Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön) [RATKAISTU]  (Luettu 2793 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Olin aikeissa tehdä fschk:n dataosiolla, ja kuten ennenkin, aioin tehdä sen asennustikun kautta, koska osio ei saa olla käytössä ja sovellusten alasajon sijaan on helpointa bootata.

Mutta nyt ei enää käynnistystikun Ubuntu käynnisty kuten ennen. Ilmoituksesta päätellen kyse on boothole:n (korjauksen) seuraus. Kiintolevylle asennettu Ubuntu käynnistyy kyllä,ongelma koskee vain asennustikun koe-ubuntua.

Olin jo valmistautumassa siihen että teen uuden asennustikun, mutta jäin jumiin siihen, millä Ubuntu-versiolla tätä kannattaa yrittää?

Edit: Juu, minulla on Secure Boot käytössä. Mutta ei se ole ennen estänyt käynnistystä asennustikulta.
« Viimeksi muokattu: 04.10.20 - klo:19.20 kirjoittanut AimoE »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön)
« Vastaus #1 : 03.10.20 - klo:17.25 »
Asennustikun teet helpoiten dd.llä. Tikku ei saa olla liitettynä.
Esim dd if=levy.iso of=/dev/sdb. Huom /dev/sdb1 on väärin


fschk voidaan tehdä käynnistyksen tai sammutuksen yhteydessä (tosin Ubuntu ei taida tukea sitä)

/etc/fstab tiedostossa voi määrittää mitä osiot tarkistetaan ajoittain.
0 ei tarkisteta, 1 tarkistetaan esimmäiseksi, 2 tarkistetaan seuraavaksi.
 
tune2fs ohjelmalla voit määrittää kuinka usein levyt tarkistetaan. Esim tune2fs -c 10 /dev/sdb1
tekee tarkistuksen joka 10:s kerta.

Tarkistuksen voi pakottaa luomalla tyhjän tiedoston forcefsck juureen.
Esim  touch /forcefsck.

Sudo komentojen eteen. Jätin pois ettei tule vahinkoja root oikeuksien kanssa.
Esimerkit vain esimerkkejä. Itse en juuri tarkista levyjä ja tarkistuksen voi tehdä vaikka
vain pari kertaa vuodessa tai harvemmin.


AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön)
« Vastaus #2 : 03.10.20 - klo:17.39 »
@Postimies: en kysynyt miten tarkistuksen saa tehtyä vaan miten Ubuntun saa käyntiin asennustikulta. Levyn tarkistus ei ole ainoa syy käyttää asennustikkua, vaikkakin minulla nyt useimmin toistuva.

Kysyin siis minkä Ubuntu-version saa live-tikulta käyntiin boothole:n korjauksen tämänhetkisessä tilanteessa?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön)
« Vastaus #3 : 04.10.20 - klo:10.28 »
@Postimies: en kysynyt miten tarkistuksen saa tehtyä vaan miten Ubuntun saa käyntiin asennustikulta. Levyn tarkistus ei ole ainoa syy käyttää asennustikkua, vaikkakin minulla nyt useimmin toistuva.

Kysyin siis minkä Ubuntu-version saa live-tikulta käyntiin boothole:n korjauksen tämänhetkisessä tilanteessa?
Moni asennusmedia käyttää syslinuxia käynnistykseen. En asennusmedian virhettä paljoa miettisi vaan tekisin uuden tikun.
grub2 lataajassa ollut ongelmia. Aina voit asentaa linuxin mbr osioidulle tikulle tai pienelle levylle ja käyttää jotain muuta
lataajaa. UEFI osaa käynnistää linuxin ilman Grubiakin. Sitä tarvitaan jos haluaa useamman systeemiin.

Asennetun Linuxin lataaja korjataan/vaihdetaan vaikka asennusmedialla / toisesta systeemistä chrootin alla. Jos normi ext4 niin melko helppoa. salatut ja raid-pakat ym vähän hankalampia.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön)
« Vastaus #4 : 04.10.20 - klo:10.46 »
En yrittänyt ottaa ilmoituksesta kuvaa kun pelkäsin että siinä on ajastin päällä ja teksti katoaa, mutta voin yrittää uudelleen.

Olen tähän asti käyttänyt sitä live-tikkua jonka avulla alkuaan asensin 20.04:n ja tähän asti live-Ubuntu on käynnistynyt tikulta aina kun on ollut tarvis. Nyt viimeisimmän Grub2-päivityksen jälkeen koneen UEFI ei enää hyväksy käynnistystä live-tikulta koska tikulta puuttuu oikeanlainen allekirjoitus (jos muistan ilmoituksen oikein).

Olen siis kysymässä sitä mikä tällä hetkellä Ubuntun ladattavaksi tarjotuista iso-tiedostoista mahtaisi olla sellainen jossa on allekirjoitus jonka UEFI hyväksyy? Voin tietysti lähteä kokeilemaan niitä yksi kerrallaan. Aikaa siihen menee, mutta odottamalla vielä enemmän.

