Kirjoittaja Aihe: grub ei avaudu käynnistäessä (Ratkaistu)  (Luettu 1962 kertaa)

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
grub ei avaudu käynnistäessä (Ratkaistu)
« : 18.01.21 - klo:18.29 »
Olen asentanut Ubuntu 20.04 LTS:n rinnalle Ubuntu Studion 20.04:n. Nyt on vain niin, etten pääse perus Ubuntuun käsiksi kun ei grub ilmesty käynnistäessä. Varmaankin pitäisi? Kone käynnistyy vain U-Studioon.

Olen painellut shiftiä ja esciä käynnistyksen yhteydessä, kuten jossakin ohjeistettiin... ei tulosta.
Joku boot-repair ohjelmakin vilahti korjausehdotuksissa, mutta sitä en vielä kokeillut. En uskaltanut vielä. Pitäisikö?
Mahtaako vaikuttaa, että koneeni on Wanha MacBook?

Löytyisikö taikasanoja, joilla homman saisi pelaamaan?
« Viimeksi muokattu: 20.01.21 - klo:06.41 kirjoittanut TimOlli »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: grub ei avaudu käynnistäessä
« Vastaus #1 : 18.01.21 - klo:18.44 »
Olen asentanut Ubuntu 20.04 LTS:n rinnalle Ubuntu Studion 20.04:n. Nyt on vain niin, etten pääse perus Ubuntuun käsiksi kun ei grub ilmesty käynnistäessä. Varmaankin pitäisi? Kone käynnistyy vain U-Studioon.

Kyllä se Grub käynnistyy, koska Ubuntu Strudio käynnistyy.

Se vain vilahtaa niin nopeasti, ettet kerkeä huomaamaan tai näyttö ei ehdi näyttää.

Grubin saa näkyviin painelemalla jotain näppäintä käynnistyksen aikana, mutten muista mitä.

(Olikohan se ESC vai oikea Shift ? )

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: grub ei avaudu käynnistäessä
« Vastaus #2 : 18.01.21 - klo:18.56 »
Olen painellut shiftiä ja esciä käynnistyksen yhteydessä, kuten jossakin ohjeistettiin... ei tulosta.


...taisinkin tuosta jo kirjoittaa. Yritin silti vielä pari kertaa ja tuijotin silmä tiukkana milloin se vilahtaa, mutta en huomannut vieläkään.

Olisiko lisävinkkejä?

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: grub ei avaudu käynnistäessä
« Vastaus #3 : 18.01.21 - klo:19.04 »
Oisko ongelma että vanha buntu on grubbia hyödyntävä ja studio on asentanut itsensä uefi-partitiota hyväksi käyttäen? Onko uefille oma partitio?

Tai koita fdiskilla laittaa boot-flag takasin sinne vanhaan buntuun, voi olla että se on siirtynyt uuteen eikä se asennuksen yhteydessä tajunnut että siellä on muiakin käyttiksiä.
« Viimeksi muokattu: 18.01.21 - klo:19.05 kirjoittanut Squirrel »
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: grub ei avaudu käynnistäessä
« Vastaus #4 : 18.01.21 - klo:20.37 »
Varmista, että os-prober on asennettuna:
Koodia: [Valitse]
sudo apt install os-proberPäivitä grubin listaus:
Koodia: [Valitse]
sudo update-grubTulosteessa pitäisi lukea, että koneelta löytyi toinenkin Ubuntu-asennus. Jos siinä lukee näin, niin seuraavassa käynnistyksessä pitäisi tulla mahdollisuus valita. Jos ei lue, niin toivottavasti tulosteesta löytyy joku vihje ongelman syystä. Voit laittaa sen vaikka liittetiedostona tänne, niin katsotaan ja ehdotetaan seuraavaa toiminpidettä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: grub ei avaudu käynnistäessä
« Vastaus #5 : 18.01.21 - klo:22.09 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt install os-prober
Koodia: [Valitse]
sudo update-grub
Laitan vielä hyvien ohjeiden lisäksi lusikkani soppaan.
grub:in määrittelytiedosto löytyy tiedostosta /etc/default/grub
Itse otan pois käytöstä:
# GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
sekä määrittelen oletuskäyttöjärjestelmän käynnistysajan:
GRUB_TIMEOUT=10
ja vähintäänkin tarpeettoman:
# GRUB_TIMEOUT_STYLE=hidden
Muutosten jälkeen on tarpeen ajaa tuo ylläoleva grub:in päivityskomento.

