Kirjoittaja Aihe: displayCal ja Ubuntu 20.04  (Luettu 5997 kertaa)

Synaptic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
displayCal ja Ubuntu 20.04
« : 11.02.21 - klo:19.23 »
Ubuntu 20.04 / 20.10 repoissa ei ole displayCalia (näytönkalibrointiohjelma). Ongelmaa on puitu tässä ja se on lähtenyt varsin monesta jakelusta vetämään, sillä niissä ei ole sopivia riippuvuuksia (python2 ja muuta).

https://hub.displaycal.net/issue/17813/

Kuvankäsittelyyn tämä ohjelma on erittäin tarpeellinen ja tähän ongelmaan pitäisi saada ratkaisu, joka sopii kadunmiehellekin. Snapia / Flatpakia ei tietääkseni ole tarjolla. Eikä kai ppa:takaan, joka olisi ajantasalla.

Onko kukaan teistä asentanut sitä käsin Ubuntuun tai osaako muuten neuvoa? Mulla on nyt käytössä Kubuntu 20.10.

Latasin uusimman version displayCalista eli 3.8.9.3, python2:n (repon 2.7.18-2) ja kokeilin kääntää sitä, mutta törmäsin tällaiseen header file -ongelmaan, jota en saanut ratkaistua

Koodia: [Valitse]
$ python2 setup.py install
XDG: [Errno 2] No translation file found for domain: xdg-user-dirs
['install']
*** /home/portrait/data/0x_ohjelmat/DisplayCAL-3.8.9.3/setup.py install
using distutils
running install
running build
running build_py
running build_ext
building 'DisplayCAL.lib64.python27.RealDisplaySizeMM' extension
x86_64-linux-gnu-gcc -pthread -fno-strict-aliasing -Wdate-time -D_FORTIFY_SOURCE=2 -g -fdebug-prefix-map=/build/python2.7-fWAMxV/python2.7-2.7.18=. -fstack-protector-strong -Wformat -Werror=format-security -fPIC -DUNIX -I/usr/include/python2.7 -c DisplayCAL/RealDisplaySizeMM.c -o build/temp.linux-x86_64-2.7/DisplayCAL/RealDisplaySizeMM.o
DisplayCAL/RealDisplaySizeMM.c:29:11: fatal error: X11/extensions/xf86vmode.h: No such file or directory
   29 | # include <X11/extensions/xf86vmode.h>
      |           ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
compilation terminated.
error: command 'x86_64-linux-gnu-gcc' failed with exit status 1

xf86vmode.h siis puuttuu ja ei löytynyt ainakaan Synapticilla ja googlella löytyneistä vanhoista foorumikeskusteluistakaan ei ollut apua. Voi olla, että jotain muutakin on pielessä, tämä kun ei ole mun osaamisaluetta.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: displayCal ja Ubuntu 20.04
« Vastaus #1 : 11.02.21 - klo:21.23 »
Itse olen saanut asennettua sen Lubuntu 20.04:ään, vai asensinko sen 18.04:ään ja päivitin 20.04:ään en muista.

Mutta kuitenkin se on mahdollista asentaa, en vain muista yhtään kuinka asensin sen.

Mulla taitaa olla toi 3.8.9.3-versio.

Voin yrittää kairata sen ohjeen jostakin.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: displayCal ja Ubuntu 20.04
« Vastaus #2 : 11.02.21 - klo:21.27 »
Oletko kokeillut seuraavaa ???

http://ftp.debian.org/debian/pool/main/d/displaycal/

Tässä säikeessä olen sählännyt näytön kalibroinnin kanssa.
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=55520.msg423860#msg423860

Kannattaa lisätä itsensä colord-ryhmään, jottei tartte ajaa roottina.

Edit - Omalla vastuullasi tietenkin...
Googlasin vaan .deb-pakettia, jonka löysin lataamistani ohjelmista, joten olen saattanut onkia kyseisen ohjelman jostakin muusta lähteestä.

Edit - Minulla tosin on asennettuna myös python2.
Koodia: [Valitse]
ls -l /usr/bin/python
lrwxrwxrwx 1 root root 7 huhti  15  2020 /usr/bin/python -> python2
« Viimeksi muokattu: 11.02.21 - klo:21.38 kirjoittanut kamara »

Synaptic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: displayCal ja Ubuntu 20.04
« Vastaus #3 : 11.02.21 - klo:22.00 »
Oletko kokeillut seuraavaa ???

http://ftp.debian.org/debian/pool/main/d/displaycal/

...

Kannattaa lisätä itsensä colord-ryhmään, jottei tartte ajaa roottina.

Edit - Omalla vastuullasi tietenkin...

...

Googlasin vaan .deb-pakettia, jonka löysin lataamistani ohjelmista, joten olen saattanut onkia kyseisen ohjelman jostakin muusta lähteestä.

Edit - Minulla tosin on asennettuna myös python2.

