Kirjoittaja Aihe: Musiikin hallinta Linuxissa [Ratkaistu]  (Luettu 4212 kertaa)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Musiikin hallinta Linuxissa [Ratkaistu]
« Vastaus #20 : 07.01.21 - klo:10.53 »
Voiko jostakin ostaa suoraan digitaalisesti musiikkia tai vdeoita Linuxille? Onko sellaista ohjelmaa?

onhan niitä kaikenlaisia kuten tuossa jo kertoivat, laadukkaimmat löydät ehkä tidalilla, tolla saa levyt kuulumaan flac-muodossa kunhan ostaa kalleimman kuukausimaksullisen palvelun

Ymmärsin kysymyksen kirjaimellisesti "ostaa", enkä puhunut pelkästä striimauksesta. Tilapäinen musiikin kuuntelun käyttöoikeus ja materiaalin hallinta omalla kovalevyllä, ovat kovasti erilaisia asioita. Käsittääkseni Tidal on vain striimaus-palvelu. Löytyykö muita ostopaikkoja, siis FLAC-muodossa?

Joidenkin LP-levyjen mukana olen huomannut, että tulee mukana latauskoodi. Tämä on ihan fiksu juttu, mutta ei ole kokonaan digitaalista.

Videoiden - elokuvien ja sarjaohjelmien - digitaalista ostamista en tunne. Löytyykö paikkoja?

Suurimman osan musiikista ostan kuitenkin CD:llä (mieluiten bändin keikalta) tai DVD:llä ja sitten rippaan verkkolevylle. Onhan näiden antiikkisten medioiden käsittely hyvin alkeellista ja osin hyvin ärsyttävää, verrattuna vaikkapa edellämainittuihin Raspberry-soittoihin.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Musiikin hallinta Linuxissa [Ratkaistu]
« Vastaus #21 : 09.01.21 - klo:20.08 »
Itse olen ostanut tärkeimmät levyt 7digital palvelusta: https://fi.7digital.com/
Kaikista ei ole FLAC:ia vaan on tyytyminen mp3:een.

Nyt kun katsoin niin FLACien määrä on ilahduttavasti noussut melkoisesti.
« Viimeksi muokattu: 09.01.21 - klo:20.12 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Musiikin hallinta Linuxissa [Ratkaistu]
« Vastaus #22 : 09.01.21 - klo:21.19 »
Minne Clementine tallentaa musiikin eli minne tulee sen musiikkikirjasto? Musiikkikansio? En löytänyt asetuksista hallintapaikkaa, vain kansion mistä tuodaan kirjastoon musiikkia.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Musiikin hallinta Linuxissa [Ratkaistu]
« Vastaus #23 : 09.01.21 - klo:21.23 »
Clementinessä on paljon ominaisuuksia, mutta minun vastaukseni käsitteli tapausta, jossa haluan itse tallettaa musiikkikirjaston siten kuin haluan sen tallentaa. Clementine on vain tällöin monipuolinen soitto-ohjelma (joka hakee Internetistä lyriikkoja, kuvia jms soiton aikana, jos tagit ovat kunnossa). Clementine ei itsessään tallenna mitään.

Jos haluat tietää miksi haluan toimia juuri näin, niin tässä näitä perusteluja:

- kun musiikkia on paljon, esim. yli 1 TB, musiikinhallintaohjelmat muuttuvat vaikeiksi hallita, jos edes toimivat
- esim. Itunes vaati joskus, että mp3-tiedostoissa ovat tagit kunnossa, esim. soittonumerot, muuten soittolistaa ei saanut automaattisesti oikeaan järjestykseen
- omien kokoelmien teko on äärimmäisen kömpelöä jos se perustuu siihen että biisien tagit pitää muutella
- haluan että kokoelma soi monessa ympäristössä. Se ei toteudu ollenkaan hallintaohjelmilla. Esimerkiksi, Raspberry soitot jollakin Distrolla verkkolevyltä, USB-tikut jotka on kopioitu autoon valikoiden, omat kopioinnit esim. läppäreille joilla soitetaan muualla mahdollisesti 2-3 kolmella läppärillä samaan aikaan, yleensäkin musiikin toistaminen verkossa monella eri koneella

Musiikin hallintaohjelmien tavoite on tietysti sitoa käyttäjä johonkin tiettyyn infrastruktuuriin - esim. sitoa Applen käyttäjäksi - eikä se, että ne oikeasti toimisivat hyvin.

Silloin kun musiikki sijaitsee järkevän hakemistorakenteen poluilla, ongelmia ei ole soitossa eikä löytämisessä. Esim. Volumio Distro indeksoi itse ja biisi löytyy haualla tarvittaessa käytännössä heti verkkolevyltäkin. Biisin nimeen ei tietysti pidä laittaa albumin nimeä ja bändin nimeä + muuta tietoa - hakemistot on toki keksitty jo kymmeniä vuosia sitten.

