joka tilanteessa joku numero...

Jossain vaiheessa odottelin että päästäisiin puhelinnumeroista eroon, mutta sitten tajusin että turha toivo, koska oman nimen käyttäminen osoitteena on liian turvatonta; kylmä numerosarja on helpompi salata julkisuudelta. Ja sitten tuli Skype & kumppanit ja kääsni maailman nurin. No, puhelinyhteys on yhteydenpitoa varten, mutta pankin asiakkuus on yksityinen asia ja on syytäkin pitää huoli ettei käyttäjätunnusta tms. ole liian helppo arvata. Nordean asiakastunnus-numerosraja taitaa olla aika lyhyt, mutta pidentäminenkään ei suojaa sitä näpäilyvirheiltä.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 895
    • Profiili
Vs: Nettipankissa asiointi
« Vastaus #4 : 19.02.21 - klo:19.04 »
Näihin kännykkäsovelluksiin liittyen:
Työkaveri osti ihan laadukkaan saksalaisen premium luokan auton. Ei itse autossa vikaa, mutta siihen liittyvät kännykkäsovellukset ovat hänen mielestään p...stä. Toimivat jos toimivat ja jos toimivat niin silloikin väärin.
Eli excel kaverit ovat saaneet insinööreistä ylivallan :'(
Ps.
W123 oli viimeinen oikeasti toimiva ;)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Nettipankissa asiointi
« Vastaus #5 : 19.02.21 - klo:19.57 »
Kiinnostavaa sinänsä, mutta ... en tiedä miten Benzit tähän liittyvät ja miksi yleensäkään pitäisi käyttää mitään kännykkäsovellusta auton kanssa? Saa käyttää, mutta miksi pitää?

Itse käytän vain pankkeja, jotka tietävät mitä tekevät ja joissa on asiakaspalvelua. Nordea ja Lammin Säästöpankki toteuttavat nämä. Danske Bankit ja OP:t on irtisanottu jo vuosia sitten.

Kaikkein vaivattomin on oikea tietokone + kännykkä app tunnistus (tabletti ilman liittymää käy myös). Paperitunnistukset eivät ole tarpeen tai niitä ei välttämättä enää voi käyttää. Erillistä laitetta voi käyttää, mutta paljon helpompaahan se on kännykällä joka on aina mukana.

Tämä sama tunnistautumisjärjestelmä on käytössä kaikessa muussakin - jokaisessa nettitilauksessa, veroissa, terveysasioissa, vakuutusasioissa ... jms. Mitään ylimääräistä tämä ei siis tuo.

Poikkeuksena joku Klarna, joka antaa ostaa vaikka et tunnistaudu - eli jos löydät luottokortin, niin sen voi kätevästi tyhjentää ostamalla Klarna yhteensopivista kaupoista. Käsittämätöntä että tämä on laillista ... vai onko enää tänä vuonna? Viime vuonna se oli.

Mobiilipankkia ja MobilePayta voi toki käyttää jos kokee niistä olevan jotain hyötyä, mutta ne ovat sitten ylimääräisiä järjestelmiä. Joku näitä tarvitsee, joku ei.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 895
    • Profiili
Vs: Nettipankissa asiointi
« Vastaus #6 : 19.02.21 - klo:20.07 »
Arvasin että W123 herättää tunteet. Vaikka se oli pelkkä Ps.


Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Nettipankissa asiointi
« Vastaus #7 : 19.02.21 - klo:20.12 »
Arvasin että W123 herättää tunteet. Vaikka se oli pelkkä Ps.

Ei oikeasti, lähinnä kiinnostuksen  ;D  ... ehkä eri ketjussa sitten.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 895
    • Profiili
Vs: Nettipankissa asiointi
« Vastaus #8 : 19.02.21 - klo:20.18 »
Ei välttämättä, jos Linuxissa halutaan pysyä
https://www.automotivelinux.org/about/members/
Sorry Pendeli jos hiukan eksyin kysymyksestä.

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Nettipankissa asiointi
« Vastaus #9 : 20.02.21 - klo:00.13 »
Itse pidän turvallisempana pankkiasiointiin oikeaa tietokonetta, ja tunnuslukulaitetta, lisäksi naputan käyttäjätunnukseni joka kerta käsin.

Kyllähän mobiilipankki on silti turvallinen, kunhan ei anna kirjautumisen muistaa käyttäjätunnusta, tunnuslukusovelluksen salasana on vain nelinumeroinen.


ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS