Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 20.4 mukana tullut Libre Officesta puuttuu ylä valikko (RATKAISTU)  (Luettu 2954 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kubuntu 20.4 mukana tulleesta Libre Officesta puuttuu ylä valikko. En saa mm. näkyviin "tallenna nimellä" enkä mitään ylävalikosta normaalisti riippuvia valikoita. Pitäisikö se poistaa ja asentaa uudelleen aikaisemmasta keskustelusta saamieno ohjeiden mukaan. Tästä puuttuu myös voikko.

Miten kannattaisi edetä?

Siis asensin tikulta Kubuntu 20.04 järjestelmän ja sen mukana tuli myös Libreoffice. Se oli jostain syystä alun alkaen englanninkielinen. En millään viitsisi asentaa ainakaan järjestelmää enää uusiksi.
« Viimeksi muokattu: 12.08.20 - klo:13.11 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
En tiedä LO:n valikoista Kubuntussa, mutta suomenkielisen käyttöliittymän saat asentamalla paketit libreoffice-l10n-fi ja libreoffice-voikko, kuten aina ennenkin.

Koodia: [Valitse]
sudo apt install libreoffice-l10n-fi libreoffice-voikko

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos nm. Voikko toimii ja Libreofficessa on valikot, mutta niiiden tekstejä ei näy. Ylin rivi sisältää pieniä ikoneja ja kun vie hiiren jonkun päälle, niin se näyttää, mitä se voi tehdä kuten esim. "Tallenna nimellä". Minä pitäisin mieluummin tekstipalkin ja riippuvalikot kuin näitä pieniä ja epämääräisiä ikoneja. Pitää arvata, mistä löytyvät tallennukset tai muotoilukomennot jne.

En tiedä mistä nuo ikonit tulivat ja miss on normaali yläpalkki eri toimintoineen. Koskaan aikaisemmin en ole nähnyt tällaista Libreofficessa. Jos tiedät tai joku tietää, miten saisin normaalin Libreofficen, olisin iloinen.  Kyllä minä juuri ja juuri pärjään niiden ikonien kanssa, mutta ovat ne silti aika hankala vaihtoehto.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Minulla on päivittäisessä käytössä Kubuntu 18.04. Kaikkia ohjelmia ei ole vielä saatavana versioon 20.04. Kokeilin kuitenkin uusinta (20.04) Libre Office 6.4.2.2. Käyttöliittymään oli tullut useita vaihtoehtoja (näytä – käyttöliittymä). Esimerkiksi ”tiivis ryhmäpalkki” poistaa valikkorivin (tekstipalkin). Sitä ei tietenkään saa samasta paikasta takaisin, koska valikkorivi poistuu. Oikeassa ylänurkassa on kuitenkin kohta ”valikko” josta voi valita pelkästään valikkorivin tai alkuperäisen tavallisen työkalurivin takaisin.

Jos sinulla on näkyvissä pelkästään ikonit, eikä valikkoriviä tai kohtaa valikko, on jotain vialla. En tiedä mistä valikon saa takaisin tässä tapauksessa. Kokeilin lisätä ikonin käyttöliittymä, mutta se ei toimi. Helpoin konsti taitaa olla poistaa LO ja nimetä asetustiedostot toisella nimellä, kuten nm neuvoi. Siten asennat LO:n uudelleen ja tarvittaessa suomenkielisen käyttöliittymän sekä oikoluvun.

https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=55443.0

Lisäys: Kokeilin vielä lisätä paneelin sovellusvalikkopalkki ja laitoin sen pienentymään automaattisesti. Silloin valikkorivi ei näy koska se on paneelissa. Tulee tietysti näkyviin kun hiiren vie aivan ylälaitaan. Vika näkyisi tietysti silloin muissakin ohjelmissa.
« Viimeksi muokattu: 07.07.20 - klo:14.42 kirjoittanut mpiso »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Libreofficen valikkorivi on minulla nyt yläpalkissa. Jollain asetuksella minun pitäisi saada se ohjelmaikkunaan kiinni, mutta en ole vielä löytänyt kyseistä asetusta,

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Valistunut arvaus: jos saat poistettua valikon yläpalkista, niin se palaa LibreOfficen ikkunaan.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Libreofficen valikkorivi on minulla nyt yläpalkissa. Jollain asetuksella minun pitäisi saada se ohjelmaikkunaan kiinni, mutta en ole vielä löytänyt kyseistä asetusta,

Kyse ei ole LibreOffice-asetuksesta, vaan työpöydän ominaisuudesta joka koskee kaikkia sovelluksia (ainakin melkein; ainakaan emacs ei sitä tottele). Ominaisuus otettiin käyttöön Unity-aikana, ja ainakin Xenialissa (16.04) sen sai pois yleisistä ulkoasuasetuksista. Gnomesta en ole vielä sitä löytänyt, enkä edes etsinyt, joten en tiedä onko siihen asetus olemassakaan.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Valistunut arvaus: jos saat poistettua valikon yläpalkista, niin se palaa LibreOfficen ikkunaan.