En sinänsä epäile, etteikö pienellä musiikin määrällä ja yhdellä koneella toimittaessa hallintaohjelmista olisi mitään hyötyä - voihan olla "ihan kivoja".
« Viimeksi muokattu: 09.01.21 - klo:21.46 kirjoittanut Ganymedes »

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Musiikin hallinta Linuxissa [Ratkaistu]
« Vastaus #24 : 10.01.21 - klo:13.23 »
Clementinellä voin siis itse pitää musiikkini missä tahansa ja tuon sen vain soitettavaksi ohjelmaan? Ei tarvitse varmuuskopioida musiikkia vain Clementineä varten, vaan kopioin alkuperäisen tallennuskansioni, mihin olen ripannut musiikit cd-levyiltä? Kuullostaa oikein hyvälle ja eroaa tosiaan iTunesista.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Musiikin hallinta Linuxissa [Ratkaistu]
« Vastaus #25 : 10.01.21 - klo:14.11 »
Lainaus
Clementine on hyvä soitto-ohjelma musiikille - löytyy Ubuntun ohjelmakirjastosta.

Lisäksi sille löytyy kännykkä kauko-ohjainohjelma. Jos palomuuri on käytössä portti 5500 pitää avata ja on suositeltavaa että tietokoneella on "kiinteä" IP-osoite.
Lisäksi Clementinen asetuksista pitää laittaa asetus päälle että kake toimii. (Tools -> Preferences -> Network Remote -> Use a network remote control).
Kännykkäohjelman uudelleenkäynnistys ja pitäisi toimia.

Android
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.qspool.clementineremote

Applelle löytyy myös oma ohjelmansa.

Edit Clementine pitää olla vähintään versio 1.3 että toimii.

Oma suosikkini on Amarok. Valitettavasti ei ole uudessa Ubuntussa. Sisältää kattavat tilastot ja haut. Tuki myös älyluurille. Ehkä tuo asentuu uuteenkin Ubuntuun jollain tempulla. Clementime hyvä vaihtoehto sille.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Musiikin hallinta Linuxissa [Ratkaistu]
« Vastaus #26 : 10.01.21 - klo:15.07 »
Clementinellä voin siis itse pitää musiikkini missä tahansa ja tuon sen vain soitettavaksi ohjelmaan? Ei tarvitse varmuuskopioida musiikkia vain Clementineä varten, vaan kopioin alkuperäisen tallennuskansioni, mihin olen ripannut musiikit cd-levyiltä? Kuullostaa oikein hyvälle ja eroaa tosiaan iTunesista.

Kyllä, juuri näin. Musiikki on vain hakemistoja ja tiedostoja siten kuin ne itse olet katsonut parhaaksi asetella. Itselle on vakiintunut seuraavankaltainen hakemistohierarkia:

- päätason yläpuolella: mp3, ei-mp3 (esim. flac, ogg, ape, jms)
- päätaso: rock, jazz, klassinen, oma tuotanto jms
- rockin alla: artistit, kokoelmat, soundtrackit, teemamusiikit, sekalaiset
- artistin alla: official, unofficial (esim. oma kokoelma), tribute (esim. muiden tekemiä cover-levyjä)
- albumit muodossa, esim. "2002 - Six Degrees of Inner Turbulence - 2CD", "2003 - Train Of Thought", "2005 - Octavarium". Tällöin aakkostus asettaa ne automaattisesti aikajärjestykseen

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Musiikin hallinta Linuxissa [Ratkaistu]
« Vastaus #27 : 10.01.21 - klo:16.23 »
Clementinellä voin siis itse pitää musiikkini missä tahansa ja tuon sen vain soitettavaksi ohjelmaan? Ei tarvitse varmuuskopioida musiikkia vain Clementineä varten, vaan kopioin alkuperäisen tallennuskansioni, mihin olen ripannut musiikit cd-levyiltä? Kuullostaa oikein hyvälle ja eroaa tosiaan iTunesista.
Paremmat soittimet osaavat lukea tagit tiedostoista ja pistävät ne  tietokantaan. Tietokantaan tallentuu myös soittokerrat, pvm, pisteet ym.. mitä nyt soitin tukee. Itsellä musat kansiorakenteessa mikä vastaa edellä.kuvattua. Varmuuskopio on hyvä olla ulkoisella levyllä. Samoin tietokannasta. Itsellä jotain liki 1000 levyä ja biisejä yli 10 000. Toki kerätty pitkään.