Tuanoinnii – tuolla Firefoxin uudelleenasennuksella hain lähinnä sitä, että se saattaa olla niin sekaisin asetuksiltaan, että ei näin sivusta neuvomalla saa kuntoon. Se kansio .Moxilla ja sen siällä oleva firefox kansio on foxin asetustiedosto. Jos Firefox asennetaan uudelleen se saa asettelunsa siitä kansiosta takaisin ja samoin vanhat vikansakin. Siksi on kätevää poistaa tai nimetä se toisella nimellä, jolloin sen saa myöhemmin uudelleen käyttöön tai tarpeettomana voi sen poistaa. Uusi Firefox tekee kyllä uuden asetuskansion kun se asennetaan.
Kuten mainitsin, Firefoxia on sovelluskaupassa kaksi hiukan erilaista, Ubuntulle paketoitu ja snap-paketoitu. Jälkimmäinen on osoittautunut hiukan ongelmallliseksi ja se mainitsemasi toiminnan epävakaus voi johtua siitä. Siksi kannattaa varmistaa siitä asennussivun alareunasta se lähde, että se on Ubuntun lähde, ei snap. Jos alkuperäinen Firefox oli sanap-paketoitu sen asetuskansio ei ole .Mozilla kansiossa vaan Snap kansiossa, ehkä sitä siksi ei löytynyt.
Kun on käytetty ulkoista toisenkokoista näyttöä on voinut myös tietokoneen näytön resoluution asttelu muuttua ja siksi jotain voi jäädä ruudun ulkopuolelle. Minulla kävi niin, tosin se palautui kyllä kun ulkoinen näyttö irrotettiin.
Jos Lubuntun työpöydäksi on asetettu KDE ei sen takia tarvitse koko käyttistä asentaa uudelleen. Minulla ei ole nyt Lubuntua ja en osaa neuvoa mistä napista työpöytä vaihdetaan, mutta luulisin sen olevan käynnistyksessä tulevan sisäänkirjautumisruudun jossain kulmassa oleva pieni logo, joka kuuluisi olla Lubuntulla kolibri ja kun sitä klikkaa siihen on valittavissa joku muu työpöytä, jos niitä on asennettu, se logo muuttuu samalla ja KDE:llä se on sellainen hassu ratas. Korjatkaa kuka tietää paremmin.
Jos KDE työpöytäympäristö on kiusaksi, ei luulisi mitenkään olevan, niin voi sen poistaakin ihan komentoriviloitsulla, jota en nyt harmiksemme myöskään tiedä. Synapticillä minä olen joskus paketteja poistellut graafisesti.
Mikä työpöytäympäristö siellä nyt on? Se selviää päätteessä komennolla:
inxi -F
Siinä alussa heti rivillä desktop: Lubuntulla siinä pitäisi lukea LXQt, Kubuntulla KDE.