Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu]ICC-profiilit !?  (Luettu 5478 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
[Ratkaistu]ICC-profiilit !?
« : 21.07.20 - klo:20.02 »
Ne käsittääkseni on tietokoneen tapa yhdenmukaistaa värit eri laitteiden välillä, mutta miten ne toimii ?

Kun laittaa käskyn ...
Koodia: [Valitse]
locate .icc
... niin tulee iso lista icc-profiileista eri ohjelmissa, kuten ghostScriptistä ja Sscribus:sta, jne.

... ei kuitenkaan inkscapesta eikä gimpistä ?

miksi ei ?

.. ja miksi kritassa on profiileja, muttei gimpissä.

Lisäksi, jos omistan näytön icc-profiilin, niin mihin se pitää laittaa, jotta se tulee voimaan ?

Tai missä sijaitsee näyttöni/tulostimeni nykyinen icc-profiili.

Miten icc-profiilit toimivat eli kuinka ne vakioivat värit ?

Edit - https://fi.wikipedia.org/wiki/ICC-profiili
« Viimeksi muokattu: 25.07.20 - klo:15.31 kirjoittanut kamara »

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: ICC-profiilit !?
« Vastaus #1 : 22.07.20 - klo:06.01 »
Jos sulla on ICC profiili niin käyttöön sen saa: Asetukset/Laitteet/Värit ja sieltä sitten valitaan näyttö, jonka alle määrittely tehdään.

En tiedä kuinka Gimp käyttää oletusprofiilia, joten omalla koneelle olen määritellyt senkin käsin: Asetukset/Värien hallinta ja siellä sitten määrittely kohtaan Monitoriprofiili.

Darktable käyttää tietääkseni aina oletusprofiilia, joten sille ei tarvinne säätöä tehdä – eikä se taida olla mahdollistakaan.

Itse olen tehnyt profiilin tällä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/46292/dsndq/X-Rite-i1Display-Pro-naytonkalibrointilaite?list=OZCYkROiZagiuf1c5tOXEZwaO39cNDjZwSyHilpS5NfvJOt

Eli aika kalliita leluja. Softana olen käyttänyt Ubuntu 18.04:ssä https://displaycal.net/ mutta ilmeisesti sitä ei tueta enää versiossa 20.04. Onnistuin kuitenkin testiasennukseen tempuloimaan sen jotenkin, mutta se vaati vähän voimistelua:

Koodia: [Valitse]
Lataa dispcalgui: https://displaycal.net/#download
asenna: dpkg -i dispalycal_xxxx.sss.deb
korjaa puuttuvat: apt --fix-broken install

Sivumennen sanoen kälysiä vehkeitähän nämä jakelupaketit siinä mielessä, että melkein joka LTS päivityksessä käy niin, että joku softa tms. putoaa pois ja sitten saa taiteilla, että kuinkas taas.

Ps. Ubuntussa lienee jokin sovellus, jolla muka voisi tehdä myös profiilin, mutta ei se ainakaan minun mittarilla, siis tuolla X-Ritellä, toimi.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: ICC-profiilit !?
« Vastaus #2 : 23.07.20 - klo:20.17 »
Joutui vähän säätämään, jotta sai kalibroinnin pyörimään ...

Näillä ohjeilla lähti käyntiin...
https://www.gdargaud.net/Hack/LinuxSpyder.html

Ainakin tuon chmod:n joutui tekemään, ennen kuin suostui käynnistämään varsinaisen kalibroinnin.

Ei näytä olevan kiireisen ihmisen hommaa....
Kuinka kauan kalibrointi kestää ?


igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: ICC-profiilit !?
« Vastaus #3 : 24.07.20 - klo:07.18 »
Kestää kauan. Jotain 40 – 45 min taitaa mennä aina tuolla displaycallilla.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: ICC-profiilit !?
« Vastaus #4 : 25.07.20 - klo:14.22 »
Sain toimimaan melkein myös Lubuntu 20.04:lla.

