Kirjoittaja Aihe: teamsin käynnistys  (Luettu 17437 kertaa)

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #60 : 16.01.21 - klo:14.29 »
Lainaus
Katsopa Microsofitn tuen oma neuvo kysymykseen Microsoft-tilien poistaminen tietokoneelta?.

Tuo ei liity tähän asiaan mitenkään. Kun kirjaudut tietokoneellesi käyttäjätunnuksella ja salasanalla Windows luo niistä Microsoftin palvelimelle tilin, halusit tai et. Jos vaikka jyräät koko Windowsin yli ja asnnat Ubuntun, se Microsoftilla oleva tili jää sinne ja voit yhä käyttää niitä tunnuksia asiointiin heihän kanssaan, vaikka sisäänkirjautumiseen Teamsiin.


DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #61 : 16.01.21 - klo:14.40 »
Lainaus
Katsopa Microsofitn tuen oma neuvo kysymykseen Microsoft-tilien poistaminen tietokoneelta?.

Tuo ei liity tähän asiaan mitenkään. Kun kirjaudut tietokoneellesi käyttäjätunnuksella ja salasanalla Windows luo niistä Microsoftin palvelimelle tilin, halusit tai et. Jos vaikka jyräät koko Windowsin yli ja asnnat Ubuntun, se Microsoftilla oleva tili jää sinne ja voit yhä käyttää niitä tunnuksia asiointiin heihän kanssaan, vaikka sisäänkirjautumiseen Teamsiin.

Sinulta jäi lukematta viestin loppuosa, jonka kirjoitin myöhemmin.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #62 : 16.01.21 - klo:15.15 »
Lainaus
Sinulta jäi lukematta viestin loppuosa, jonka kirjoitin myöhemmin.

Kun muokkaat tekstiäsi, tee muutama tyhjä rivi ja kirjoita muokkauksen eteen vaikkapa EDIT: tai MUOKKAUS: niin tulee paremmin huomatuksi.   ;)


Lainaus
minulla on Windows Pro, jossa pakotusta ei ole.

Minulla myös on W-pro ja sen kanssa dualbootissa Ubuntu. Windowsin rattaankuvan ja välilehden tilit kautta näkyy kaikki sen käyttäjän Microsoft tilit, ei muiden. Vaikka dualboot Ubuntulla on Teams (Windowsilla ei) ja siksi sille käyttäjänimelle, eri kuin Windows käyttäjänimi, on tehty tili ei se näy tietenkään mitenkään Windowsilla, sehän olisi tietosuojarikkomuskin. Microsoftin robotti ilmeisesti tulkitee dualbootin järjestelmät eri tietokoneiksi ja käyttäjiksi. Eivät siis näy kaikki tilit siinä.

Kyllä Windowsin saa toimimaan myös ilman tiliä, *mutta silloin siihen ei tule päivityksiä.

Tämä juttu nyt menee tarpeettomasti ohi aiheen. Tarkoitan vain, että turhaan hankit harmaita hiuksia perustamalla ja poistelemalla tilejä ja rekisteröintejä, koska se on jo tehty ja voit hoitaa kaiken Microsoftin asioinnin yhdellä ja samallla tilillä. Niin sen on Microsoft tarkoittanut.


EDIT: * On sanottu, että päivitykset silti tulevat.


« Viimeksi muokattu: 17.01.21 - klo:11.09 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #63 : 16.01.21 - klo:15.32 »
Minulla ei ole mitään muuta syytä hankkkia Microsoft-tiliä kuin se yhtiökokous. En todellakaan halua käyttää Microsoft-tilejä yhtään mihinkään.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #64 : 16.01.21 - klo:15.35 »
Kyllä Windowsin saa toimimaan myös ilman tiliä, mutta silloin siihen ei tule päivityksiä.

