Kirjoittaja Aihe: Compaqin läppärin kansi ja sammuminen [RATKAISTU]  (Luettu 1785 kertaa)

Jagster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vanha Compaq Presario CQ61 sai ylennyksen toimia headless serverin tapaisena sisäverkossa. Paitsi että se ei ole headless... Kun näytön lyö kiinni, niin kone nukahtaa.

Onko mitään ohjelmallista tapaa estää sammuminen? Windowsissa tietäisin mitä tekisin, mutta nyt on Ubuntu 20.04 serveriasennuksena ilman mitään graafisia kilkkeitä. Bios ei auta ja googlella löytyy vain ruuvimeisseliä ja oikosulkua neuvovat ohjeet.
« Viimeksi muokattu: 22.07.20 - klo:12.48 kirjoittanut Jagster »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16250
    • Profiili
Vs: Compaqin läppärin kansi ja sammuminen
« Vastaus #1 : 22.07.20 - klo:02.38 »
Systemd-logind hallinnoi tuota, ja kannen sulkemisesta aiheutuva lepotila on estettävissä asetuksella HandleLidSwitch=ignore tiedostossa /etc/systemd/logind.conf

Käynnistä palvelu uudelleen, kun asetus on muutettu:

Koodia: [Valitse]
systemctl restart systemd-logind.service
Tarkempia ohjeita:
https://askubuntu.com/a/594417
https://tipsonubuntu.com/2018/04/28/change-lid-close-action-ubuntu-18-04-lts/
« Viimeksi muokattu: 22.07.20 - klo:02.43 kirjoittanut nm »

Jagster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: Compaqin läppärin kansi ja sammuminen
« Vastaus #2 : 22.07.20 - klo:12.48 »
Jumankekka että insinöörit osaa olla fiksuja. Tuollekin oma conffinsa. Kiitos!

Back to OT.

Googlen räätälöimät hakutulokset on hassu juttu. Nyt kun sain tarkan hakusanan, niin sillä tietysti osui heti, Gnomen säätöjen kautta. Mutta kun hakee ihan vaan linux, lid closing. hibernate ja vastaavilla yhdistelmillä ja lauseilla, niin minulla alkaa tulla relevantteja osumia vasta sivulla 8. Kun tein saman haun incognito, niin pätevä osuma oli ykkösenä.

Täytyy varmaan alkaa koostamaan hakusana/aihe-kombinaatiolla sanakirjamaista ohjeistusta (ellei joku ole jo moisen tehnyt). Hitot minä muista, kun pääsääntöisesti omat webprojektit perustuu aina omaan tarpeeseen, kun en minä enää seuraavalla viikolla muista mitä tein ja miksi - mutta jos joku muukin saa apua, niin hyvä.

Juu, man-sivut auttaa. Jos tietää kohtuullisen tarkkaan mitä etsii.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16250
    • Profiili
Vs: Compaqin läppärin kansi ja sammuminen
« Vastaus #3 : 22.07.20 - klo:14.20 »
Googlen räätälöimät hakutulokset on hassu juttu. Nyt kun sain tarkan hakusanan, niin sillä tietysti osui heti, Gnomen säätöjen kautta. Mutta kun hakee ihan vaan linux, lid closing. hibernate ja vastaavilla yhdistelmillä ja lauseilla, niin minulla alkaa tulla relevantteja osumia vasta sivulla 8. Kun tein saman haun incognito, niin pätevä osuma oli ykkösenä.

Googlen haku on aina palvellut minua hyvin, mutta ehkäpä DuckDuckGo toimisi luotettavammin, jos Googlen personointi tuottaa outoja tuloksia.

https://duckduckgo.com/?q=ubuntu+server+lid+close&t=ht&ia=web


Itse kasatuissa ohjeissa on ongelmana vanhentuminen. Niitä pitäisi jaksaa päivittää aina parin vuoden välein, tai muuten ohjeesta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja sittenkin nettihaku on yleensä nopeampi tie vastaukseen kuin oman ohjekokoelman selailu. :)
« Viimeksi muokattu: 22.07.20 - klo:14.25 kirjoittanut nm »

Jagster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: Compaqin läppärin kansi ja sammuminen [RATKAISTU]
« Vastaus #4 : 22.07.20 - klo:20.21 »
Nettihaut vasta vanhoja on. Uudet resurssit ei mene vanhojen edelle, koska Googlen algoritmin mielestä vanhat hitit ovat parempia, koska niillä on historian aikana eniten klikkejä. No, aito ongelma on datan lisääntyminen, jonka takia hakulauseet pitäisi saada niin tarkoiksi kuin mahdollista - ja silti ensimmäiset 10 hittiä on toisiaan kopioivaa SEO.intoilijaa, joiden motiivi ei ole sisältö tai edes sisällön toimivuus, vaan mainosnäyttöjen maksimointi. IT-puoli kärsii siitä paljon.

Joo, hiukan angstia - mutta joudun työni takia käyttämään Googlea paljon, ja turhat hitit syövät aikaa.

Duck on... aika tarpeeton.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16250
    • Profiili
Vs: Compaqin läppärin kansi ja sammuminen [RATKAISTU]
« Vastaus #5 : 23.07.20 - klo:00.13 »
Siksipä hakua kannattaa rajata ajan perusteella, jos tuloksissa näkyy liian vanhoja tarinoita. Ubuntuun liittyvissä asioissa se onnistuu yleensä jakeluversion (20.04) tai nimen (focal) avulla. Yleisemmin voi käyttää before ja after -komentoja: https://www.engadget.com/amp/2019-04-10-google-search-before-after-date.html
« Viimeksi muokattu: 23.07.20 - klo:00.17 kirjoittanut nm »