Kirjoittaja Aihe: 20.04 hyytyy bootatessa tuoreen päivityspaketin asennuksen jälkeen  (Luettu 3682 kertaa)

hemmoke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Tervehdys.

Kiitokset hyvästä palstasta, olen käynyt täällä lukemassa viestejä jo pidempään. Nyt tuli kuitenkin tarve kysyä itse, joten tekaisin tunnukset.

Ongelmani on Ubuntu 20.04, joka itsessään asentui ihan ok noin jokunen vko sitten. Kone ilmoitti uudesta lts-versiosta (käytin 18.04:ää), tein asennuksen ja homma toimi. Kunnes tänään, ehkä pari tuntia takaperin huomasin ilmoituksen uudesta pienehköstä päivityspaketista, jonka senkin enemmittä ihmettelyittä päätin asentaa. Asennus meni läpi ja sen jälkeen ubuntu ilmoitti, että kone tulee käynnistää uudelleen.

Ja nyt se sitten hyytyy uudelleenkäynnistyksessä, kerta toisensa jälkeen. grub kysyy, millä käynnistetään ja sen jälkeen näyttöön tulee ubuntun logo ja ympyrässä pyörivät kolme pistettä, ja niitä saisikin sitten ilmeisesti katsella nk. mailman tappiin. SSD vilkuttelee alkuun hetken, sitten sekin hiljenee harvakseltaan tuikahtavaksi. Recovery modella (5.4.0-51-generic) pääsen sisäänkirjautumiseen asti, mutta käynnistys hyytyy kirjautumisen jälkeen.

Kone on lenovon T430-läppäri, rinnakkaisena käyttiksenä Win7, jota olen roikottanut kyljessä vuosia yhden legacy-pelin takia. Nykyään hoidan sillä myös Ubuntu Suomen keskustelualueelle kirjoittamisen, voi tätä ironian määrää... :) Winukka siis buuttaa samasta valikosta ihan siististi. Ubuntu ei millään.

Millä pääsen eroon siitä viimeisestä perhanan paketista? Kaikki neuvot otetaan kiitollisna vastaan.

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Joskus harvoin Ubunu tekee tuommoisia temppuja. Joskus harvoin se selviää helposti mutta koska Ubuntun aentaminen uudestaan on niin helppoa niin nykyään teen niin heti. Joskus kestää kylläkin pitkään ennenkuin saavat vian korjattua mutta yleensä muutama tunti riittää. Mutta jos on viritellyt Ubuntuaan paljon niin onhan se inhottavaa kun asetukset menee. Siksipä olen oppinut jättämään virittelyn sikseen, ei se käytännössä yleensä paljoakaan tunnu.

Ja sovelluksen asetuksien siirtämiseksi voi siirtää kodin piillotiedoston sille sovellukselle asennettuaan ensin sen sovelluksen, mutta sehän edellyttää etukäteistoimia. ja onhan niitä konsteja muitakin - hauskaa opettelua!
« Viimeksi muokattu: 19.10.20 - klo:04.25 kirjoittanut petteriIII »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
....
 niin onhan se inhottavaa kun asetukset menee.
...

Oli aika jolloin lähes kaikki asetukset olivat omissa tekstitiedostoissaan.
Kun ne piti tallessa (ja ne kopiot ajan tasalla), oli melkoisen helppoa ottaa vanhat viritykset käyttöön.

Hiukan helpottaa omiin asetuksiin kun on erillinen /home -osio johon ei uudessa asennuksessa koske.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Ja nyt se sitten hyytyy uudelleenkäynnistyksessä, kerta toisensa jälkeen. grub kysyy, millä käynnistetään ja sen jälkeen näyttöön tulee ubuntun logo ja ympyrässä pyörivät kolme pistettä, ja niitä saisikin sitten ilmeisesti katsella nk. mailman tappiin. SSD vilkuttelee alkuun hetken, sitten sekin hiljenee harvakseltaan tuikahtavaksi. Recovery modella (5.4.0-51-generic) pääsen sisäänkirjautumiseen asti, mutta käynnistys hyytyy kirjautumisen jälkeen.

Oletko kokeillut vanhemmilla kernelin versioilla?

Kone on lenovon T430-läppäri

Onko koneessa Nvidian näytönohjain? Kuvaamasi työpöydän käynnistymisongelma liittyy useimmiten Nvidian suljetun ajurin asennuksen tai päivittymisen epäonnistumiseen.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Ja nyt se sitten hyytyy uudelleenkäynnistyksessä, kerta toisensa jälkeen. grub kysyy, millä käynnistetään ja sen jälkeen näyttöön tulee ubuntun logo ja ympyrässä pyörivät kolme pistettä, ja niitä saisikin sitten ilmeisesti katsella nk. mailman tappiin.
Tuon logon aikana voisit painaa ESC-näppäintä, jolloin näkisit, miten käynnistyminen edistyy. Ja mahdollisesti selvittää, mihin käynnistyminen pysähtyy tms.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
onko uusimmassa mikä kernel ? nvidia varoitteli 5.9+ kerneleistä etteivät tue niitä vielä. tossa sun läppärissä näyttäs löytyvän nvidia ja intel molemmat  https://forums.developer.nvidia.com/t/nvidia-driver-not-yet-supported-for-linux-kernel-5-9/157263
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Lisää käynnistysriville nomodeset. Grubin käynnistysriviä voi editoida kun painaa 'e'. Muitakin kernelin pametreja voi kokeilla. Kun saat käyntiin vika löytynee lokeista. Itse harvemmin päivitän kerneliä, nvidian ajuria. Medikoneessa nyt jo sentään 4.14. Jos vaihtaisin 5.9 tai uudempaan musa tuskin soisi paremmin. Lisää koodia vain tulisi paljon. ALSA on osin jo kernelissä ja itselleni ongelmia tuottavat kauko-ohjaimen ajurit myös siirtyneet sinne. Longterm 4.14. päivittynee vuoteen 24 joten ei kiirettä vaihtaa. Vanha kone ei niitä uusimpia ajureita kaipaa.

Itse olen yleensä selvinnyt ongelmista. Ubuntu 16 ollut käytössä asennuksesta asti ja pian pitää vaihtaa tuohon 20 versioon kun tuki loppuu. Osin tuntuu toimivan kun olen testaillut. Yksi lempiohjelma puuttuu ja se pitkittää siirtymistä.

Vanhin asennukseni on vuodelta 2013. Pari kertaa olen muistaakseni turvautunut "palautuspisteeseen"  kun päivitys mennyt pieleen. Moni asia on tuona aikana muuttunut. Systemd vielä asentamatta ja saa nähdä kauanko ilman sitä selviää. Toki rauta ja levyt vaihtuneet tuona aikana. Systeemistä kannattaa ottaa kopio. Kovin vanhaa systeemiä voi olla hankala päivittää. Yksi palautuspiste ei riitä kun vika voi olla jo siellä. SSD:lle systeemin palautus menee äkkiä jos ei turhaa tauhkaa kerätty.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Moi!
Itsellä samantapainen ongelma. Päivitin Ubuntu Budgie 20.10 versioon. Päivityksen jälkeen toimi hienosti, mutta nyt en saa konetta käynnistymään. Logo jää näyttöön pyörimään. Escin painallus näyttää listan jonka lopussa lukee "A start Job iso running for Home until blog process finishes up"

Recovery modella käynnistyy, mutta resoluutio on sellainen että mitään tällä ei pysty tekemään.

Jos koneessa on Nvidian näytönohjain, kokeile poistaa suljettu ajuri ja asenna se uudelleen Lisäajurien kautta.