Lisäksi voit toki ihmetellä, mitä grub käynnistää:
Koodia: [Valitse]
cat /boot/grub/grub.cfgMutta editointi sitten muilla työkaluilla...

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: grub ei avaudu käynnistäessä
« Vastaus #6 : 18.01.21 - klo:22.48 »
Kuta useampi kokki, sitä kehnompi soppa.  :)

Minä asettelin sen näin:

Avaa tiedosto /etc/default/grub
Minä avaan sen sudona, en ole varma onko se välttämätöntä.
Koodia: [Valitse]
sudo mousepad /etc/default/grub
Tiedostoon muutan nämä kohdat:
GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu
GRUB_TIMEOUT=5 (tuo on se sekuntimäärä)

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash" (jää ennelleen, ei kommentointia #)

Sitten vielä talletan tiedoston 'tiedosto > tallenna'

Lopuksi komento:
Koodia: [Valitse]
sudo update-grub
Seuraavassa käynnistyksessä GRUB valikko näkyy 5 sek, paitsi jos ehtii nuolinäppäimillä valita jonkin rivin, hyvin ehtii.
Minulla on kyllä XFCE ja vain yksi käyttis, mutta ei se kai muuta asiaa, sama 20.04 kuitenkin.

Koodia: [Valitse]
info -f grub -aNäyttää paljon ohjeita päätteessä. Kiinnostavin on se kohta 'configuration > simple configuration'

DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: grub ei avaudu käynnistäessä
« Vastaus #7 : 19.01.21 - klo:16.33 »
Oisko ongelma että vanha buntu on grubbia hyödyntävä ja studio on asentanut itsensä uefi-partitiota hyväksi käyttäen? Onko uefille oma partitio?

Juurikin näin oli...

Tai koita fdiskilla laittaa boot-flag takasin sinne vanhaan buntuun, voi olla että se on siirtynyt uuteen eikä se asennuksen yhteydessä tajunnut että siellä on muiakin käyttiksiä.

Asensin Gpartedin ja räpläsin sillä uudet liput ja kokeilin eri vaihtoehtoja... ei tulosta, kunnes tulin poistaneeksi U-Studion käynnistysosion jolloin ei sitten enää kone käynnistynyt.

No. Ei iso harmi. Jo rutiinilla kuudes uudelleen asennus tällä sessiolla (Ubuntu 20.04 LTS).

Ennen kuin asennan U-Studion uudelleen, kysynpä että mikä on tuo UEFI-juttu? Sitä ei saanut muutettua Gpartedilla tavalliseksi partitioksi itkemälläkään. Voiko U-Studiota asentaa ilman UEFI -partitiointia? Vaatiiko se jostakin syystä moisen?

Käyn muiden ohjeiden kimppuun, kunhan saan jonkun tolkun tuosta UEFI:stä.

Kiitos tähän mennessä osallistujille.

Ps: U-Studion asentelen vain kokeillakseni / tutustuakseni tämän päivän versioon. Joskus muinoin yritin saada sitä toimimaan, mutta oli hebreaa kiinalaismurteella minulle. Nyt vaikutti selkeämmältä. Jos tolkun saan siitä, otan käyttöön pikku kotistudiossani omassa koneessaan.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: grub ei avaudu käynnistäessä
« Vastaus #8 : 19.01.21 - klo:17.29 »
Enpä malttanut olla kokeilematta noita Hajakentän, juylin ja Tomin koodeja ja neuvoja, mutta silti grub ei näy. Ilmeisesti on jossakin taustalla käynnistyessä, koska nyt käynnistys kestää 10s kauemmin asetuksistani johtuen.

