PiHolessa oli aikoinaan käytössä Googlen DNS sekä myöhemmin myös PfSensensessä mutta palasin muistaakseni takaisin operaattorin tarjoamiin sen jälkeen, kun aloitin "eroon googlesta" projektin :-D
Joko päivittäiskäytössä on tuo Librem 5 -puhelin sinulla, "whig"? Katsoin Lehtipisteen sivuilta tuoreimman Linux Magazinen kannen, ja siinäkin on artikkeli siitä, Googlasin luurin ja vaikka en todellakaan ole mikään uusimman teknologian perässä rahaa holtittomasti tuhlaava mobiili puhelin-narkkari, että aina pitäisi olla uusin puhelin, kiinnostuin tuosta. Ainakaan näyttäisi vielä olevan missään suomalaisessa puhelinjälleenmyjällä saatavissa, eikä myöskään DNA:lla, johon olen keskittänyt kaikki puhelinverkko-netti- ja IP-televisiopalvelu-tilaukseni.
Googlasin tosiaan luurin ennen, kuin ensi tilipäivänä ensi perjantaina 07.päivä käyn hakemassa Linux Magazinen luettavaksi kirjakaupasta, niin lupaavat ainakin turvallisuutta ja yksityisyyttä, ja avoimen-lähdekoodin PureOS-järjestelmä Linux-ytimen ympärille kehitettynä takaa sen, että kuka tahansa voi vapaasti osallistua ohjelmisto-kehitykseen.
Tosiaan, en ole mikään äly-mobiili-laite-narkkari, vaikka matkapuhelin on totta puhuen nykyisin korvaamaton hyödyke arkikäytössä. Minulla on vasta menossa toinen älypuhelin läpi elämäni, ensimmäinen oli Nokia Lumia 625, mutta kun Mikkis ilmoitti puhelinvalmistuksen alasajosta, hankkisin Siemensin Android-puhelimen. Kyllähän sitä välillä pohtii, kuinka laajasti liikeeni ja puhelimeni käyttö ja siihen liittämäni sovellukset ovat jäljitettynä ja seurannassa maailmalla, vaikka se nyt ei ahdista millään muotoa kun olen tosiaan käsitellyt aivokopassani läpikotaisin sen ajatuksen ja oppinut elämään ja olemaan sinut sen kanssa, että ei minulla mitään yksityyttä, eikä kenelläkään ole enää mitään yksityyttä ollut pitkään aikaa, jos meinaa pysyä elävien kirjoissa Facebookissa esim. tai sosiaalisessa mediassa yleensä, tai sitten käyttää Applen iOS-puhelinta tai Android-puhelinta tai jos omistaa sähköpostitilin.
Lähetin tuonne Librem puhelimen valmistajalle sähköpostia ja tiedustelin, onko heillä liiketoiminta-suunnitelmassa rantautua lähitulevaisuudessa Eurooppaan ja Suomeen kivijalka-puhelinjälleenmyyjien tarjontaan saattamaan puhelintaan, saa nähdä mitä vastaavat.