Tätä en ymmärrä ollenkaan. Tarkoitatko Windows-tiliä (paikallista tai domain-tiliä) vai tarkoitatko pilvessä olevaa Microsoft-tiliä? Kyllä minä olen päivitykset sanut ihan ilman Microsoft-tiliä, paikallinen on oikein hyvin riittänyt, enkä muuta kaipaa.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #65 : 16.01.21 - klo:15.46 »
Edellisiin muutamiin posteihin viitaten:

Aluksi: Jos puhutaan Windowsin homeversion käytöstä niin hyvä on, ei koske minua. Olen onnistunut sitä välttämään.

Noin muutoin:

- en näe mitään periaatteellista eroa käytössä, kun on yksityinen Microsoft-tili ja Teams korporaatio, käyttää sitten Ubuntua tai Windowsia. Ihan samalla tavalla Teams aukeaa bootissa, oletuksena siis. Ei niitä salasanoja kysytä jatkuvasti, jos ei itse määrittele niin

- jos kyseessä on Windows Domain koneen käyttö, niin melko varmasti joudut syöttelemään salasanoja aika ajoin ja vielä antamaan tekstiviestikoodin varmennuksena. Tämä siis pakotettuna riippumatta siitä käytätkö AD-tunnusta vai et. Tämä on siis tällaisen todellisen organisaation todennäköinen vaatimus

- en tiedä vielä, pitääkö salasana syöttää uudestaan siksi, että Microsoft sitä vaatii Teams-käytössä, ei ole vielä parissa päivässä tullut vastaan

- tietokoneella ei tietenkään tarvita mitään Microsoft-tiliä, muuhun kuin Teamsiin tai muihin Microsoftin palveluihin (vaikkapa Visual Studio (MSDN) (homeversiosta en siis puhu). En tiedä mitä hyötyä tällaisen tilin käytöstä sisäänloggauksessa olisi muutenkaan.

- tottakai päivityksiä saa ilman Microsoft-tiliäkin ja kone niitä ehdottelee Microsoftin mieltymysten mukaisesti

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #66 : 16.01.21 - klo:18.07 »
Lainaus
Ihan samalla tavalla Teams aukeaa bootissa, oletuksena siis. Ei niitä salasanoja kysytä jatkuvasti, jos ei itse määrittele niin

Tässä olikin kyseessä Teams for Linux sovelluksen käynnistämisestä. Siihen tarvitaan kaksi asiaa: organisaatio ja tili. Kun ilmainen tili on luotu ja organisaatioon ilmoittauduttu voi kirjautua sen tilin tunnuksilla, siis Microsoft tilin. Teams käynnistyy sitten aina bootissa ja käy taustalla ilman sisäänkirjautumista. Jos haluaa, että se ei käy taustalla ja poistaa sen käynnistyvien luettelosta ja käynnistää vain tarvittaessa, vaikka yhtiökokoukseen kerran vuodessa, pitää sitten kirjautua taas sisään.

Lainaus
- tottakai päivityksiä saa ilman Microsoft-tiliäkin ja kone niitä ehdottelee Microsoftin mieltymysten mukaisesti

Uskotaan, jos näin sanot. Soitin AMK-opettajalle juuri sitä kysyäkseni. Opetettiin, että on aika vaikea virittää Windowsia käyttöön ilman Microsoft tiliä. Windows pro on yrityskäyttis, ja pääkäyttäjä tekee tilin. Muilla on vain käyttöoikeus. Minulla kun on entinen yrityslaite ja siinä pro, sillä ei ole muita käyttäjiä ja olen itse pääkäyttäjä. Ope tunnusti kyllä, että ei ole koskaan tullut mieleenkään käyttää Windowsia ilman tiliä.

Lainaus
Tarkoitatko Windows-tiliä (paikallista tai domain-tiliä) vai tarkoitatko pilvessä olevaa Microsoft-tiliä? Kyllä minä olen päivitykset sanut ihan ilman Microsoft-tiliä, paikallinen on oikein hyvin riittänyt, enkä muuta kaipaa.

Lainaus
Minulla ei ole mitään muuta syytä hankkkia Microsoft-tiliä kuin se yhtiökokous. En todellakaan halua käyttää Microsoft-tilejä yhtään mihinkään.


