Kirjoittaja Aihe: HP Color Laser Jet Pro MFP M283FDW lisääminen (Ratkaistu)  (Luettu 3317 kertaa)

annimonni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 303
    • Profiili
HP Color Laser Jet Pro MFP M283FDW lisääminen Ubuntuun.

HP Device manager - No Installed HP Devices Found

Painan Setup Device

Kokeilin kolmella eri tavalla eikä löytynyt tulostinta. Mitä teen?

Voin kyllä tulostaa tällä ihan normaalisti.

« Viimeksi muokattu: 26.03.21 - klo:08.54 kirjoittanut annimonni »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: HP Color Laser Jet Pro MFP M283FDW lisääminen
« Vastaus #1 : 17.01.21 - klo:14.41 »
Miten tulostin on kytketty tietokoneeseen? USB-kaapelilla vai langattomasti?

annimonni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 303
    • Profiili
Vs: HP Color Laser Jet Pro MFP M283FDW lisääminen
« Vastaus #2 : 17.01.21 - klo:14.44 »
Olen tulostanut usb-kaapelin kautta. Nyt liitin tulostimen wifiin.
Ja kokeilin noita vaihtoehtoja usb-kaapeli kiinni koneessa.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: HP Color Laser Jet Pro MFP M283FDW lisääminen
« Vastaus #3 : 17.01.21 - klo:22.44 »
Vastailen tähän, kun huomasin. Eli sen ajan, kun olen Ubuntua käyttänyt, olen huomannut tämän kirjoittimien kytkemisen olevan Ubuntun/Linuxin yksi akilleen kantapää, kun se ei aina ole helppoa.
Tuo Laser Jet näyttää aika hienolta ja uudelta vehkeeltä enkä löytänyt siihen pikaetsinnällä edes HP:n sivuilta ohjainta, ehkä tulee piakkoin, toivottavasti.
Mutta mulla tuli vähän hassu hätäapuratkaisu mieleen, mitä en kylläkään koskaan ole kokeillut, mutta mielestäni sen pitäisi toimia. Eli sulla varmaankin on älypuhelin ( Apple tai Android ). Yritäppä saada puhelimesta tulostaminen toimimaan langattomasti, siihen varmaan löytyy ohjaimet tuolta HP:n sivuilta. Sitten kun tulostaminen puhelimesta toimii, niin kytke tietsikan ja puhelimen välille yhteys USB-kaapelilla ja kun siirrät tulostettavan tiedoston tietsikasta ensin puhelimen kansioon, niin siitä voit sitten jatkaa tulostamista. Jos usb-kaapeliyhgteys ei onnistu, niin hanki usb-tikku, minkä toisessa päässä on tuo iso liitin ja toisessa päässä pikkuliitin, jolloin voit tietsikasta siirtää tiedoston ensin usb-tilkulle ja sitten usb-tikku kiinni puhelimeen ja siitä tulostamaan. On vähän kikkailua, mutta silti parempi kuin toimimaton tulostin ja hermojen menetys. Myönnän, että vähän hölmö idea, mutta ...
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: HP Color Laser Jet Pro MFP M283FDW lisääminen
« Vastaus #4 : 17.01.21 - klo:23.00 »
Vastailen tähän, kun huomasin. Eli sen ajan, kun olen Ubuntua käyttänyt, olen huomannut tämän kirjoittimien kytkemisen olevan Ubuntun/Linuxin yksi akilleen kantapää, kun se ei aina ole helppoa.
Tuo Laser Jet näyttää aika hienolta ja uudelta vehkeeltä enkä löytänyt siihen pikaetsinnällä edes HP:n sivuilta ohjainta, ehkä tulee piakkoin, toivottavasti.

Kyllä tuolle HP Color LaserJet Pro MFP M283fdw:lle on täysi Linux-tuki HPLIP-versiosta 3.19.12 lähtien. Ubuntu 20.04:ssä on HPLIP 3.20.3.

Jos käytössä on vanhempi Ubuntun versio kuin 20.04, HPLIP pitäisi vaihtaa uudempaan versioon. Tai voit päivittää Ubuntun.

Mutta mulla tuli vähän hassu hätäapuratkaisu mieleen, mitä en kylläkään koskaan ole kokeillut, mutta mielestäni sen pitäisi toimia. Eli sulla varmaankin on älypuhelin ( Apple tai Android ). Yritäppä saada puhelimesta tulostaminen toimimaan langattomasti, siihen varmaan löytyy ohjaimet tuolta HP:n sivuilta. Sitten kun tulostaminen puhelimesta toimii, niin kytke tietsikan ja puhelimen välille yhteys USB-kaapelilla ja kun siirrät tulostettavan tiedoston tietsikasta ensin puhelimen kansioon, niin siitä voit sitten jatkaa tulostamista. Jos usb-kaapeliyhgteys ei onnistu, niin hanki usb-tikku, minkä toisessa päässä on tuo iso liitin ja toisessa päässä pikkuliitin, jolloin voit tietsikasta siirtää tiedoston ensin usb-tilkulle ja sitten usb-tikku kiinni puhelimeen ja siitä tulostamaan.

