Kirjoittaja Aihe: Kuvankäsittely avoimen koodin ohjelmilla - ihan ammattimaisesti ?  (Luettu 3255 kertaa)

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Olen nyt etsinyt rakaisua otsikon kysymykseen, ja näyttää, että toivoa on.
Rawtherapee on hieno ohjelma raakakuvan käsittelyyn (jonkin arvion mukaan RT:ssä on parhaat muunnosalgoritmit Capture Onen jälkeen, Lightroomin jäädessä kauas taakse). Vaatii opettelua, mutta kokemukseni mukaan opettelu kannattaa.
Gimp 2.10 on valtava askel eteenpäin, korvaisi Photoshopin, jos värinhallinta olisi kunnossa. Mikä on tämä build-in-srgb?
Onko teillä kokemusta avoimista kuvaohjelmista? Kertokaa!

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Yksi on tietysti darktable: https://www.darktable.org/
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Olen nyt etsinyt rakaisua otsikon kysymykseen, ja näyttää, että toivoa on.
Rawtherapee on hieno ohjelma raakakuvan käsittelyyn (jonkin arvion mukaan RT:ssä on parhaat muunnosalgoritmit Capture Onen jälkeen, Lightroomin jäädessä kauas taakse). Vaatii opettelua, mutta kokemukseni mukaan opettelu kannattaa.
Gimp 2.10 on valtava askel eteenpäin, korvaisi Photoshopin, jos värinhallinta olisi kunnossa. Mikä on tämä build-in-srgb?
Onko teillä kokemusta avoimista kuvaohjelmista? Kertokaa!

Mikä kohta mielestäsi ei ole kunnossa Gimpin värinhallinnassa? Itse tulee data Corelin AfterShot Pro 3:sta vaikkapa Kodakin Pro Photo profiilissa 16-bittisenä/kanava, ja Gimpissä käsittelyn jälkeen sen voi muuntaa sitten srgb:hen jpeg kuviksi jos lopputuloksen haluaa. Tuo built-in srgb on siis virallista standardia mukaileva vapaan koodin väriavaruus. Sen voi korvata vaikka sitten sRGB IEC61966 2.1 -profiililla.

Darktablesta voi olla montaa mieltä. Itse en oikein tykkää käyttää sitä, vaikka kyllä silläkin kuvan saa aikaiseksi. Jotenkin ei käyttöliittymä ole mieleen, ja välillä se tuntuu hukkuvan omaan monimutkaisuuteensa. Olen liittynyt sen kehittäjäpostilistalle ja sitäkin katsellessa tuntuu, että ehkä vauhtisokeutta on. Uutta versiota toisen perään ja koko ajan tuntuu olevan jotain ongelmia. Mutta, kukin tavallaan ja makuja on monenlaisia. Itselleni riittää ihan vaikkapa Photoshop CS3:n mukana tullut simppeli raw-kehitin.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Ongelma on siinä, että Gimpin työskentelyväriavaruus on srgb, joka on varsin suppea, paljon värejä jää pois, niitä ei voi esittää srgb-avaruudessa.
En ole (vielä) löytänyt mainintaa, onko Gimpin versio srgbstä  v2 vai v4 -tyyppinen profiili. Tuo yleisesti käytetty 1966srgb kuten myös Adobergb ovat v2-profiileja, mikä tarkoittaa että värejä ei voi konvertoida laajemmasta väriavaruudesta niihin ilman leikkautumista. Havainnollinen/perceptual-algoritmi ei toimi v2-profiileissa, vaan se korvataan suhteellisella kolorimetrisella ja osa avaruuden ulkopuolisista väreistä leikkaantuu. ECIllä ja myös ICC-paketissa on myös Srgb v4 profiileja, jotka osaavat perceptual-muunnoksen. Silti näihinkin konvertoitaessa menetetään värejä, vaikka tulos ei ole yhtä ruma kuin v2-profiileilla.
Olen nyt kokeillut tuoda Rawtherapeesta kuvia Gimpiin RT_large gamma BT709-profiilissa(Prophoto compatible) muuntamatta Gimpin srgbhen.
Kuvan käsittely esim käyrillä on mielenkiintoista sokkopeliä. Gimp käsittelee kuvaa ikäänkuin srgbnä, mutta ei ehkä kuitenkaan. Käyrät-säätimen arvot ovat välillä 0 - 100. Kuvasta, joka on tuossa laajemmassa avaruudessa löytyy vaaleista sävyistä yli sadan meneviä arvoja, joita ei oikeinvoi järkevästi säätää. Ongelma näyttää olevan kyllä huomattu Gimpin kehittäjien keskuudessa, mutta ei korjattu. Kokeileppa noilla prophoto-kuvillasi.
Sen sijaa Gimp 2.10 pystyy käsittelemään 16bittisiä kuvia, mikä on välttämätöntä, ja erittäin hyvä parannus.
Darktablea en ole vielä käyttänyt. Aikaisemmin se oli sidoksissa opensusen kanssa, johon en halua koskea. Nyt näyttäisi olevan normaalisti pakettivarastossa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Darktablea en ole vielä käyttänyt. Aikaisemmin se oli sidoksissa opensusen kanssa, johon en halua koskea. Nyt näyttäisi olevan normaalisti pakettivarastossa.

