Kirjoittaja Aihe: whatsapp  (Luettu 1714 kertaa)

liptus32

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
whatsapp
« : 18.01.21 - klo:11.38 »
Haluaisin asentaa whatsappin koneelleni. Ubuntu 20.0. Olen googlannut, lukenut ja myös kokeillut erilaisia ohjeita. Ei ole onnistunut. Onko asentaminen yleensä mahdollista? Jos on niin voisiko joku ystävällisesti vääntää rautalangasta miten.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: whatsapp
« Vastaus #1 : 18.01.21 - klo:11.47 »


Facebook ei tarjoa Desktop applaria Linux:lle.

Voit käyttää sitä https://web.whatsapp.com  osoitteen kautta haluamallasi selaimella.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Vs: whatsapp
« Vastaus #2 : 18.01.21 - klo:21.54 »
Terve.

Olen itse käyttänyt tätä Ubuntussa ja myös Kdessä.
https://snapcraft.io/whatsapp-for-linux

t. Thinkit
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

liptus32

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: whatsapp
« Vastaus #3 : 19.01.21 - klo:21.22 »
Ubuntun pakettivalikoimasta löytyi nimellä whatsdesk.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: whatsapp
« Vastaus #4 : 20.01.21 - klo:08.14 »

Ongelmana näissä on se että nämä voi sisältää mitä tahansa ja näiden avulla voi tehdä oikeastaan mitä tahansa dataliikenteelle.  Joten tietoturvan kannalta nämä epäviralliset ohjelmat ovat ongelmallisia .

Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

liptus32

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: whatsapp
« Vastaus #5 : 21.01.21 - klo:09.59 »
Löytyvät ubuntun "virallisesta" pakettivalikoimata. Löytyykö sieltäkin ongelmakohteita.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: whatsapp
« Vastaus #6 : 21.01.21 - klo:19.12 »
Whatsapp ilmoitti, että käyttäjän on hyväksyttävä uudet ehdot. Tai käyttö loppuu 8.2.2021. Uusissa ehdoissa sanottiin, että WhatsApp voi siirtää käyttäjätiedot FaceBookille. No, tästä seurasi kaksikin asiaa. Toinen niistä oli, että WhatsApp lievensi ukaasiaan. EU:n sisällä FaceBook ei käytä WhatsAppin henkilötietoja mainontaansa. Se on sitten eri asia, että mihin niitä käytetään. Nyt kun WhatsApp ja FaceBook ovat yksi yhtiö.

Toinen seuraus oli avoimen lähdekoodin p2p-ohjelman Signal esittely iltapäivälehdissä. Sen saa Androidiin ja iOS:iin. Ja tietokoneelle saa desktop-ohjelman. Tässä on linkki Google Playn Signaliin. Yksi vahvuus Signalilla on salaus. Kun tuota on kokeillut, niin sieltä on löytynyt ominaisuuksia, jotka varmistavat salaisuuksien säilymisen. Mm. varoitus, että Signal on jäänyt kännykkään auki, kun ohjelmasta poistuu. Haittapuolena on mielestäni jäykähkö käyttö. Esimerkiksi ei voi kopioida suoraan kuvaa chatista, vaan se on ladattava ensin koneelle ja siitä kopioda. Kas kun se kuvakin on kryptattu. Itse otan osaa kehittelyyn ja aloin beta-testaajaksi. Testausversiota ei vielä ole tullut kännykkääni. Yksi huono puoli on myös, että harva kaveri on mukana Signalissa. Tilanne voi ajan oloon korjautua.

Toinen viestintäsovellus Telegram oli myös iltapäivälehdessä. Se ei ole avointa lähdekoodia ja kehittäjät ovat Venäjällä. Ei yhtä turvallinen kuin Signal.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: whatsapp
« Vastaus #7 : 21.01.21 - klo:20.39 »
Telegram on turvallinen. Olen käyttänyt vuosia.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: whatsapp
« Vastaus #8 : 21.01.21 - klo:21.26 »
Eräs artikkeli ja lukijoiden kommentteja:

https://yle.fi/uutiset/3-11739020