Toimii muuten, mutta icc-profiilinteon jälkeen tulee seuraavanlainen ilmoitus, enkä tiedä mitä se tarkoittaa. Tai siis järjestelmästä puuttuu 1 icc-profiili, mutta ei aavistustakaan, mistä se haetaan...

Siis varsinainen mittaaminen onnistui, mutta jokin icc-tiedosto vielä uupuu.

Hyvänä puolena pidän 20.04:ssa, että ei tarvitse chmod 777:ää, vaan riittää että lisää itsensä colord-ryhmään.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: ICC-profiilit !?
« Vastaus #5 : 25.07.20 - klo:15.22 »
Mun kone on vain omassa käytössä ja olen asentanut määritykset vain omaan profiiliin. Varmaan onnistuisi myös järj. laajuisesti jos olisi tarve.

Ainakin omassa asennuksessa displaycal tekee profiilin tänne: /home/igor/.local/share/DisplayCAL/storage – siis käyttäjän kotihakemiston piilohakemiston .local alle.

Katsoppa löytyykö sieltä.

Paitsi jos olet tehnyt profiilin jollain muulla kun Displaycallilla. Jos, niin sitten en tiedä mistä sen löytäisi. Varmaan locatella voisi hakea icc päätteisiä tiedostoja. Jos profiili luotu juuri äsken, niin ei löydy välttämättä vielä locaten tietokannasta. Sen saa päivitettyä käsin:
Koodia: [Valitse]
sudo updatedb
Oho, joo, displaycallia olet kuvan mukaan käyttänytkin  ;D

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: ICC-profiilit !?
« Vastaus #6 : 25.07.20 - klo:15.30 »
Mun kone on vain omassa käytössä ja olen asentanut määritykset vain omaan profiiliin. Varmaan onnistuisi myös järj. laajuisesti jos olisi tarve.

Ainakin omassa asennuksessa displaycal tekee profiilin tänne: /home/igor/.local/share/DisplayCAL/storage – siis käyttäjän kotihakemiston piilohakemiston .local alle.

Katsoppa löytyykö sieltä.

Paitsi jos olet tehnyt profiilin jollain muulla kun Displaycallilla. Jos, niin sitten en tiedä mistä sen löytäisi. Varmaan locatella voisi hakea icc päätteisiä tiedostoja. Jos profiili luotu juuri äsken, niin ei löydy välttämättä vielä locaten tietokannasta. Sen saa päivitettyä käsin:
Koodia: [Valitse]
sudo updatedb

Joo, kyllä se tekee profiilin, mutta sitä luodessa tulee kyseinen virheilmoitus, enkä tiedä mistä se johtuu. Tosin en niin hirvittävästi ole kärryillä, mitä sen pitäisikään tehdä.

Sen huomaan, että kalibroinnin jälkeen esikatselu on erilainen kuin alkuperäinen, joten jotakin se tekee ainakin.

Mutta tekeekö se juuri sen minkä pitää ?

Profiilit löytyvät hakemistoista...
Koodia: [Valitse]
ls -l .config/color/icc/devices/display/*

Eli siis toimii, mutta tekeekö se juuri sen kuin pitää on epäselvää...

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu]ICC-profiilit !?
« Vastaus #7 : 26.07.20 - klo:16.19 »
Kalibroinnin voi tehdä myös Windowssissa ja siirtää sitten profiilin Linux-puolelle. Näytön kirkkaus myös oleellinen asia jos haluaa näytön kuvan suunnilleen vastaavan tulostettua kuvaa. Sitten pitää tarkistaa onko värienhallinta päällä ja miten eri ohjelmat käyttää sitä. Tarkistus on helppo jollain teskikuvalla, jossa outo profiili. Adobe RGB vai sRGB? Siinäkin miettimistä.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu]ICC-profiilit !?
« Vastaus #8 : 26.07.20 - klo:17.24 »
En näistä tiedä juuri mitään, mutta tuo kalibrointi muuttaa niin vähän kuvaa, niin minulle se kelpaa...

... eikä sitä Windowsia viitsi noin pienen ongelman takia asennella, kun kalibrointi kuitenkin jotakin muutti kuvassa.

Ilmeisesti käytän sRGB:tä. ???