Voi kai sen tilin ajatella olevan pilvessä, mutta ei se nyt ole tärkeää. Mitään Windows tiliä ei ole erikseen, eikä Teamsia varten ole omaa tiliä. On vain Microsoftin tili, jolla hoidetaan asiointi niin Teamsin kuin muidenkin palvelujen osalta Microsoftin kanssa. (Ilmeisesti sinulla paikallinen tili riittää, koska yrityksellä on tili siihen W-pro järjestelmään, luulisin.) Muita palveluja ei ole pakko käyttää, mutta niitä on tarjolla, myös ilmaiseksi, esim. usein kysytyt kysymykset. Teams on rahanalaista softaa, jonka käytöstä aina joku organisaatio maksaa Microsoftille. Vain COVID-19 pandemian aikana yhtiö on tehnyt poikkeuksen hinnoitteluun. Voit siis ihan hyvin tehdä Ubuntulla Microsoft tilin ja antaa sellaiset tunnukset, vaikka gmail sp. osoitteen ja keksityn salasanan, joita ei ole W-pron tileillä ja käyttää sitä vain Teamsin tarpeisiin eikä muuhun.

EDIT: Yliviivattu asioita, joita olin käsittänyt väärin.

« Viimeksi muokattu: 18.01.21 - klo:16.23 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #67 : 16.01.21 - klo:18.22 »
Voi kai sen tilin ajatella olevan pilvessä, mutta ei se nyt ole tärkeää. Mitään Windows tiliä ei ole erikseen, eikä Teamsia varten ole omaa tiliä. On vain Microsoftin tili, jolla hoidetaan asiointi niin Teamsin kuin muidenkin palvelujen osalta Microsoftin kanssa. (Ilmeisesti sinulla paikallinen tili riittää, koska yrityksellä on tili siihen W-pro järjestelmään, luulisin.)

accounts.microsoft.com on pilvessä, ja ms-tili on pilvessä ja sitä voi käyttää ilman Windowsia. Koneen paikallinen tili on vain yhdellä Windows-koneella, ei muualla. Eli Windows-tilillä ja Microsoft-tilillä on valtava ero. Jos olisit lukenut keskustelun kunnolla, tietäisi että minulla ei ole minkään yrityksen tiliä, vaan koneeni on pelkästään kotikäytössä. Windws Pro:n voi ostaa kuka tahansa, ei siihen yritystä tarvita.

Ei vihapuhetta täällä, kiitos.
« Viimeksi muokattu: 16.01.21 - klo:18.46 kirjoittanut Hajakenttä »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #68 : 16.01.21 - klo:18.23 »

Lainaus
- tottakai päivityksiä saa ilman Microsoft-tiliäkin ja kone niitä ehdottelee Microsoftin mieltymysten mukaisesti

Uskotaan, jos näin sanot. Soitin AMK-opettajalle juuri sitä kysyäkseni. Opetettiin, että on aika vaikea virittää Windowsia käyttöön ilman Microsoft tiliä. Windows pro on yrityskäyttis, ja pääkäyttäjä tekee tilin. Muilla on vain käyttöoikeus. Minulla kun on entinen yrityslaite ja siinä pro, sillä ei ole muita käyttäjiä ja olen itse pääkäyttäjä. Ope tunnusti kyllä, että ei ole koskaan tullut mieleenkään käyttää Windowsia ilman tiliä.

Noilla "opetuksilla" ei ole mitään tekemistä softan toiminnan kanssa. Tuossa "opetettiin" vain sitä miten jossakin AMK:ssa joku haluaa toimia.

