Kirjoittaja Aihe: Ruuterin konfigurointi  (Luettu 1527 kertaa)

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 329
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Ruuterin konfigurointi
« : 03.01.21 - klo:16.27 »

Ongelmana on osaamisen puute.
Saattaisin nyt ensin HUAWEI model B315s-22 siihen kuntoon, että sisäverkon koneet saisi yhteyteen toistensa kanssa ja verkkotulostuksen toimimaan ruuterissa sitä varten valmiiksi olevan liittimen kautta.

Oletan, että jossakin on yleistä neuvoa tähän tarkoitukseen reiken avaamiseksi masinasta toiseen. Kun vain löytäisi. Ruuterissa on luetteloa ja listoja avaamisesta, mutta yrityksen ja erehdyksen periaatteella vielä ei ole minulle auennut. /etc/hosts.allow:it on kirjoitettu hyväksymään naapurit. Pingaus ei toimi.

Sama pulma on toisessakin osoitteessani, jossa jakelijan virkaa hoitaa valokuiturasia INTENO, muistaakseni malli DG200A, jota en nyt pääse tarkistamaan, ku korona. Kai näissä kaikissa periaate on jokseenkin sama.

Jotakin alkeisopastusta tekisi mieleni selata. Olisko osoitteita tiedossa?

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ruuterin konfigurointi
« Vastaus #1 : 04.01.21 - klo:10.01 »
Ensinnäkin tuon routerin pitäisi pystyä jakamaan ip osoitteita verkkoon kytketyille koneilla ja en itse nähnyt siinä esim dhcp serveriä listattuna koneen ominaisuuksissa.  Ja tässä mallissa ei ole ominiasuutta jolla voitaisiin kytkeä laitteisiin kiinteitä ip (netin quick search mukaan).

Itse menisin erillisen Ubiquity Edgerouterin (esim EdgeRouter X -reititin) kautta varsinkin kun sinulla on tämä laite. Tietenkin sitten vielä tarvitset kytkimen (hallittava/ei-hallitava) mikäli laitteita on yllin kyllin.
« Viimeksi muokattu: 04.01.21 - klo:10.03 kirjoittanut matsukan »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Ruuterin konfigurointi
« Vastaus #2 : 04.01.21 - klo:12.33 »
Itse olen yhden tuollaisen samalta näyttävän värkin konffannut windows verkkoon ja siinä toiminta oli suunnilleen seuraava


0) Etsit laitteen manuaalin/quick start guiden tms.
1) Etsit purkin reset napin
2) Laitteet kiinni kaapelilla purkkiin
3) Virrat päälle
4) Sanot windowsissa, kun se sitä kysyy että kyseessä on kotiverkko, joten voit sallia jokseenkin kaiken liikenteen
5) Tämän jälkeen jokseenkin kaikki toimii


Miksi tuo ei Ubuntussa toimisi jokseenkin samaan tapaan, eli jos kaksi ubuntukonetta on tuossa purkissa kiinni niin eihän niiden välisiä yhteyksiä voi estää kuin joku paikallinen palomuuri, jos sellaisia ylipäänsä on? Eli eiköhän tuo laite nyt ole ihan perus 4g reititin, jonka pitää kaikki nuo haluamasi hommat suunnilleen laakista osata jos tehdasasetuksilta lähtee. Sitten jos purkki on konffattu, jollekkin muulle eksoottisemmalle verkolle, niin sittenhän asetuksissa voi olla ihan mitä vaan, mutta tehdasasetuksilla tuon pitäisi olla aika suoraviivainen homma.
« Viimeksi muokattu: 04.01.21 - klo:13.12 kirjoittanut tikola »

pinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: Ruuterin konfigurointi
« Vastaus #3 : 04.01.21 - klo:13.09 »
Joku palomuuriasetus sen toisten koneiden näkymisen varmaan estää. Laita kuvia konffaussivuilta, josko niistä suoraan asia selviäisi. Yleensä ei ole mitään oletuksena estetty, mutta jos siinä on joku operaattorin firmis sisällä, niin se on voitu rampauttaa ja poistaa edistyneemmän asettelut.