Vaikuttaakohan tämä MacBook jotenkin asiaan?

Liitteenä "sudo update-grub" -komennon tuloste...

Ai niin ja en ole asentanut puhtaan asennuksen jälkeen mitään päivityksiä, koska tuo 5.8. lienee jotenkin ongelmallinen (kai?). Asennus on muuten fin-versio ja näppäimistöasettelu tietty mac-linux (tai jotakin sinnepäin).
« Viimeksi muokattu: 19.01.21 - klo:17.37 kirjoittanut TimOlli »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: grub ei avaudu käynnistäessä
« Vastaus #9 : 19.01.21 - klo:17.54 »
Enpä malttanut olla kokeilematta noita Hajakentän, juylin ja Tomin koodeja ja neuvoja, mutta silti grub ei näy. Ilmeisesti on jossakin taustalla käynnistyessä, koska nyt käynnistys kestää 10s kauemmin asetuksistani johtuen.

Vaikuttaakohan tämä MacBook jotenkin asiaan?

Kyllä vaikuttaa. Kytke /etc/default/grub-tiedostossa tämä asetus päälle, eli poista kyseisen rivin alusta #-merkki:

Koodia: [Valitse]
GRUB_TERMINAL=console
Tallenna tiedosto ja päivitä grub.cfg komentamalla:

Koodia: [Valitse]
sudo update-grub
Tuon jälkeen pitäisi käynnistysvalikon piirtyä näytölle asti.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: grub ei avaudu käynnistäessä
« Vastaus #10 : 19.01.21 - klo:20.20 »
Tuanoinnii – se UEFI on selitetty vaikka wikipediassa ja on kai siitä verkossa muuallakin tietoa, josta en ymmärrä sen enempää kuin, että se on jotain monipuolisempaa tavaraa kuin entinen BIOS, jonka se korvaa, jos sitä haluaa käyttää.

Minä olen asentanut aina kaikki, (jostain syystä, jota en enää muista,) asettamalla laitteen BIOS perusasetteluun täpän kohtaan legacy. Se toinen vaihtoehto on siinä juuri UEFI.

DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: grub ei avaudu käynnistäessä
« Vastaus #11 : 20.01.21 - klo:01.11 »
Minä olen asentanut aina kaikki, (jostain syystä, jota en enää muista,) asettamalla laitteen BIOS perusasetteluun täpän kohtaan legacy. Se toinen vaihtoehto on siinä juuri UEFI.

Vuoden 2014 jälkeen valmistetuissa Macbookeissa ei sitten enää ole legacy-tukea lainkaan. Wanhassa koneessa se voi toimia, mutta en tiedä, vaatiiko jotain erikoistoimenpiteitä.

Jos Linux-jakelujen rinnakkaiselo ei nyt tunnu millään onnistuvan, koneen tarkka malli voisi kertoa lisää. On hyvin mahdollista, että koneessa on Applen vanha EFI-toteutus, jonka kanssa joutuu taistelemaan tavallista enemmän.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: grub ei avaudu käynnistäessä
« Vastaus #12 : 20.01.21 - klo:06.40 »

Koodia: [Valitse]
GRUB_TERMINAL=console

Tuo olikin jo valmiina asetuksissa.

Jos Linux-jakelujen rinnakkaiselo ei nyt tunnu millään onnistuvan, koneen tarkka malli voisi kertoa lisää. On hyvin mahdollista, että koneessa on Applen vanha EFI-toteutus, jonka kanssa joutuu taistelemaan tavallista enemmän.

Intel® Core™2 Duo CPU P7350 @ 2.00GHz × 2 on tämä MacBookkini.

En taida lähteä taistelemaan. Tämä toimii muuten ihan ok, kunhan en päivitä 5.8...:aan. Jatkoajallahan koneWanhukseni on muutenkin.

Kiitos ystävällisistä ja asiantuntevista neuvoista. Peli jatkuu...