Kirjoittaja Aihe: Unohtunut sudo salasana ja uuden laittaminen  (Luettu 1176 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Unohtunut sudo salasana ja uuden laittaminen
« : 21.07.20 - klo:13.10 »
Minulla on kerran aikaisemminkin unohtunut sisäänkirjautumisen sudo salasana enkä päässyt kirjautumaan Ubuntuun  tai Kubuntuun. En muista kummasta oli silloin kysymys. Jossain muistin kätköissä on "passwd -D ja ja sitten passwd komennolla uuden salasanan kirjoittaminen. Minulla on käytössäni kolme konetta ja vielä vaimon kone. Tähän asti olen yleensä muistanut kaikki kirjautumissalasanat eikä niitä ole ylhäällä missään paitsi päässäni, joka on  yhtä tai kahta kertaa lukuunottamatta muistanut salasanan.

Kun hukkasin salasanani, sain ohjeen nm:ltä. Se alkoi muistaakseni komennolla: "passwd -D (pieni tai iso, onko väliä?) ja sitten mentiin kotihakemistoon ja annettiin komennolla "passwd user, jonka jäkkeen se kysyi uutta salasanaa. Uuden salasanan komento taisi olla sudo alkuinen, jonka jälkeen piti antaa uusi sudo salasana.

Nyt tietenkin monet ihmiset ovat lomalla, mutta jos joku sattuisi tietämään, kuinka se meni, pääsisin jälleen Kubuntuuni.,

pinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Unohtunut sudo salasana ja uuden laittaminen
« Vastaus #2 : 21.07.20 - klo:17.02 »
Yleensä ajotaso single tai 1 - riippuu hieman systeemistä antaa suoraan root oikeudet. Eli editoi grubin käynnistysriville single tai init=/bin/bash. 'e' kirjain pistää käynnistyvalikossa editointitilaan.