Kirjoittaja Aihe: Mint Nvidia ei lataudu aina  (Luettu 2856 kertaa)

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Mint Nvidia ei lataudu aina
« : 09.04.20 - klo:20.05 »
Hankin uuden tehokkaan koneen, jossa pääkayttöjärjestelmänä on Mint Cinnamon. Näytönohjain on Nvidia 2060 ja käytössä Nvidian 435.21 ohjain.
Nyt aina, kun käynnistän koneen ei tulekaaan käyttöön tämä propietary-ohjain, vaan Nouveau, ja näyttö tunnistuu väärin,väärällä resoluutiolla.
Tämä tapahtuu silloin tällöin, ehkä kerran viidestä käynnistyksestä, ei siiis iso haitta.
Mutta voisinko pakottaa käynnistymään Nvidian ajurilla esim grubia säätämällä tai muuten?
(tein ns. tupla boot -asennuksen, jossa win10 ja mint vaihtoehtoina; jos mahdollista, jätän W-option odottamaan välttämätöntä tarvetta)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Mint Nvidia ei lataudu aina
« Vastaus #1 : 09.04.20 - klo:20.32 »
Jos päättelet ajurin resoluution perusteella, niin päättelet väärin. Jos resoluutio on grub-vaiheessa huono, käytössä on NVIDIA. Ajuri ei myöskään lennosta vaihdu vain siksi että käynnistät koneen uudelleen. Tarista uudestaan mikä ajuri oikeasti on käytössä.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Mint Nvidia ei lataudu aina
« Vastaus #2 : 09.04.20 - klo:21.00 »
Tuskin päättelen väärin, mutta Nvidia/Nouveau  on tässä päättelyä, ja voi mennä mettään.
Sen sijaan kone käynnisttyy aina joskus matalalla resolutiolla ja Mint herjaa, että näytönohjaimen ajurit eivät ole käytössä. Olen tässä tilassa yrittänyt ottaa ajureita käyttöön (siis graafisilla työkaluilla), tuloksetta, Myös Ylläpito/nvidiasettings näyttää ihan erilaisen, yksinkertaistetun ikkunan normaaliin verrattuna. Ainoa keksimäni ratkaisu on käynnistää uudelleen. Uudelleen kirjautuminen ei auta, tunnistan huonon resoluution nykyisin jo kirjautumisikkunassa, ja käynnistän siinä vaiheessa uudelleen ennen kirjautumista. Usemmiten kone käynnistyy uudelleen oikein (2560x1440)

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Mint Nvidia ei lataudu aina
« Vastaus #3 : 09.04.20 - klo:21.56 »
Minullakin on välillä ollut ntuota joten katson kirjautumisruudussa tekstin kokoa ennenkuin kirjaudun jos teksti on isokokoista niin käynnistän koneen uudellee, itse epäilen biosia, minulla on sen patteri kaput mutta en jaksa aina asetuksia uudelleen antaa joten annan koneen etsiä asetkset itse, välillä (useimmiten) löytää ne kyllä itse ihan biossin oletusasetuksilla ja hakee ajan sitten netistä mutta käynnistys kestää kun kone etsii levyjen käynnistysjärjestyksen itse :O
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Mint Nvidia ei lataudu aina
« Vastaus #4 : 09.04.20 - klo:22.27 »
Niin teen minäkin nykyisin. Käynnistän uudelleelleen ennen kirjautumista, jos reoluutio on matala.
Mutta en usko, että ongelma on biosissa, vaan pikemmin grubissa.
Siis, onko tietoo?

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Mint Nvidia ei lataudu aina
« Vastaus #5 : 10.04.20 - klo:11.25 »
Oletko 440 ajurilla koettanut?

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Mint Nvidia ei lataudu aina
« Vastaus #6 : 11.04.20 - klo:17.39 »
En kokeillut, kun vaikutti mutkikkaalta asentaa. Nyt kuitenkin kokeilin, rupesi menemään joka toinen kerta matalaresolle. PPAstahan tuo löytyi. minulla on muitakin PPA-lähteitä käytössä, joten ei ihmeitä.
Testasin sitten uudelleenkäynnistystä 5 kertaa, mutta jouduin käynnistämään kuudennenkin kerran, kun meni viides kerta pieleen.
Tulos: 4/6 käynnistyi oikein, 2/6 väärin.
Luulisin, ettei uusi ajuri ole entistä parempi (ainakaan käynnistymään), vaan ongelma on muualla.