Kirjoittaja Aihe: Näytönohjaimet  (Luettu 1427 kertaa)

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Näytönohjaimet
« : 01.01.21 - klo:13.36 »
Olen päivittämässä konesetuppiani uuteen ja mietin miten noi nykyajan näytönohajaimet toimivat linuxissa, Olen käyttänyt viimeiset 15v Kubuntua ja aion kubuntussa pysyä jatkossakin, ainakin KDE:ssa jos jostain syystä distro joskus vaihtuisi. Onko nykyään jotain valmistajaa tai merkkiä joka ei kovin hyvin toimisi? Viimeksi kun koneen päivitin oli Atilla maine että siellä olisi parempi tuki kuin kilpailijoilla - ja kyllä en kovin usein päivittele :D - Mutta jatkaako AMD samaa linjaa vai onko nykypäivänä suht sama minkä kortin ostaa? En ajatellut kovin pro korttia ostaa, hintaluokka haluamalleni kortille on sen 200 €.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

pinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: Näytönohjaimet
« Vastaus #1 : 01.01.21 - klo:13.40 »
AMD kortit toimii paremmin, jos ei tehoa vaativia pelejä pelaa. Nvidiaa olen itse siitä syystä suosinut ja joskus päivityksien yhteydessä saattaa jotain hajota ja aiheuttaa kaikenlaista harmia, mutta 99.9% ajasta toimii hyvin.

Eräässä vanhassa läppärissäni on AMD:n kortti ja siinä ei avoimet ajurit koskaan saanut repeilyä loppumaan.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Näytönohjaimet
« Vastaus #2 : 01.01.21 - klo:20.37 »
Jos ostat kohtuullisen uuden, mutta ei kuitenkaan ihan sitä viimeisintä huutoa olevan AMD:n kortin (*), niin se todennäköisesti toimii hyvin suoraan. Jos ostat minkä tahansa uuden Nvidian, niin joudut asentamaan Nvidian suljetut ajurit, mutta niillä se luultavimmin toimii hyvin. Päivityksissä tosiaan tuo Nvidian ajuri voi ikään kuin jäädä pois käytöstä ja se voi vaatia käsitöitä, mutta täytyy sanoa, että silloin kun vielä niitä käytin, niin harvemmin se oli ongelma. Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen AMD:n avoimiin ajureihin (eli niihin, jotka tulevat järjestelmän mukana). Niillä voi myös hyvin pelata.

(*) No siis tässä on lähinnä ongelmana se, että jos kortti on vasta julkaistu, niin sen vaatima ydin ja Mesan versio tuskin on vielä missään jakelussa mukana. Toki yleensä on mahdollista saada uusikin kortti toimimaan esimerkiksi AMD:n sivuilta ladattavalla asennuspaketilla tai päivittämällä järjestelmän komponentteja.
« Viimeksi muokattu: 01.01.21 - klo:20.39 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.