Kirjoittaja Aihe: Libreoffice aukeaa kaksoisklikkaamalla ilman valikoita(RATKAISTU)  (Luettu 1322 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
LibreOffice Writer aukeaa kaksoisklikkaamalla ilman valikoita, ellen avaa oikean hiirinäppäimen avulla erikseen LibreOffice 6.4 Writeria. Miten saisin 6.4 Writerin oletukseksi?
Jouduin asentamaan LibreOfficen uudelleen, kun kuvittelin siten saavani suomenkielen oikoluvun takaisin. Se ei onnistunut, joten latasin uudemman version. Sitten huomasin sen yksinkertaisen asennusohjeen Voikolle, jonka nm kirjoitti. Sitä ennen olin kuitenkin jo asentanut uudemman version.
Jossain järjestelmässäni kummittelee se vanha versio, joka sitten aukeaa ilman valikoita, kun kaksoisklikkaan tiedostoa. Voin kyllä avata tiedoston oikealla hiirinäppäimella ja valitsemalla version 6.4, jolloin tiedosto avautuu kuten pitääkin.
Miten voisin poistaa vanha version ja tehdä samalla uudesta oletuksen.
Pitäisikö vanha versio poistaa ensin kokonaan, vain pitäisikö ensin poistaa kaikki versiot ja asentaa sitten tämä uusi?
« Viimeksi muokattu: 10.06.20 - klo:14.49 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
LibreOffice 6.4.2 on (K)Ubuntu 20.04:n ohjelmalähteiden virallinen versio, ja ainoa, jossa suomen kielen oikoluku toimii suoraan libreoffice-voikko -paketin avulla. Jos järjestelmässä on jokin muu versio 6.4.2:n ohella, se olisi paras poistaa kokonaan.

Mitä kertoo:

Koodia: [Valitse]
dpkg -l | grep libreoffice
Listaa myös asennetut snap-paketit:

Koodia: [Valitse]
snap list
« Viimeksi muokattu: 11.06.20 - klo:02.54 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Minulla on versio 6.4.4.2. Se toimii hyvin, mutta oikoluku ei ole asennettuna. Pitäisikö se poistaa, vai asentaa Voikko neuvomallasi komennolla?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Minulla on versio 6.4.4.2. Se toimii hyvin, mutta oikoluku ei ole asennettuna. Pitäisikö se poistaa, vai asentaa Voikko neuvomallasi komennolla?

Voikko toimii vain Ubuntun tavallisesta Apt-ohjelmalähteestä asennetussa LibreOfficen versiossa, joka on 20.04:ssä tällä hetkellä 6.4.2.
Eli jos tarvitset suomen kielen oikoluvun,  tuo Snapilla asennettu LibreOffice 6.4.4.2 olisi paras poistaa kokonaan ja asentaa Ubuntun oma versio takaisin.
« Viimeksi muokattu: 16.06.20 - klo:11.04 kirjoittanut nm »