Kirjoittaja Aihe: 18.04 ei enää aja .xsessionsrc-tiedostoa käynnistyksessä!  (Luettu 1576 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Aiemmin esillä ollut ongelma sulkea hiirilevy pois käytöstä palasi 18.04:n kanssa. Ongelmaksi osoiittautui, että Ubuntu ei enää käynnistyksessä jostain syystä aja kotihakemiston tiedostoa .xsessionsrc. Tiedostossa on komento

xinput disable 'SynPS/2 Synaptics TouchPad'

joka toimii päätteessä komentona, mutta uudelleen käynnistyksessä kosketuslevy taas toimii. Onko siis mitää takuuvarmaa tiedostoa, jossa VARMASTI komento tulis ajetuksi käynnistyksen yhteydessä? Alunperin neuvottiin eri tiedostoja, mutta mikään ehdotetuista ei toiminut, ainoastaan .xsessionsrc. Tiedosto on siellä omalla paikallaan ja ajo-oikeus on. Missä mättää?

EDIT: annettaessa käsky ajaa tiedosto päätteessä 18.04:ssä  komennolla ./.xsessionsrc tulee virheilmoitus, että tiedostoa ei ole, vaikka se siellä on. 16.04 ajaa komentotiedoston ihan ok.

EDIT2. EDIT1 ei pidä paikkaansa, olin möhlinyt, mutta yhtä kaikki, järjestelmä ei käynnistyksessä aja .xsessionsrc-tiedostoa
« Viimeksi muokattu: 02.10.20 - klo:17.26 kirjoittanut New_user »

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Saisiko tuon komennon lisättyä "käynnistettävät ohjelmat" jotka siis käynnistetään aloituksessa, minulla on kaksi tietä ohjelmien valintaan käynnistyksessä, lisäasetukset ja erillinen 'käynnistettävät ohjelmat" (Startup Applications) jonka olen ties milloin koneelleni asentanut, asetuksiin kuuluva listaa ohjelmia kun taas tämä "käynnistettävät ohjelmat" ottaa vastaan komentoriville ja näyttää enemmän käynnistyksessä olevia ohjelmia kuin ensin mainittu.

1. kuva on valikossa nimellä Käynnistettävät ohjelmat (Startup Applications) taustalla näkyy Ohjelmat josta sen olen aikaa sitten asentanut
2. kuva on lisäasetukset>Käynnistettävät sovellukset
3. kuva on Käynnistettävät ohjelmat lisäys
4. kuva on lisäasetusten käynnistettävät sovellukset lisäys joka listaa sovelluksia

Tuonne voisi varmaan kirjoittaa tuon komennon suoraan aloitettavan ohjelman tilalle?? tai no "ohjelmaksi se *rc on luettava

Toimisiko 5. kuvan mukainen astus käynnistyviin ohjelmiin, minulla ei ole läppäriä jossa kokeilla?
kuva seuraavassa viestissä
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Tuonne voisi varmaan kirjoittaa tuon komennon suoraan aloitettavan ohjelman tilalle?? tai no "ohjelmaksi se *rc on luettava

Toimisiko 5. kuvan mukainen asetus käynnistyviin ohjelmiin, minulla ei ole läppäriä jossa kokeilla?
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Aiemmin esillä ollut ongelma sulkea hiirilevy pois käytöstä palasi 18.04:n kanssa. Ongelmaksi osoiittautui, että Ubuntu ei enää käynnistyksessä jostain syystä aja kotihakemiston tiedostoa .xsessionsrc

Tiedoston oikea nimi on .xsessionrc eli päättyy kirjaimiin rc, ei src. Tarkista siis oikeinkirjoitus ensin.

Vajaan vuoden takaisen aiemman keskustelun perusteella sait .xsessionrc:n toimimaan vaimosi koneella Ubuntu 18.04:ssä: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=54856.0

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili

Vajaan vuoden takaisen aiemman keskustelun perusteella sait .xsessionrc:n toimimaan vaimosi koneella Ubuntu 18.04:ssä: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=54856.0

Aivan, saatoin kirjoittaa sanan tänne väärin, mutta tuo on tosiaan sen vajaan vuoden toiminut ok, mutta ei toiminut toissapäivänä enää, joten siksi heräsin ongelmaan. Pitää tutkia myös tosiaan muita vaihtoehtoja. Vanhassa dos'issa oli se autoexec.bat, joka aina toimi. Tästä Ubuntusta en ole oikein saanut selvää, mikä olisi takuuvarma paikka käynnistyksessä ajettaville. Selvittelen tuota Lehixin neuvoa siis myös. Kiitos vastanneille!