Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja Windows 2000  (Luettu 8151 kertaa)

RG80

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Ubuntu ja Windows 2000
« : 16.07.05 - klo:16.14 »
Terve kaikille,
tarkoituksenani olisi asentaa ubuntu Windows 2000 rinnalle ja koska olen kohtuu uusi linux-ympäristössä kysyisin miten saa tehtyä niin että voi valita kumman käyttiksen asentaa, Windows'in vai ubuntun? Onko tämä edes mahdollista?

 - RG

omppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 135
    • Profiili
Re: Ubuntu ja Windows 2000
« Vastaus #1 : 17.07.05 - klo:00.39 »
Terve kaikille,
tarkoituksenani olisi asentaa ubuntu Windows 2000 rinnalle ja koska olen kohtuu uusi linux-ympäristössä kysyisin miten saa tehtyä niin että voi valita kumman käyttiksen asentaa, Windows'in vai ubuntun? Onko tämä edes mahdollista?


Itse asentelin W2k:n rinnalle ubuntu 5.04:n. Minulla asennusohjelma tunnisti automaattisesti sen levyn,missä windows oli ja lisäsi sen vaihtoehdon bootloaderiin.  :)

Linuxin bootloaderin pitäis(jos kaikki on mennyt linuxin asennuksessa oikein) käynnistyksen yhteydessä näyttää valikko, mistä voi valita että kumman käyttöjärjestelmän käynnistää.

Sami


Ubuntu user  # 27470

RG80

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Ubuntu ja Windows 2000
« Vastaus #2 : 17.07.05 - klo:01.59 »
Kokeilin asentaa ubuntun ja katos kummaa, sehän toimi kuin rasvattu. Ubuntu tunnisti automaattisesti Wintoosan ja homma pelittää.

 - RG

d-hunter

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Ubuntu ja Windows 2000
« Vastaus #3 : 17.07.05 - klo:19.38 »
Miten on asian laita Windows XP:n kanssa?

LinuxMan

  • Vieras
Re: Ubuntu ja Windows 2000
« Vastaus #4 : 17.07.05 - klo:19.43 »
Kyllä sen pitäisi onnistua Windows XP:kin kanssa. Kun asensin Lilon Ubuntun asennuksen yhteydessä silloin ei bootloaderissa ollut vaihtoehtoja vaan Ubuntu käynnistyi suoraan, mutta Grub lataaja tunnisti XP:n ja käynnistyksen yhteydessä voi valita käynnistääkö Windowsin vai Linuxin.

d-hunter

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Ubuntu ja Windows 2000
« Vastaus #5 : 18.07.05 - klo:09.59 »
Missä vaiheessa se päätetään, että tuleeko Grup vai Lilo?

En ole koskaan ennen linuxia asentanut

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu ja Windows 2000
« Vastaus #6 : 18.07.05 - klo:13.23 »
Missä vaiheessa se päätetään, että tuleeko Grup vai Lilo?

En ole koskaan ennen linuxia asentanut
ubuntu asentaa oletuksena grubin ja siinä joutuu kikkailemaan jos haluaa lilon. tuosta ei kannata olla huolissaan.

tosin asennus kyllä kysyy asennetaanko grub MBR:lle ja sen voi tehdä jo haluaa käynnistää myös windowsin linuxin bootloaderilla, mutta jos haluaa käynnistää linuxin bootloaderin windowsin bootloaderilla, niin grub kannattaa asentaa samalle osiolle kuin ubuntu (jonka jälkeen sen saa näppärästi lisättyä winkkarin bootloaderiin bootpart nimisellä softalla).
Janne