Kiitos. Katson. Omalla vastuulla toki - oikeastaan alan pikkuhiljaa toivoa, että saisin tämän rikki ja hyvän syyn asentaa uudelleen päälle jotain muuta. Sellainen vikatikki oli päivittää toimiva 18.04 20.04:ään. Tässä on ollut ihmeen paljon ongelmia. Käytännössä käsittelemättä vielä webp-kuvien puuttuva tuki geeqiessä ja 20.10 päivityksen jälkeen katosi kaikki äänet... Joudun ehkä niistäkin avaamaan omat topicit. Kaikki aiemmat asennukset 12.04 alkaen toimivat sellaisenaan tai pienellä tuunaamisella.

Asensin python2:en repoista, mainittu alkuperäisessä postauksessa. "Python >= v2.6 <= v2.7.x (2.7.x is the recommended version." sanotaan displayCalin sivuilla eli pitäisi olla kunnossa kun mulla on 2.7.18-2. Täytyy alkaa penkoa tätä kuvan listaa

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: displayCal ja Ubuntu 20.04
« Vastaus #4 : 12.02.21 - klo:08.09 »
Joskus viime kesänä tutkiskelin virtuaali boxsissa 20.04 asennusta ja silloin tein tällaiset muistiinpanot displaycallin asentamiseksi:

Koodia: [Valitse]
Lataa dispcalgui: https://displaycal.net/#download
asenna: dpkg -i dispalycal_xxxx.sss.deb
korjaa puuttuvat: apt --fix-broken install

En ole 20.04 kanssa sen jälkeen touhunnut, eli en tiedä toimisivatko ohjeet vielä. Silloin sain kalibroinnin xritellä tehtyä. Tai ainakin jonkinlainen profiili syntyi.

Olen suunnitellut, että käytän 18.04 kunnes siitä tulee zombi. Sitten varmaan on vähin eri pakko alkaa päivitellä.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: displayCal ja Ubuntu 20.04
« Vastaus #5 : 14.02.21 - klo:20.37 »
Jos on Windows asennus sen kalibroinnin voi tehdä siinä. Väriprofiilit voi sitten siirtää Linuxiin. Toki voi ladata vanhemman asennusmedian ja käyttää sitä. Gentoossa on vielä Python2, mutta sekin poistumassa kun sitä ei enää kehitetä, mutta sillä tehtyä koodia vielä paljon. Itsellä vanhempi Kodi tarvitsee sitä.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: displayCal ja Ubuntu 20.04
« Vastaus #6 : 15.02.21 - klo:09.26 »
Jos on Windows asennus sen kalibroinnin voi tehdä siinä. Väriprofiilit voi sitten siirtää Linuxiin.

Tiedätkö, että profiilin voi siirtää järjestelmästä toiseen? Olettaisin, että profilointi tehdään näytönohjainten ”jälkeen”, jolloin ne eivät välttämättä ole siirettävissä, mutta voin olla väärässä.

Ps. Tuo fix-broken toimii kyllä edelleen 20.04. Siististi imee kaikki puuttuvat riippuvuudet.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: displayCal ja Ubuntu 20.04
« Vastaus #7 : 16.02.21 - klo:09.36 »
Testasin displayCallia Ubuntun 20.10 versiolla ja tuolla omalla fix-broken ohjella, mutta eipä näköjään tosiaankaan toimi. 20.04:llä se vielä onki puuttuvan pythonin, mutta ei enää.

Mutta eipä hätää, löytyy kyllä keino kaliboinnille, vaikka joutuu vähän käyttämään terminaalia ja antamaan pari komentoa, mutta vaikeaa se ei siltikään ole. Kadunmieskin kyllä selviää kun vähän askartelee. Kannattaa.

Teen erillisen ketjun sitä varten jahka saan aikaan.

Ps. displayCallista on toki olemassa versio myös python3:lle. Löytyy githubista https://github.com/RomanHargrave/displaycal.git Toimivuudesta en tiedä, enkä jaksanut kokeilla edes kääntää, mutta jos jollakin innostus riittää, niin valmis deb -paketti olisi varmaan monelle hyvä vaihtoehto.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: displayCal ja Ubuntu 20.04
« Vastaus #8 : 17.02.21 - klo:22.24 »
Jos on Windows asennus sen kalibroinnin voi tehdä siinä. Väriprofiilit voi sitten siirtää Linuxiin.

Tiedätkö, että profiilin voi siirtää järjestelmästä toiseen? Olettaisin, että profilointi tehdään näytönohjainten ”jälkeen”, jolloin ne eivät välttämättä ole siirettävissä, mutta voin olla väärässä.
Toki Windows ja Linux pitää olla samassa koneessa. Väriprofiili ei riipu käyttöjärjestelmästä.

Synaptic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: displayCal ja Ubuntu 20.04
« Vastaus #9 : 21.04.21 - klo:05.31 »
displayCAL on nyt flatpak-jakelussa

https://flathub.org/apps/details/net.displaycal.DisplayCAL

Huh,  8)