Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Dapperin asentaminen LiveCD:n kautta "tappoi" WinXP:n  (Luettu 9463 kertaa)

suorama

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Elikkäs tilanne seuraava:

Kannettava kone jossa 80G levyä.
 WinXP asennettuna 20G osoille. => alunperi toimi OK.
 Dapperin asennus tältä uudelta hienolta LiveCD Espresso systeemiltä vapaaseen tilaan.
 Ei tunnistanutkaan WinXPtä.
 Ei Bootannut.
 Ubuntun asennus 5.10 install levyltä joka tunnisti XP:n kyllä vieläkin.
 XP ei käynnisty.
 Päivitys Dapperiin netistä.
 XP ei käynnisty.

Tai oikeastaan XP boottaa, mutta, kun se sininen "palkisto" alkaa liikkumaan ja saavuttaa oikean laidan niin näyttö mustenee ja kone käynnistyy kokonaan uudelleen.

Ubuntu kyllä käynnistyy ja toimii OK.

Jos koitan laittaa WinXP levyn CD asemaan jotta voisin koittaa vaikka asentaa uudelleen tai fixbmr toimintoja. Ei onnistu koska "asennus" pysähtyy kohtaan: "Windows tunnistaa laitteistoa..." tms. Eli alkuunsa.

Olisiko joku mahdollisesti törmännyt kyseiseen ongelmaan ja jopa ratkaissut sen?

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Jos koitan laittaa WinXP levyn CD asemaan jotta voisin koittaa vaikka asentaa uudelleen tai fixbmr toimintoja. Ei onnistu koska "asennus" pysähtyy kohtaan: "Windows tunnistaa laitteistoa..." tms. Eli alkuunsa.
Jos XP ei tunnista laitteistoa, vika viittaa rikkoutuneeseen laitteeseen tai rikkinäiseen asennuslevyyn. Kaikki ongelmat yhdessä taas viittaavat rikkinäiseen laitteeseen. Voihan tietty olla, että XP levy on naarmuuntunut ja XP asennus on myös vioittunut Ubuntun asennuksen aikana.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Jos koitan laittaa WinXP levyn CD asemaan jotta voisin koittaa vaikka asentaa uudelleen tai fixbmr toimintoja. Ei onnistu koska "asennus" pysähtyy kohtaan: "Windows tunnistaa laitteistoa..." tms. Eli alkuunsa.

Olisiko joku mahdollisesti törmännyt kyseiseen ongelmaan ja jopa ratkaissut sen?
Joo. XP:n asennus ei yksinkertaisesti tykkää muista kuin fat- tai ntfs-osioista. Eli mulla oli sama ongelma, ratkaisin sen poistamalla linux-osiot.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Joo. XP:n asennus ei yksinkertaisesti tykkää muista kuin fat- tai ntfs-osioista. Eli mulla oli sama ongelma, ratkaisin sen poistamalla linux-osiot.
Siis onko niin, etta muita kuin fat- tai ntfs- osioita ei saa olla levylla ollenkaan, jotta XP asentuu?

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Joo. XP:n asennus ei yksinkertaisesti tykkää muista kuin fat- tai ntfs-osioista. Eli mulla oli sama ongelma, ratkaisin sen poistamalla linux-osiot.
Siis onko niin, etta muita kuin fat- tai ntfs- osioita ei saa olla levylla ollenkaan, jotta XP asentuu?

Ei vaan Windows asentuu juurikin vain fat ja ntfs osiolle. Yleensä asennus tehdään kuitenkin osioimattomalle levylle.

EDIT: luin hieman väärin.
Normaalisti levyllä saa olla linux osioita ja windows asentuu ongelmitta. Joskus tulee ongelmia, joitka aiheuttavat tämänkaltaisia toimenpiteitä.
« Viimeksi muokattu: 26.09.06 - klo:23.02 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Joo. XP:n asennus ei yksinkertaisesti tykkää muista kuin fat- tai ntfs-osioista. Eli mulla oli sama ongelma, ratkaisin sen poistamalla linux-osiot.
Siis onko niin, etta muita kuin fat- tai ntfs- osioita ei saa olla levylla ollenkaan, jotta XP asentuu?
Ei vaan Windows asentuu juurikin vain fat ja ntfs osiolle.
No nain olin kasittanytkin. Ihmettelin vain kun tuossa puhuttiin, etta Linux-osiot piti poistaa - kuulosti vahan hassulta. Hyva, etteivat nain pahasti asiat oikeasti ole.

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
No nain olin kasittanytkin. Ihmettelin vain kun tuossa puhuttiin, etta Linux-osiot piti poistaa - kuulosti vahan hassulta. Hyva, etteivat nain pahasti asiat oikeasti ole.
Tässä ilmeisesti puhuttiin tapauksesta, kun jokin on mennyt vikaan. Normaalistihan Ubuntun saa toimimaan windowsin rinnalla melkein itsestään ja toisinkinpäin jos vain grubin asentaa uudelleen, että saa linuxin käynnistymään.
« Viimeksi muokattu: 26.09.06 - klo:23.04 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

wicke

  • Vieras
Sama ongelma Win95 asennuslevykesarjan ja Win98:n kanssa. Linux-osiot poistettu (luulisin) ja pääkäynnistyslohkon päälle jyrätty Windowsia. Win95:n hyytyy ScanDiskiin ja 98 sylkee rivin epämääräsiä merkkejä ruudulle. Mikä avuks? Kone saattaa lähtee seuraavalle käyttäjälle, joka ei välttämättä jaksa arvostaa koneen tämänhetkistä Debiania.