Pro versio ei ole yhtään sen enempää "yrityskäyttis" kuin Ubuntu on "pelkkä nörttikäyttis" - joku vain haluaa pienessä mielessään ajatella noin. Kaupalliset ehdot, kuten hinnat, tietysti ohjailevat ihmisiä, mutta softan ominaisuuksia nämä eivät ole. Microsoft tilillä ei esimerkiksi normaalissa loppukäyttäjän yritys Windows-käytössä tee mitään. Sen sijaan jos olet kehittäjä, päästäksesi Microsoftin Visual Studio palveluun (entinen MSDN) tili on pakollinen sisäänkirjaantumisessa. Domain-tunnukset - Active Directory -tunnukset ovat aina käytössä vähänkään isommassa yrityksessä, niillä ei taasen ole suoranaista yhteyttä Microsoftiin.

Microsoft, kuten muutkin, haluaa tietysti ohjailla ihmisiä heidän palveluihinsa. Tällöin tarvitaan Microsoft-tili - esim. Salesforgeen mennään (ehkä) Microsoftin Single Sign On -tunnuksilla, koska palvelu on pilvessä. Vastaavaa tietysti tekee Google - Androidia ei oikeasti pysty käyttämään ilman Google-tunnusta.

Se, että paikallisessa Windowsissa yritetään pakottaa käyttämään jotakin muuta kuin paikallista tunnusta, on varsin uusi ilmiö. Sen käyttäminen on muissakin Win 10 versioissa kuin homeversiossa tehty mahdollisimman hankalaksi valita tai edes löytää. Tuosta "opettajan" yhdestä kommentista voi päätellä, että kovin kauaa hän ei ole tietokoneita nähnyt.

Tuohon vielä tarkennuksena se, että edellä mainittu yritysten ohjailu ja pilvipalveluiden käyttö, voi saada aikaan riippuvuuden Microsoftin tileistä. Edellä mainitsin jo Salesforgen. En tiedä miten Azure pilvipalvelut konfiguroidaan, mutta voisi kuvitella, että Microsoft-tilien haltijoiden kautta se menee helpoiten - näin minä ainakin tarjoisin palvelun jos päättäisin Microsoftin puolesta. Vastaavasti, jos yrityksessä käytetään G-mailia, arvattavasti kaikilla on Googlen tili. Mutta kuten edellä puhuttiin tämän ketjun aiheesta, yksityiskäytössä tiliä tarvitaan vain Teamsin aukaisemiseen, ja aloituksen jälkeen tilin olemassaolon voi unohtaa, koska Teams aukeaa automaattisesti seuraavassa bootissa ... miten kauan tätä kestää, en tiedä (tarkoitan, että jossakin vaiheessa voi olla tarve uudistaa salasana palvelussa, jotta se ei toimi ilman salasanan tietämistä maailman tappiin asti).
« Viimeksi muokattu: 17.01.21 - klo:11.41 kirjoittanut Ganymedes »

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #69 : 16.01.21 - klo:19.02 »
Lainaus
Noilla "opetuksilla" ei ole mitään tekemistä softan toiminnan kanssa. Tuossa "opetettiin" vain sitä miten jossakin AMK:ssa joku haluaa toimia.

Pro versio ei ole yhtään sen enempää "yrityskäyttis" kuin Ubuntu on "pelkkä nörttikäyttis" - joku vain haluaa pienessä mielessään ajatella noin.

Ei vika ole opettajassa vaan oppilaassa. En ehkä ymmärtänyt kaikkea lyhyellä puhelulla, enkä tosiaankaan välitä opetella, tai varsinkaan vängätä mitään Windowsista täällä. En käytä Winukkaa juuri mihinkään ja kohta heivaan siitä loputkin rippeet kun se käy tarpeettomaksi.

Tässä säikeessä oli kyse Teamsin käyttöönotosta ja yritin kertoa kuinka sain sen toimimaan. Jos olen neuvonut väärin niin korjatkaa ihmeessä.



Kannattaa muistaa, että tämä ei ole yksityistä keskustelua vaan kaikille käyttäjille tarkoitettua. Myös aiheessa pitäisi pysyä.


EDIT: Poistin turhaa toistoa.


