Kirjoittaja Aihe: SuSE:sta Ubuntuun  (Luettu 2965 kertaa)

tarmyk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Kotisivuosoite
SuSE:sta Ubuntuun
« : 14.10.05 - klo:19.59 »
Olen suhtkoht uusi Ubuntun (5.10) käyttäjä. Aikaisemmin olen tutustunut SuSE:en, viimeisin versio 9.3.

Sain kehuja Ubuntusta ja päätin kokeilla. Kieltämättä tämä toimii, vaikka jotain kaipaankin tuolta SuSe:sta. Tietenkin on vielä aikaista sanoa jääkö tämä, vai SuSE.

SuSE:ssa ongelmaksi muodostui tuo pirrrrs....Samsung scx-4100. Sitä ei saanut toimimaan kokonaisuutena, ei millään. Jos sain tulostuksen toimimaan, niin skanneri ei toiminut ja päinvastoin.

Jännityksellä sitten odotin, että miten käy Ubuntun kanssa ja yllätys, yllätys, nyt kumpikin toimii. Ei tarvinnut tehdä mitään kommervenkkejä, ihan vain päätteellä asensin.

Mielenkiinnolla seuraan tämän ryhmän keskustelua. Ja kiitos suomenkielisestä ohjeesta Mik0lle. Toimii...


juuso65

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Re: SuSE:sta Ubuntuun
« Vastaus #1 : 14.10.05 - klo:21.50 »
vaikka en ole koskaan susea käyttänyt (väistän värin takia)

niin ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä jäit sieltä susesta kaipaamaan ?

tarmyk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Kotisivuosoite
Re: SuSE:sta Ubuntuun
« Vastaus #2 : 15.10.05 - klo:17.54 »
no...ehdottomasti YaST:ia...

en tietenkään voin näitä oikeasti verrata keskenään, koska olen SuSE:n kanssa tahkonnut enemmän ja Ubuntu on uusi tuttavuus.
Tässä on parin päivän aikana sattunut ja tapahtunut. Jouduin asentamaan Ubuntun uudelleen ja siinä jotenkin näytön resoluutiot hävisivät....ironista, että jouduin käynnistämään koneen useammen kerran, ennenkuin resoluutiot löytyivät. Sitten vaihdoin biosin patterin ja sama tapatui taas. Jouduin käynnistämään koneen SuSE:en ennenkuin näyttö oli jälleen oikeanlainen. Hurjalta näytti, kun ikkunat eivät mahtuneet näytölle, koska resoluutio oli 480*600, eikä sitä saanut vaihdettua Näytön tarkkuus työkalulla.

Nyt on kuitenkin asia ok, mutta vähän jännittää, että hukkuuko nuo useinkin....

On tämä kuitenkin erilainen, kuin SuSE, mutta ei ehkä mitenkään negatiivisesti erilainen

ps...jos värejä verrataan, niin olet oikeassa.. ;D
« Viimeksi muokattu: 15.10.05 - klo:17.58 kirjoittanut tarmyk »

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: SuSE:sta Ubuntuun
« Vastaus #3 : 15.10.05 - klo:18.02 »
Lainaus käyttäjältä: tarmyk
no...ehdottomasti YaST:ia...
No se on vähän makuasia. Minä taas inhoan YaST:ia, koska se sotkee konffit ihan päin pyllyä ja niistä ei sen jälkeen ota ite erkkikään selvää.

Lainaus
On tämä kuitenkin erilainen, kuin SuSE, mutta ei ehkä mitenkään negatiivisesti erilainen
Suurin ero äkkinäiselle on varmaankin se, että SuSE käytää KDE:tä ja Ubuntu Gnomea, joten jos jäät KDE:tä kaipaamaa voithan kokeilla myös Kubuntua.

tarmyk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Kotisivuosoite
Re: SuSE:sta Ubuntuun
« Vastaus #4 : 15.10.05 - klo:18.19 »
itse asiassa pidän gnomesta enemmän, kuin kde:sta, joten siitä se ei johdu...
ehkä kysymys on vain tutusta tavasta toimia. Windowsin jälkeen asennemuutos on kuitenkin tapahtunut ja nyt kokeilen näitä distroja (olen kokeillut muutamaa) niin varmaan löydän itselleni soveliaan

minä en kyllä huomannut mitään sotkuja YaST:in jäljiltä, mutta en olekaan niin sisällä näissä kuvioissa, eli olen vasta alkutaipaleella Linuxin ihmeellisessä maailmassa...

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: SuSE:sta Ubuntuun
« Vastaus #5 : 15.10.05 - klo:18.30 »
Lainaus
itse asiassa pidän gnomesta enemmän, kuin kde:sta, joten siitä se ei johdu...
ehkä kysymys on vain tutusta tavasta toimia. Windowsin jälkeen asennemuutos on kuitenkin tapahtunut ja nyt kokeilen näitä distroja (olen kokeillut muutamaa) niin varmaan löydän itselleni soveliaan
Onhan tuota tullut itsekkin noita distroja testattua. Tällä hetkellä takana: SOT-Linux, Red Hat, Mandrake, Debian, Gentoo
ja Ubuntu. Ubuntu ja Debian on tällä hetkellä ainoita mitä koneisiin viitsin asentaa. Työpöytä kone = Ubuntu, Serveri = Debian,
mutta tämähän on tietysti vain minun mielipide.
« Viimeksi muokattu: 15.10.05 - klo:18.51 kirjoittanut LittleLion »

tarmyk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Kotisivuosoite
Re: SuSE:sta Ubuntuun
« Vastaus #6 : 15.10.05 - klo:18.48 »
Olen kokeillut joitakin mainitsemiasi. Debian ei ole ollut vielä kokeiltavana, mutta jossain vaiheessa kyllä.

Olen minä vielä niin noviisi, että työt käyn tekemässä korvat luimussa kiltisti Winsowsin puolella ja Linuxeja "räplään", eli harrastan.

Uskon kyllä, että piakkoin saan unohtaa Windowsin, ainakin melkein...
Eli ihminen on tapojensa orja...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: SuSE:sta Ubuntuun
« Vastaus #7 : 15.10.05 - klo:19.18 »
Olen kokeillut joitakin mainitsemiasi.

kokeileminen onkin paras tapa saada tuntumaa eri distroihin. tosin jossain vaiheessa tosiaan tulee tilanne jossa haluaa rauhoittaa ainakin työkoneensa vain siihen yhteen distroon. sitä varten minullakin on erillinen testikone ;)

Debian ei ole ollut vielä kokeiltavana, mutta jossain vaiheessa kyllä.

miunsta debian ei kyllä tuo ubuntuu verrattuna työpöydälle juuri mitään lisää, päinvastoin. ubuntuhan on toisaan debian-pohjainen, mutta viimeistellympi, nopeammin päivittyvä ja vähemmän käsin säätämistä vaativa. mutta ei siitä testaamisesta tietty haittakaan ole, sittenpähän tiedät itse, eikä tarvitse luottaa muitten juttuihin.

Olen minä vielä niin noviisi, että työt käyn tekemässä korvat luimussa kiltisti Winsowsin puolella ja Linuxeja "räplään", eli harrastan.

linux sopii erinomaisen hyvin siihen räpläilyynkin.
Janne