Kirjoittaja Aihe: ei käynnisty tikulta  (Luettu 1832 kertaa)

repalus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 206
    • Profiili
ei käynnisty tikulta
« : 14.05.20 - klo:12.31 »
(RATKAISTU)    mä tossa jokin aika sitten vaihoin pöytäkoneen sisäkalut mulle tuoreempiin,muuten tuntus pelaavan mutta tikulta ei boottaa ubuntukin piti asentaa toisella koneella kiintolevylle .mikähän mulla on pielessä
« Viimeksi muokattu: 15.05.20 - klo:00.16 kirjoittanut repalus »

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: ei käynnisty tikulta
« Vastaus #1 : 14.05.20 - klo:14.09 »
Tarkista biosista boottaako usb.
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

repalus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: ei käynnisty tikulta
« Vastaus #2 : 14.05.20 - klo:16.06 »
kun mä laitan biossista usb ykköseksi niin se käynnistys tössää tohon mitä kuva näyttää,mutta en tiijä miksi

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: ei käynnisty tikulta
« Vastaus #3 : 14.05.20 - klo:17.22 »
Aika monesti se oikea käynnistysvalinta ei ole ollut se USB Removeable Storage tms. vaan käynnistettävien kiintolevyjen listaan on pitänyt laittaa muistitikku ylimmäksi. En tietenkään tiedä onko tässä kyse tuosta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: ei käynnisty tikulta
« Vastaus #4 : 14.05.20 - klo:17.23 »
Tuo Checking NURAM yleensä tarkoittaa, että CMOS patteri on loppu. Mutta tuskin tässä jos vain USB käynnistyksessä tuo ilmoitus tulee. Onko kokeiltu monella tikulla ja ilman tikkua? Toimivatko tikut muuten koneessa?

Jos kuitenkin vaihdat CMOS patterin, niin kaikki BIOS asetukset palautetaan oletusasetuksiin. Kannattaa kirjoittaa muistiin kaikki nykyiset BIOS asetukset.

Lisäys: Tuota Tomin vinkkiä kannattaa kokeilla ensin. Minä oletin, että tässä on valittu nimenomaan käynnistysjärjestys.
« Viimeksi muokattu: 14.05.20 - klo:17.30 kirjoittanut mpiso »

repalus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: ei käynnisty tikulta
« Vastaus #5 : 14.05.20 - klo:20.33 »
kyllä tikku on laitettu ylimmäksi.ilman tikkua ubuntu käynnistyy normaalisti.ja käynnistyksen jälkeen jos laittaa tikun niin kyllä tunnistaa sen ja mitä siinä on esim. ubuntu 18.04  olisko se sitten se patteri vai voisko biossissa olla joku väärin

pinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: ei käynnisty tikulta
« Vastaus #6 : 14.05.20 - klo:21.19 »
Paina sitä F8:a tuossa, niin se näyttää kaikki laitteet, miltä voi bootata. Voihan se olla se tikkukin viallinen.

repalus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: ei käynnisty tikulta
« Vastaus #7 : 15.05.20 - klo:00.12 »
Paina sitä F8:a tuossa, niin se näyttää kaikki laitteet, miltä voi bootata. Voihan se olla se tikkukin viallinen.
nonii toimiihanse kunhan osais käyttää   KITOKSIA