« Viimeksi muokattu: 18.01.21 - klo:16.25 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #70 : 16.01.21 - klo:19.13 »
Tässä säikeessä oli kyse Teamsin käyttöönotosta ja yritin kertoa kuinka sain sen toimimaan. Jos olen neuvonut väärin niin korjatkaa ihmeessä.

Asennuksen jälkeen Teams sovellus ekana kysyy organisaation. Se on juuri se, joka on kutsussa mainittu, ei mikään muu. Sitten se kysyy käyttäjätunnuksen ja tunnussanan ja kehottaa käyttämään Ms-tilin tunnuksia, ja tarjoaa mahdollisuutta tehdä se tili, jos ei sitä ole. Käytin sitä mahdollisuutta ja homma oli helppo. En siis käyttänyt ennestään dualbootissa olevan Windowsin tilin tunnuksia, mitä ikinä ne sitten tyypiltään ja nimeltään ovatkin. Ainakin Teams alkoi toimia ja kokus pidettiin. Olenko siis neuvonut jotenkin väärin?

Mielestäni juuri noin. Tein omasta kokeilustani samansisältöisen raportin ja ainakin noin Teams toimii hyvin. Muiden ihmisten mukaanottaminen, mahdollisesti valikoiden eri kanaviin, menee  mielestäni menuista ihan intuitiivisesti.

Kanavien kautta saa perustettua ryhmiä eri ihmisille, joiden ei tarvitse nähdä toistensa asioita minun ryhmissäni, ihan keksittyinä esimerkkeinä: keilakaverit, taloyhtiö, ratsastustallin henkilökunta jms.

LISÄYS SELVYYDEN VUOKSI:

Juuri siksi että tämä on julkista keskustelua, tähän ei voi jättää it-tekniikkaa koskevia virheitä, vaikka ne eivät koskisi juuri asian otsikkoa. Muutoin lukija saa täältä vääriä tietoja - harva osaa erotella varsinaisen vastauksen muista esitetyistä asioista vaan uskoo kaiken jos itse ei tunne asiaa. Esimerkiksi asiat jotka kuuluvat yrityksen infraan (esim. erillisillä Domain Controller serverillä (servereillä) luotu domainin käyttäjien JA domainin tietokoneiden hallinta) eivät liity mitenkään yksittäisen, kotikäyttöisen Windows tai Ubuntu työaseman hallintaan. Tällaiset asiat on pakko täällä korjata, oli otsikko mikä hyvänsä, jos ne on esitetty faktoina. Sen sijaan mielipiteinä ja kysymyksinä esitetyt asiat eivät tarvitse, mielestäni, olla faktuaalisia ja sellaiset voi jättää vastaamatta, jos ne eivät liity aiheen otsikkoon.
« Viimeksi muokattu: 17.01.21 - klo:11.54 kirjoittanut Ganymedes »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #71 : 17.01.21 - klo:09.38 »
Summa summarum:

Kun tätä ketjua kahlannut niin olen saanut käsityksen että selaimella pitäisi onnistua ilman M$-tiliä?
Kunhan kutsun kopioi osoiteriville niin siitä etenee.

Mitä kaikkia tapoja kokouksen järjestäjällä on kutsua osallistujia?

Sain sähköpostissa kutsun joka näyttää kalenterivaraukselta?
Koodia: [Valitse]
BEGIN:VCALENDAR
METHOD:REQUEST
PRODID:Microsoft Exchange Server 2010
VERSION:2.0
BEGIN:VTIMEZONE
TZID:FLE Standard Time
...

Selaimen käyttöliittymä kysyy mm. osallistujan nimeä.
Onko se vapaavalintainen vai onko sidoksissa kutsussa mainittuun sähköpostiosoitteeseen?

Kutsussa on kiinnostava rivi:
Koodia: [Valitse]
X-MICROSOFT-SKYPETEAMSMEETINGURL:https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/...

