Kirjoittaja Aihe: K -ohjelmat eivät asennu - Ubuntu6.06 + Kubuntu desktop  (Luettu 2844 kertaa)

sieda84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Kerrottakoon nyt kaikille että olen kotioloissa win xp ja Mac OS X käyttäjä. PC toimii pelikoneena.
Olen asentanut kaverini koneelle kokeeksi Ubuntun haisevan windowsin rinnalle...

Tuon KDEn asennus oli hävyttömän hankalaa, mutta nyt se tehty. Kaverilla on siis modeemi modeemi, joten tarvittiin Kubuntu CD jotta sai asennettua mokomon. Eikä Ubuntu ole tunnistanut sis.modeemia ollenkaan.
Asiaan... Jotkin K -ohjelmat eivät asennut kirveelläkään. Siis kuten Kstar ja Kolf. Tulee aina seuraava virheilmoitus "Ei löydy mistään ohjelmistokanavasta taikka järjestelmäsi ei tuo" -tyylinen viesti. Siis mistä ihmeestä kenkä puristaa? Pitääkö olla netti yhteys vai?

Kyllä on vaikea tämä Linux. Tulee harmaita hiuksia.  :-\ Tässä on muutakin sydämmellä mutta hoitetaan nämä nyt alkusi. Kiitoksia avusta jo etukäteen. Toivottavasti asiat rupeavat tästä rullaamaan.

PS: Jos joku olisi arkipäivisin mesessä niin voitaisiin "vaihtaa" mese tietot ja voisin aina kysellä suoraan, kun jotain tulee sydämelle.
Kotona win xp -pelikoneena ja Macci läppäri hyötykäyttöön (Mac OS X). Olen kokeilumielessä asentanut KAVERILLE windowsin rinnalle Ubuntun, joka on ENSIMMÄINEN askeleeni Linux -maailmaan.
---Linux: Beginner/Newbie, Win: Advanced, Mac: Advanced---

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: K -ohjelmat eivät asennu - Ubuntu6.06 + Kubuntu desktop
« Vastaus #1 : 22.09.06 - klo:17.36 »
Siis et kai sinä voi asentaa ohjelmia jos niitä ei saa ladattua koneelle. ;)
alias vililikku

hpne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Re: K -ohjelmat eivät asennu - Ubuntu6.06 + Kubuntu desktop
« Vastaus #2 : 22.09.06 - klo:17.39 »
Kerrottakoon nyt kaikille että olen kotioloissa win xp ja Mac OS X käyttäjä. PC toimii pelikoneena.
Olen asentanut kaverini koneelle kokeeksi Ubuntun haisevan windowsin rinnalle...

Tuon KDEn asennus oli hävyttömän hankalaa, mutta nyt se tehty. Kaverilla on siis modeemi modeemi, joten tarvittiin Kubuntu CD jotta sai asennettua mokomon. Eikä Ubuntu ole tunnistanut sis.modeemia ollenkaan.
Asiaan... Jotkin K -ohjelmat eivät asennut kirveelläkään. Siis kuten Kstar ja Kolf. Tulee aina seuraava virheilmoitus "Ei löydy mistään ohjelmistokanavasta taikka järjestelmäsi ei tuo" -tyylinen viesti. Siis mistä ihmeestä kenkä puristaa? Pitääkö olla netti yhteys vai?

Kyllä on vaikea tämä Linux. Tulee harmaita hiuksia.  :-\ Tässä on muutakin sydämmellä mutta hoitetaan nämä nyt alkusi. Kiitoksia avusta jo etukäteen. Toivottavasti asiat rupeavat tästä rullaamaan.

PS: Jos joku olisi arkipäivisin mesessä niin voitaisiin "vaihtaa" mese tietot ja voisin aina kysellä suoraan, kun jotain tulee sydämelle.


Katteleppa tuolta ohjeistusta ohjelmien asentamisesta:

http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot

Elikkäs lyhyesti: asennuscd:n mukana tulevat tietyt perusohjelmistot. Kaikki muu on tarkoitettu asennettavaksi nettiyhteyden kautta, joko ns. pakettivarastoista tai jos varastoista ei löydy, jostain muusta internetlähteestä.

sieda84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: K -ohjelmat eivät asennu - Ubuntu6.06 + Kubuntu desktop
« Vastaus #3 : 22.09.06 - klo:17.42 »
Siis et kai sinä voi asentaa ohjelmia jos niitä ei saa ladattua koneelle. ;)

Eli pitäisi olla internetti.
Okei. Entäs sitten miten tuon modeemi modeemin sais toimimaan? Okei, myönnetään vähän vaikea tehtävä teille kun en tiedä itsekkään sen speksejä :) Mutta siis käyttis ei itse tunnista modeemia.

HPNE:lle
No jo on hämäävää että listataan kamaa vaikka sitä ei ole rompulla. No oppia ikä kaikki :)
Kotona win xp -pelikoneena ja Macci läppäri hyötykäyttöön (Mac OS X). Olen kokeilumielessä asentanut KAVERILLE windowsin rinnalle Ubuntun, joka on ENSIMMÄINEN askeleeni Linux -maailmaan.
---Linux: Beginner/Newbie, Win: Advanced, Mac: Advanced---

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Re: K -ohjelmat eivät asennu - Ubuntu6.06 + Kubuntu desktop
« Vastaus #4 : 22.09.06 - klo:19.33 »
Lainaus
No jo on hämäävää että listataan kamaa vaikka sitä ei ole rompulla. No oppia ikä kaikki
Missäs semmosia ohjelmia listataan? Noh, anyway.. Avaa sen koneen kotelo vaikka ja kato mikä se modeemi modeemi on.

sieda84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: K -ohjelmat eivät asennu - Ubuntu6.06 + Kubuntu desktop
« Vastaus #5 : 25.09.06 - klo:08.24 »
Lainaus
No jo on hämäävää että listataan kamaa vaikka sitä ei ole rompulla. No oppia ikä kaikki
Missäs semmosia ohjelmia listataan? Noh, anyway.. Avaa sen koneen kotelo vaikka ja kato mikä se modeemi modeemi on.

Ne näkyvät "lisää/poista ohjemia" mutta pakettien hallinnasta niitä ei löydy.
Se modeemi voi olla integroitu. Kone on Soneran vuokra Fujitsu-Siemens. Asiasta enemmän kun pääsen konepellin alle ja kyseisen koneen ääreen...
Kotona win xp -pelikoneena ja Macci läppäri hyötykäyttöön (Mac OS X). Olen kokeilumielessä asentanut KAVERILLE windowsin rinnalle Ubuntun, joka on ENSIMMÄINEN askeleeni Linux -maailmaan.
---Linux: Beginner/Newbie, Win: Advanced, Mac: Advanced---

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: K -ohjelmat eivät asennu - Ubuntu6.06 + Kubuntu desktop
« Vastaus #6 : 25.09.06 - klo:14.51 »
Mitä tulostaa Päätteeseen komento lspci?
alias vililikku