Ei ole ollut sidoksissa OpenSUSEen mitenkään muuten kuin että paketteja jaetaan OpenSUSEn palvelimella. Nykyisin uusimmat versiot saa myös Launchpadissa sijaitsevasta PPA-repositoriosta.

Sama kuin boikotoisit kaikkia GitHubia käyttäviä avoimen koodin projekteja siksi, että Microsoft omistaa Githubin...  :)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Ongelma on siinä, että Gimpin työskentelyväriavaruus on srgb, joka on varsin suppea, paljon värejä jää pois, niitä ei voi esittää srgb-avaruudessa.

Laitapa sinne Gimpin väriasetuksiin, kohtaan Preferred profile se haluamasi väriprofiili. Minula ProPhoto. Käsittely tapahtuu siinä väriavaruudessa.

Edit: tässä on aika kiva kanava Gimpin saloihin.

https://www.youtube.com/channel/UCq79-lfj2w7oRXGRcOP2B7g
« Viimeksi muokattu: 19.04.20 - klo:16.45 kirjoittanut New_user »

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili

Laitapa sinne Gimpin väriasetuksiin, kohtaan Preferred profile se haluamasi väriprofiili. Minula ProPhoto. Käsittely tapahtuu siinä väriavaruudessa.

Juuri noin olen toiminut, minulla vain Rawtherapeen versio Prophotosta, RT large gamut BT709. Silti epäselvyyttä Gimpin värinkäsittelystä. Näyttäisi, ettei käsittely tapahdu preferoidussa avaruudessa. Kaikissa värisäätimissä: käyrät, säätöarvot ym. on alalaidassa valinta, Värien lisävalinnat. Ne ovatkin mielenkiintoisia valintoja. Kuvankaappaus ohessa:

Muuten, kun kuva on auki, Gimpin otsikkorivillä tosiaan lukee large gamma, kun pitäisi ola large gamut. Tarkoittaakohan tämän laatikon gamma hack oikeasti gamut hackia?



Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili

Sen sijaa Gimp 2.10 pystyy käsittelemään 16bittisiä kuvia, mikä on välttämätöntä, ja erittäin hyvä parannus.
Darktablea en ole vielä käyttänyt. Aikaisemmin se oli sidoksissa opensusen kanssa, johon en halua koskea. Nyt näyttäisi olevan normaalisti pakettivarastossa.
Darktable 3.x ei taida olla saatavilla Ubuntu 16. Itsellä vielä Ubuntussa 2.6. Kun Darktablen päivittää voi vain sitten toivoa, että vanhat sivutiedostot toimivat oikein.

Olen ymmärtänyt, että riittää kun työpöydän värinhallinta kunnossa, niin DT käyttää sen väriprofiilia. RAW-kuvat ovat 14 tai 16 bittisiä ja DT on niitä ymmärtänyt kauan. Itse en ymmärrä mitä hyötyä 16 bittisistä kuvista on kun käsittäkseni harva näyttölaite osaa niitä näyttää. Suurin osa ihmisistä katsoo kuvia kännykästä ja niille pitäisi luoda joku valoisampi importti. Näytöllä ja TV:ssä kuvat erisävyisiä kuin luurissa. Itsellä käytössä Eizon isp ja näyttöprofiilli kopioitu sen testistä. Itsellä myös vanhahko Spyder ja en oikein luota sen tekemään väriprofiiliin. Värienhallinta hankalinen termeineen olisi opassivun arvoinen asia.  Moni käyttäjä ei käytä värinhallintaa tai sitä tukevaa selainta & kuvienkatselinta joten itse olen yleensä poistanut medadatan kuvista. Toki monet tekee ne automaattisesti kuten FB.

Darktablen käyttöliittymä on insinöörimäinen. Kestää aikansa kunnes sitä alkaa ymmärtämään. Sama RT:ssä ja Gimpissä joita en osaa käyttää. DT:ssä riittää joku aloitus tyyli pitkälle, jossa oletuksena kiva base-curve ja linssi ym. korjaukset päällä. Jos kuvia satoja ei joka kuvaa säädetä erikseen.