Annimonnin tulostimessa on USB-portti muistitikkua varten. Sen pitäisi siis osata tulostaa suoraan ainakin FAT32-tikuilta. NTFS tai exFAT saattaa myös toimia uusimmissa tulostimissa, mutta en mene niistä takuuseen.


Olen tulostanut usb-kaapelin kautta. Nyt liitin tulostimen wifiin.
Ja kokeilin noita vaihtoehtoja usb-kaapeli kiinni koneessa.

Jos käytössä on Ubuntu 20.04, jossa siis pitäisi olla riittävän uusi HPLIP-ajuri, ongelmaa voisi selvitellä USB-liitännästä lähtien. Tarkista, että tulostin näkyy lsusb:n listauksessa, kun tulostin on  päällä ja kytketty tietokoneeseen USB-kaapelilla:

Koodia: [Valitse]
lsusb

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: HP Color Laser Jet Pro MFP M283FDW lisääminen
« Vastaus #5 : 17.01.21 - klo:23.11 »
Hyvä kun löytyy tuki. Mutta unohdin varoittaa, että kaikki usb-kaapelit eivät siirrä dataa. Kaapelin pitää olla OTG-kaapeli, välttämättä kauppojen myyjätkään eivät tiedä. Kaapelit ovat aivan identtisen näköisiä, eli kannattaa merkitä jollain ne kaapelit joissa on tuo OTG-ominaisuus. Muut kaapelit ovat lähinnä lataukseen tarkoitettuja.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: HP Color Laser Jet Pro MFP M283FDW lisääminen
« Vastaus #6 : 18.01.21 - klo:00.05 »
Eli tulostin toimii usb kaapelilla, mutta ei wifillä.

Oletko lisännyt tulostimen verkkotulostimena ja määrittänyt sille ip osoitteen?

Omien kokemuksien mukaan verkkotulostimet lähiverkosta on asentunut automaattisesti, jos verkko on kunnossa. Siinä reitittimessä voi palomuuriasetukset estää toiminnnan.

annimonni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 303
    • Profiili
Vs: HP Color Laser Jet Pro MFP M283FDW lisääminen
« Vastaus #7 : 18.01.21 - klo:10.58 »
Mulla on ubuntu 16.04.

Juu eli toimii usb-kaapelilla, mutta ei wifillä.
Olen yhdistänyt tulostimen meidän wifiin, mutta en ole lisännyt tulostinta verkkotulostimena.
Verkkotulostimen lisäyksen kun valitsee ja ottaa tuon tulostimen niin tulee kaksi vaihtoehtoa: IPP-verkkotulostin DNS-SD:n kautta tai AppSocket.
Kumman valitsen?
Sitten varmaan tulee jotain ajurivalintojakin.. Mikä niistä?

Mikä kohta reitittimen palomuureista voisi estää tuon?
« Viimeksi muokattu: 18.01.21 - klo:11.02 kirjoittanut annimonni »

annimonni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 303
    • Profiili
Vs: HP Color Laser Jet Pro MFP M283FDW lisääminen
« Vastaus #8 : 24.01.21 - klo:21.42 »
Ehtisikö joku vielä vastata tähän...

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: HP Color Laser Jet Pro MFP M283FDW lisääminen
« Vastaus #9 : 25.01.21 - klo:03.15 »
Verkkotulostimen lisäyksen kun valitsee ja ottaa tuon tulostimen niin tulee kaksi vaihtoehtoa: IPP-verkkotulostin DNS-SD:n kautta tai AppSocket.
Kumman valitsen?

AppSocket eli JetDirect taitaa olla HP:n normaali verkkotulostusprotokolla.

Sitten varmaan tulee jotain ajurivalintojakin.. Mikä niistä?

HPLIP

Mikä kohta reitittimen palomuureista voisi estää tuon?

Tavallisesti ei mikään, mutta on toki mahdollista, etteivät laitteet saa yhteyttä toisiinsa jonkinlaisen verkko-ongelman vuoksi. Toimiiko se nyt siis minkään koneen kautta verkon yli? Näyttääkö siltä, että se kuitenkin saa yhteyden wifi-tukiasemaan?