Näin on, pitää muokata yläpalkkia (paneelia) ja poistaa kohta yleisvalikko. Kun lisää paneelin sovellusvalikkopalkki niin valikkorivi siirtyy sinne. Kubuntu 18.04 ei osannut palauttaa valikkoriviä aivan oikein kaikkiin ohjelmiin, vaikka poisti yleisvalikon. Uusimmasta (20.04) en ole aivan varma, en ole huomannut puuttuvia kokeilussa. Kannattaa käyttää tyhjää paneelia jos haluaa yläpalkin. Sovellusvalikkopalkki on tarkoitettu omppukoneen kopiointiin.
« Viimeksi muokattu: 13.07.20 - klo:11.27 kirjoittanut mpiso »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Yritin noudattaa ohjeita irrallinen yläpalkki katosi enkä saa enää esille libreofficen valikoita en yläpalkissa enkä itse sovelluksessa. Täytyy työkennellä toistaiseksi vain ikonien kanssa. Valikko  ehkä lmestyy takaisin joku kerta tästä asetusviidakosta.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Palautuuko valikkorivi oikein muissa ohjelmissa? Yleisvalikon poisto vaikuttaa kaikkiin ohjelmiin. Kubuntu 18.04 ei osannut palauttaa valikkoriviä oikein kaikkiin ohjelmiin, mutta kokeilussa 20.04 toimi minulla oikein. Ohjelma piti vain käynnistää uudelleen, niin valikkorivi palautui.

Jos muut ohjelmat toimivat oikein, niin vika on LO:ssa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Sain Libreofficen valikon takaisin yläpalkkiin, mutta haluaisin sen Writerin omaan ikkunaan, kuten valikot ovat minulla missakin ohjelmissa. En koskaan pitänyt Ubuntussa Unityn valikkosiirrosta ja se poistuikin aika nopeasti. Muuten Unity oli OK silloin, kun käytin Ubuntua. Nyt on siis Kubuntu 20.04.
Tein itselleni väliaikaisen ratkaisun ja siirsin tärkeät pikavalinnat sitä varten tekemääni sivupalkkiin, sillä yläpaneelissa tai palkissa Libren valikot peittävät suuuren osan muista ikoneista. Näin kyllä pärjään ihan ok, Toisessa koneessani valikot ovat ohjelmaikkunoissa myös Libreofficessa.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Jos sovelman Yleisvalikko poisto paneelista palauttaa valikkorivin muihin ohjelmiin, mutta ei LO:en, on vika ilmeisesti LO:ssa.

Kokeilin vielä Googlata ongelmaasi. Löytyy alla oleva sivu (jos vielä löytyy intoa tutkia). Sen mukaan ongelman saattaisi aiheuttaa paketti libreoffice-gtk3. Tarkista löytyykö sinulta se, vaikka Muon-paketinhallinnalla. Sillä voi myös poistaa paketin ja tarvittaessa asentaa sen takaisin. Pakettia ei löytynyt (20.04 LO 6.4.4.2) minulta asennettuna. Siellä sanotaan, että paketin poistaminen tekee valikosta ruman. Minusta valikossa ei ole vikaa ulkonäössä, mutta minulla ei olekaan 4K näyttöä.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/libreoffice/+bug/1863282

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kyseisen paketin poistaminen sen paremin kuin sen asentaminen ei aiiheuuttanut mitään muutoksia tlanteeseen. Luultavasti ongelma on Libreofficessa  tai sitten jossain muualla. Valikot toimivat yläpalkissa, joten jatkan kirjoittamista. En tiedä, mikä sen on aiheuttanut. Toivotttavasti se korjautuu jonkun päivityksen jälkeen. Tokisessa koneessani Libreoffice toimii normaalisti.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Aina voi lisätä uuden käyttäjän ja/tai työpöytäympäristön.  Kokeile perus OpenBox tai LXDE. KDE on hieno ja monimutkainen. Libreoffice perustuu käsittääkseni GTK kirjastoihin ja KDE piirtää QT kirjastoilla. Libreofficea en käytä, mutta moni ongelma kadonnut - varsinkin jos käyttää kahta näyttöä käynnistämällä vaikka toisen X:n yksinkertaisella työpöydällä.  Siinä voi sitten ajaa ongelmaohjelmaa. Toki helpoin tapa kirjautua istunnosta ulos ja kirjatua sitten toiseen istuntoon.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Asensin Kubuntun uudelleen ja sen mukana tuli normaali LibreOffice. Suomenkielinen oikoluku puuttui. Tässä keskustelussa nm neuoi jo aikaisemmin asentamaan Voikon  näin:
Koodia: [Valitse]
sudo apt install libreoffice-l10n-fi libreoffice-voikko

Minua hirvittää kuitenkin antaa tuo komento, jos se johtaa valikoiden katoamiseen. Koskeeko tuo komento pelkästään Voikkoa, vai asentaako se myös uuden version LibreOfficea?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Minua hirvittää kuitenkin antaa tuo komento, jos se johtaa valikoiden katoamiseen. Koskeeko tuo komento pelkästään Voikkoa, vai asentaako se myös uuden version LibreOfficea?

Ei asenna uutta Libreofficea vaan lisää järjestelmään Voikon ja kielipaketteja. Voit lukea apt:n listauksesta, mitä paketteja se täsmälleen ryhtyy asentamaan ennen kuin hyväksyt asennuksen.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Minä jouduin asentamaan sen (Kubuntu 20.04) kaksi kertaa. Suomenkielinen oikoluku ja valikot tuli mukana molemmilla kerroilla. Onko sinulla käyttöjärjestelmä jollain muulla kielellä?

Syyllinen valikkorivin katoamiseen on yleensä sovelma yleisvalikko. Se tulee paneelin sovellusvalikkopalkki mukana, mutta sen voi lisätä vaikka mihin paneeliin. Asetuksista voi myös valita Google-Chrome tyylisen valikkorivin avauksen (pisteitä tai viivoja). LO:ssa on myös käyttöliittymä missä varsinaista valikkoriviä ei ole. Oletuksena se kuitenkin on.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos kaikille. Voikon asentaminen päätteeltä auttoi. Käyttöjärjestelmäkin on nyt suomenkielinen ja Voikko toimii. Valikot ovat oikealla paikallaan eikä ole valittamista.