Tietoni kuvauksesta on puuttellista ja vielä puutteellisempaa on silmäni, joten tämä on minulle vähän ylimääräistä HiFistelyä.

Näytön ja tulostimen ongelma on se että näyttö näyttää paljon laajemman väriavaruuden kuin tulostimeni. Kuitenkin haluan käyttää näytön koko väriavaruutta, mutten halua kuvien palaa puhki tulosteissani, joten toi kontrastieron joutuu kärsimään, tai joutuisi ottaa huomioon kuvaa manipuloidessa, ettei kannattaisi näytön täyttä avaruutta käyttää, ettei kuva palaisi puhki.

Siis minulle tämä kelpaa.

Liitteenä on DisplayCal:n tekemät ICC-profiilien graafit. Mielestäni varsinkin tämä uusi näyttö näyttää varsin lineaarisesti kuvan, vaikka onkin halpisnäyttöjä.


kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu]ICC-profiilit !?
« Vastaus #9 : 26.07.20 - klo:17.28 »
Tarkistus on helppo jollain teskikuvalla, jossa outo profiili. Adobe RGB vai sRGB? Siinäkin miettimistä.

Tarkoitatko jotain kalibrointikuvaa, vai vain jotain omaa kuvaa, johon laittanut oudon profiilin ?

Jos tarkoitit kalibrointikuvaa, niin mistä niitä löytyy (halvalla) ?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu]ICC-profiilit !?
« Vastaus #10 : 26.07.20 - klo:18.28 »
Tarkistus on helppo jollain testikuvalla, jossa outo profiili. Adobe RGB vai sRGB? Siinäkin miettimistä.

Tarkoitatko jotain kalibrointikuvaa, vai vain jotain omaa kuvaa, johon laittanut oudon profiilin ?

Jos tarkoitit kalibrointikuvaa, niin mistä niitä löytyy (halvalla) ?
Jos kuvassa joku hassu väriprofiii on helppo huomata onko värinhallinta toiminnassa. Siitä ainakin huomaa, että värinhallinta toimii. Netissä on testisivuja toimiiko selaimen värinhallinta. Turha väkertää kuvaa jossa väriprofiili, mutta katseluohjelma jättää sen huomiotta. Esim gthumb sisältää napin käytetäänkö värienhallintaa. Vaikka tuki olisikin se pitää olla päällä.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu]ICC-profiilit !?
« Vastaus #11 : 26.07.20 - klo:19.00 »
Hienoa Kamara, että sait homman kuntoon. Samanlainen puusilmä olen varmaan itsekin, mutta kummasti rauhoittaa tietää, että ainakin näytön säädöt on kohdallaan.

Synaptic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: ICC-profiilit !?
« Vastaus #12 : 11.02.21 - klo:23.55 »
Eli siis toimii, mutta tekeekö se juuri sen kuin pitää on epäselvää...

Jos sulla on darktable asennettuna, niin siinä on värihallinta-analysointityökalu mukana: darktable-cmstest

Koodia: [Valitse]
$ darktable-cmstest
darktable-cmstest version 3.2.1
this executable was built with colord support enabled
darktable itself was built with colord support enabled

primary CRTC is at CRTC 0
CRTC for screen 0 CRTC 1 has no mode or no output, skipping

DVI-0   the X atom and colord returned the same profile
        X atom: _ICC_PROFILE (326400 bytes)
                description: ASUS PB238 #1 2020-08-16 06-15 90cdm^2 D6500 2.2 F-M XYZLUT+MTX
        colord: "/var/lib/colord/icc/ASUS PB238 #1 2020-08-16 06-15 90cdm² D6500 2.2 F-M XYZLUT+MTX.icc"
                description: ASUS PB238 #1 2020-08-16 06-15 90cdm^2 D6500 2.2 F-M XYZLUT+MTX

Your system seems to be correctly configured

Elle Stone on kirjoittanut värinhallinnasta enemmänkin. Tämä sivun B-kohdan osio voi olla hyödyllinen.

https://ninedegreesbelow.com/photography/articles.html#calibrate-profile-monitor