OpenVPN:stä: Minä en pääse siltä serveriltä, jossa OpenVPN-serveri pyörii, oman kotiverkon koneelle. Toisinpäin toimii. Tietysti, koska pääsen sisäverkosta ulos. Eli minun pitäisi käyttää DO:n serverillä omaa tunnustasi VPN-clienttinä, jos oikein ymmärsin? Kokeilen, mutta silloin kysymys kuuluu, että miksi siinä vaiheessa osattaisiin mennä Elisan NAT:n läpi sisälle päin, kun se ei muuten toimi?
Tunnelista - se edellyttäisi, että tunneli on ensin tehty sisältä ulos ja sen täytyisi olla koko ajan auki? Juu, en todellakaan ole sisäistänyt koko tunneloinnin ideaa, koska en ole sitä ikinä eläessäni joutunut käyttämään. Mutta noin se täytyy mennä, koska en pääse Elisan julkisesti näkyvällä IP:llä omaan sisäverkkoon normisti SSH:lla, kun käytössä on ei-julkinen, ja minulle on vaikea ymmärtää miten asia voisi olla toinen ilman, että yhteys tehdään ensin sisäverkosta. Joka vaatii joko jatkuvasti auki olevaa tunnelia tai että itse on fyysisesti sisäverkon koneella.
Tiedän, että tämä on osaltaan tekemällä tehty ongelma, koska noin 99 prosenttisesti teen töitä omalta koneeltasi ja on periaatteessa ihan se ja sama vaikka hyppäisinkin välillä toiseen terminaaliin. Mutta se ei ole joustavaa työntekoa. Plus minulla on henkinen ongelma asioiden kanssa, jotka eivät toimi. Mutta aika ajoin minun täytyy päästä maailmalla ollessa iPadin shellistä omaan sisäverkkoon ja se on nyt rikki.
Ei minulla ole taloudellista ongelmaa maksaa Elisalle julkisesta IP:stä. En vaan halua maksaa sitä, jos ei ole pakko. Ja sitä pakollisuutta yritän nyt hahmottaa.
Kyllä. Olen tuskallisen tietoinen, että tämä(kin) on eräänlainen välipostaus, koska en ole vielä ehtinyt vilkaisemaan noita viimeisiä vinkkejä.