Nykyiseltä tikulta ei pääse edes valitsemaan teenkö asennuksen vai käynnistänkö live-Ubuntun, kun se tökkää jo ennen valintaa. Tikku on tehty Etcherillä. Eli voikin olla että vaadittu allekirjoitus ei liity iso-tiedostoon vaan johonkin muuhun?

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön)
« Vastaus #5 : 04.10.20 - klo:10.50 »
Onko niin uusi rauta ettei perinteinen BIOS ole valittavissa?
(Olen kuullut ettei kaikissa enää ole!)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön)
« Vastaus #6 : 04.10.20 - klo:11.20 »
Minulla ei ole sellaista kiirettä että etsisin kiertotien ennen kuin tiedän mistä on kyse. Minulle on tärkeämpää tietää mikä perimmäinen ongelma on.
« Viimeksi muokattu: 04.10.20 - klo:11.46 kirjoittanut AimoE »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön)
« Vastaus #7 : 04.10.20 - klo:11.50 »
Mutta nyt ei enää käynnistystikun Ubuntu käynnisty kuten ennen. Ilmoituksesta päätellen kyse on boothole:n (korjauksen) seuraus. Kiintolevylle asennettu Ubuntu käynnistyy kyllä,ongelma koskee vain asennustikun koe-ubuntua.

Olin jo valmistautumassa siihen että teen uuden asennustikun, mutta jäin jumiin siihen, millä Ubuntu-versiolla tätä kannattaa yrittää?

Edit: Juu, minulla on Secure Boot käytössä. Mutta ei se ole ennen estänyt käynnistystä asennustikulta.

secureboot-db -paketin päivityksen myötä koneesi UEFI-biosin Secure Boot -avaimet on nyt vaihdettu sellaisiksi, että ne hyväksyvät vain uudemmat GRUB2-versiot, joissa BootHole-haavoittuvuus on korjattu.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/secureboot-db/+bug/1890835

Eli nyt voit käynnistää Secure Bootin kanssa vain elokuusta 2020 alkaen julkaistut Ubuntun levykuvat. 20.04.1 taitaa olla tällä hetkellä ainoa toimiva vakaa versio. 20.10 -kehitysversion julkaisut toimivat myös.
« Viimeksi muokattu: 04.10.20 - klo:11.51 kirjoittanut nm »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön)
« Vastaus #8 : 04.10.20 - klo:12.06 »

Nykyiseltä tikulta ei pääse edes valitsemaan teenkö asennuksen vai käynnistänkö live-Ubuntun, kun se tökkää jo ennen valintaa. Tikku on tehty Etcherillä. Eli voikin olla että vaadittu allekirjoitus ei liity iso-tiedostoon vaan johonkin muuhun?
Itse en käytä Secure Boottia. Grubin päivitys on muuttanut avainta. GRUBin binaari (grub*.efi)  ei vastaa Canonicalin UEFI avainta. Jos poistat Secure Boottn kone käynnistynee. Mutuilua. Käytän myös itse käännettyjä kerneleitä ja ajatus, että niitä pitäisi allekirjoitella ei miellytä.

Itsellä kone ei käynnisty jos iso USB-levy (4T) koneessa kiinni. Outo ongelma sekin

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön)
« Vastaus #9 : 04.10.20 - klo:12.52 »
Minulla ei ole sellaista kiirettä että etsisin kiertotien ennen kuin tiedän mistä on kyse. Minulle on tärkeämpää tietää mikä perimmäinen ongelma on.

Juuri kiertoteitä välttääkseni valitsin viimeisimmässä asennuksessa sen "Classic Mode" (tjsp) :)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön)
« Vastaus #10 : 04.10.20 - klo:14.30 »
Minulla ei ole sellaista kiirettä että etsisin kiertotien ennen kuin tiedän mistä on kyse. Minulle on tärkeämpää tietää mikä perimmäinen ongelma on.

Juuri kiertoteitä välttääkseni valitsin viimeisimmässä asennuksessa sen "Classic Mode" (tjsp) :)
Ei huono vaihtoehto vieläkään ole käyttää pientä mbr-levyä systeemilevynä. Jos haluaa lisää turvallisuutta voi lataajaa pitää tikullakin taskussa. UEFI sisältää paljon koodia ja on aktiivinen vielä käynnistyksen jälkeen. Osa koodista on kiintolevyllä. Vaikea ymmärtää miksi koneen käynnistäminen tarvitsee yli miljoona riviä koodia. Monissa koneissa UEFI aiheuttaa ongelmia. Kokonaan UEFI ei ole korjannut vanhan biossin ongelmia.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön)
« Vastaus #11 : 04.10.20 - klo:15.35 »
....
 Jos haluaa lisää turvallisuutta voi lataajaa pitää tikullakin taskussa.
...

Hih. Tuon talletan "kikkakukkaroon" ja kokeilen joskus ;)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei enää käynnisty asennustikulta (koekäyttöön)
« Vastaus #12 : 04.10.20 - klo:19.20 »
Kiitos nm, jälleen kerran.

Latasin 20.04.1:n ja tein uuden tikun Etcherillä, ja nyt kone suostuu käynnistämään llive-Ubuntun.