Tarkoittaako tuo että skypelläkin voisi osallistua?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #72 : 17.01.21 - klo:09.54 »
Kun tätä ketjua kahlannut niin olen saanut käsityksen että selaimella pitäisi onnistua ilman M$-tiliä?
Se riippuu kokouksen järjestäjästä, ja osallistuminen jää vajaaksi. Vain MS-tilillä pääsee osallistumaan kunnolla.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #73 : 17.01.21 - klo:10.24 »
Kun tätä ketjua kahlannut niin olen saanut käsityksen että selaimella pitäisi onnistua ilman M$-tiliä?
Se riippuu kokouksen järjestäjästä, ja osallistuminen jää vajaaksi. Vain MS-tilillä pääsee osallistumaan kunnolla.

Mitä tarkoittaa "kunnolla"?

(Juuei, ei mitään havaintoa miten tuon pitäisi toimia ja mitä mahdollisuuksia tarjoaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #74 : 17.01.21 - klo:10.44 »
Mitä tarkoittaa "kunnolla"?

(Juuei, ei mitään havaintoa miten tuon pitäisi toimia ja mitä mahdollisuuksia tarjoaa)

Kun kyse on dokumentoiduista ominaisuuksista, niiden kuvauksia voi etsiä netistä ihan itsekin, esim. sanoilla teams quest access tai teams vieras.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #75 : 17.01.21 - klo:11.17 »
Kiitos, koetan kaivella noita ominaisuuksia.

Kun avaan selaimessa kutsulinkin, niin kertoo:
"Kun kokous alkaa, ilmoitamme muille, että odotat odotustilassa.
Jos olet järjestäjä tai kutsu tuli työpaikaltasi tai koulustasi, kirjaudu sisään."

Kutsu tulee (luultavasti) paikallisen kansalaisopiston kurssille, tarvitseeko kirjautua sisään?
Ja jos, niin mistä saan tunnukset?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #76 : 17.01.21 - klo:11.35 »
Teamsissa on niin monta erilaista käyttötilannetta, että sen mieltäminen on väistämättä monimutkaista.

Silloin, kun sinulla on oma organisaatio luotu Teamsiin ja silloin tietysti myös Microsoft-tili, niin Teamsin käyttöönottaminen Ubuntussa tapahtuu minuuteissa (tai mitä 100 MB:n download sinulla kestää). Teams-applikaation lataus (ei siis mikään Web App) ja sisäänloggaus. Tällöin Teams on täysverisesti käytössä. Juuri tein toisella Ubuntu koneella.

Vastauksena ja keskusteluna edelliseen:

- Microsoft-tili luodaan Microsoftilla, löytynee varsin helposti. Siinä AVAINKYSYMYS on se, että minkä sähköpostin siihen annat. Anna siis yksityinen sähköposti, jos puhutaan yksityisistä asioista (ei siis työpaikastasi)
- kun vastaat kutsuun, niin vaihtoehtoja on monta. Täysverisesti pääset mukaan kun valitset "Avaa Teamsissa" (tms. en tiedä suomennoksista). EI siis Web App EIKÄ Browser
- se mitä pääset tekemään, riippuu siitä oletko lähettävän organisaation Member vai Guest. Jos olet Member niin kaikki pelaa. Jos olet Guest, niin sinut pitää mm. päästää sisään sitten kun yrität sinne mennä. Jotain muitakin rajoituksia on, mutta selvinnee Interwebsistä
- jos kuitenkin menet WebAppilla, niin sinut pitää päästää aina sisään. Et ole koskaan Member. Ainakin minä olen aikaisemmin huomannut muitakin bugeja, jolloin käyttökokemus oli varsin huono.
- jos kyse on organisaatiosta, johon kuitenkin reaalimaailmassa kuulut, esim. taloyhtiö, niin miksei järjestäjä sitten kirjaisi kaikki Member statuksella tähän Channeliin (kanava), jonka perustaa kokousta varten (tai käyttää suoraan Organisaatiota ilman lisä Channelia) ... näin toimisi kaikki eikä tarvitsisi erikseen häslätä ja säätää

Näin luulisin, että ulkopuolisen organisaation, jossa et ole Member, kutsut menee. Korjatkaa toki jos ei ole juuri näin. En ole sitä tilannetta testannut - olen vain kokeillut miten oman organisaation Member-jutut toimivat ja hyvin toimivat oli sitten Ubuntu tai Windows, jos käytät aitoa Teams ohjelmaa ja mikset käyttäisi.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #77 : 17.01.21 - klo:12.00 »
Lainaus
Sain sähköpostissa kutsun joka näyttää kalenterivaraukselta?

Windowsissa kai on jonkinlainen kalenteri ja kun Teams kutsu läheteään Teams sovelluksesta sen on tarkoitus mennä asiakkaan kalenteriin kalenterivarauksena. Kun on kyseessä Windows niin klikkaamalla sitä kalenterivarausta pääsee suoraan osallistumaan kokoukseen. Jos Teams ei ole silloin asennettuna se jopa asentuu palomuurikysymyksen jälkeen automaattisesti Windowsiin. Siksi se näyttää kalenterivaraukselta.

Lainaus
Kun tätä ketjua kahlannut niin olen saanut käsityksen että selaimella pitäisi onnistua ilman M$-tiliä?

Noin minäkin ensin luulin ja taisin jotain niin kirjoittaakin. Korjasin sen virheen. Kun organisaatioon on liitytty Teamsilla aikaisemmin jo jollain työpöytäversiolla, on helppo liittyä kokoukseen myös selaimella ja silloin Teamsin selainversio kyllä kysyy käyttäjätunnuksen ja salasanan (olen kokeillut), mutta organisaatioon liittymistä (ensimmäistä kertaa) selainversiolla en ole kokeillut.

Lainaus
Mitä tarkoittaa "kunnolla"?

Tavallisin tapaus, että ei aukea ja toimi kunnolla käsikirjan mukaan lienee: Jos ei ole kutsua organisaatiolta, tai siihen kutsuun ei ole vastattu Tems for Linux sovelluksen tekstikenttään, jossa sitä organisaatota kysytään, tai jos sovellus ei tunnista käyttäjän kuuluvan siihen organisaatioon, tulee näkymä, jossa ei ole vasemmassa reunassa Tiimit kuvaketta, eikä tiimien tietoja tule näkyviin. Silloin ei tietysti osallisumisesta tule mitään, eikä koko sovelluksella tee mitään.

Mitä voi/ei voi tehdä ilman kirjautumista käyttäjätunnuksella ja salalsanalla? Sitä on vaikea sanoa, koska en ole koskaan saanut Teamsia edes auki ilman kirjautumista. Enkä nyt tarkoita tapausta, että Teams on odotuksella taustalla jo valmiiksi.

Tässä pitkässä säikeessä ei ole vielä kukaan kertonut, enkä halua kokeilla, voiko kirjautua Teamsiin (sitä asentaessaan) jollain muulla kuin Ms-tilin tunnuksilla. Jos vaikka keksii ihan omasta päästä.

Lainaus
- jos kyse on organisaatiosta, johon kuitenkin reaalimaailmassa kuulut, esim. taloyhtiö, niin miksei järjestäjä sitten kirjaisi kaikki Member statuksella tähän Channeliin (kanava), jonka perustaa kokousta varten (tai käyttää suoraan Organisaatiota ilman lisä Channelia) ... näin toimisi kaikki eikä tarvitsisi erikseen häslätä ja säätää

Tiimin isäntä voi määrätä onko kutsuttu osallisujaksi vai seuraajaksi vain. Ne menee ihan käyttöohjeen mukaan. Kokouksiinhan kutsutaan joskus esim. lehdistöä.

Lainaus
Kutsu tulee (luultavasti) paikallisen kansalaisopiston kurssille, tarvitseeko kirjautua sisään?
Ja jos, niin mistä saan tunnukset?

Kutsun sisältämän organisaation tarkalla nimellä liitytään, jos ei jo olla. Jos Teams on taustalla odotustilassa, ei kysytä kirjautumista. Selaiversio ei tietysti voi viikkokausia olla auki ja avatessa taäytyy kirjautua. Jos kirjautumista pyydetään, siinä ikkunan alla on punaisella linkki "tästä pääset hankkimaan tunnukset" tai_jotain_sinne_päin. Siinä sitten luodaan tili Microsoftille. Siinä kannattaa käyttää käyttäjätunnuksena sitä sp. osoitetta, johon toivoo yhteydenottojen tulevan.


EDIT: Tehdäänpä uuestaan kun oli niin sekava esitys.
Kun tulee kutsu siihen voi vastata selaimella (ei Firefox) eikä tarvita tunnuksiakaan, mutta kokouksen isännän täytyy hyväksyä 15 min sisällä mukaan kokoukseen "aulasta", johon liittyjä jää odottamaan vieraana kutsuun vastattuaan.
Jos haluaa tunnukset, ne saa helpoimmin Teamsia asentaessaan tunnusten syöttöruudun linkistä. Saa ne ihan Microsoftin sivultakin.
Ja organisaation tarkkaa nimeä tarvitaan kun asennetaan Teams ensimmäistä kertaa, ellei ole yksityinen Teams.

« Viimeksi muokattu: 17.01.21 - klo:17.14 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #78 : 17.01.21 - klo:12.09 »
Eräs iso yhdistys onnistuu käyttämään koulutuksissaan MS Teamsia ilman MS-tilejä siten, että kokouksen kutsuja esittää kutsun vierailija-tilassa. Silloin ei tarvitse olla mitään MS-tiliä. Jopa vanhukset osaavat käyttää Teamsia näin ja kyseessä onkin ikäihmisten iso yhdistys. Toki MS suosiii MS-tilien käyttämistä joka paikassa. Itse käytän Teamsin sijasta Skypeä samaan tarkoitukseen vielä helpommin sekaympäristössä. Puhelimella tuntuu vielä toimivan Teams helpommin näkemäni perusteella. Erikoista kuitenkin on, että moni löytää niin erilaisia ohjeita Teamsista. Kaiken pitäisi olla ihan simppeliä oikeasti ja ohjelma tuntuu toimivan eri tavoin eri käyttäjillä ongelmien perusteella. Tai sitten toteutus on erilainen eri ympäristöissä. Teams on kyllä tuttu minulle. Käytän sitä Macissa ja Windowsissa ilman mitään ongelmia työssä ja vapaa-ajalla niiden kanssa, jotka eivät halua asentaa Skypeä.
« Viimeksi muokattu: 17.01.21 - klo:18.39 kirjoittanut kaulahuivi »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: teamsin käynnistys
« Vastaus #79 : 17.01.21 - klo:12.19 »
Lainaus
Kutsu tulee (luultavasti) paikallisen kansalaisopiston kurssille, tarvitseeko kirjautua sisään?
Ja jos, niin mistä saan tunnukset?

Kutsun sisältämän organisaation tarkalla nimellä liitytään, jos ei jo olla. Jos Teams on taustalla odotustilassa, ei kysytä kirjautumista. Selaiversio ei tietysti voi viikkokausia olla auki ja avatessa taäytyy kirjautua. Jos kirjautumista pyydetään, siinä ikkunan alla on punaisella linkki "tästä pääset hankkimaan tunnukset" tai_jotain_sinne_päin. Siinä sitten luodaan tili Microsoftille. Siinä kannattaa käyttää käyttäjätunnuksena sitä sp. osoitetta, johon toivoo yhteydenottojen tulevan.

Nyt en tiedä mitä tämä tarkoittaa? Teamsiin mennään sisälle omilla tunnuksilla. Järjestäjä on määrittänyt sähköpostiosoitteesi, jonka kautta sinulla on oikeus mennä sisään organisaation kanavalle oma Microsoft-tilisi kautta, jossa on sama sähköpostiosoite. Ei kai siinä organisaation nimellä ole mitään merkitystä, kun sinut kerran on kutsuttu?

Vai onko jokin muu käyttötilanne?