Kirjoittaja Aihe: Lightworks fade in ja out (RATKAISTU)  (Luettu 1787 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Lightworks fade in ja out (RATKAISTU)
« : 24.03.20 - klo:22.50 »
Lightworks ohjelmassa fade in (onko se suomeksi häivytä sisään?) pitäisi onnistua aikajanalla vetämällä kulmasta  sen tarvittavan pituiseksi. Se näytetään selvästi opetusohjelmissa, mutta jostain syystä minä en saa sitä onnistumaan niin. Pari kertaa olen onnistunut vahingossa tekemään fade in efektin, mutta yleensä se ei minulta onnistu. Voin kyllä kiertää sen klikkaamalla oikeaa hiiren painiketta ja valitsemalla dissolve efektin ja äänelle crossfaden.

Haluaisin tietää, jos joku osaisi neuvoa, miten sen saa onnistumaan. Kyn yritän löytää sen pienen kulman, trimmaushakaset ilmestyvät näkyviin enkä saa fadea onnistumaan.
« Viimeksi muokattu: 29.03.20 - klo:19.49 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Lightworks fade in ja out
« Vastaus #1 : 25.03.20 - klo:12.11 »
Lisään vielä, että sain dissolven toimimaan Lightworks 14.0 versiossa Windows 10:ssä, mutta en enää toisessa koneessa, jossa on 14.5 versio. Opetusohjelmissa näytettyjen fade in ja fade out ominaisuuksien avaaminen hiirellä ei ole minulla onnistunut. Se on harmi, koska ohjelma on todella muuten hyvä ja olen vakavasti harkinnut sen ostamista. Koska käytän Lightworksia sekä linuksissa että Windowsissa ja välillä myös toisessa läppärissäni, niin yksi ammattiversio riittää, koska Lightworksissaa voi käyttää arkistointia, joka avautuu myös toisessa koneessa.

Fade in ja out tekeminen efektiosiossa on turhan monimutkaista ja aikaa vievää. Vaikea ymmärtää, että niin hyvässä ohjelmassa se voi olla niin hankalaa. Sen saa korkeintaan joskus vahingossa onnistumaan. Olen myös miettinyt, voisiko ongelma johtua hiirestäni, mutta huomasin saman ongelman esiintyvän myös netin keskustelupalstoilla. En tiedä löytyykö tuohon ratkaisua. En ainakaan osta ohjelmaa, ellei löydy. Shotcut ja kdenlive ovat ihan kelvollisia ja monessa suhteessa hyviä ohjelmia. Lightworksissa on kuitenkin tiettyjä erityispiirteitä, joista tyodella pidän.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Lightworks fade in ja out (RATKAISTU)
« Vastaus #2 : 29.03.20 - klo:19.56 »
Helpoin tapa dehdä fade in tai out on klikata oikealla hiirennäppäimellä videoraidan reunaa (vakoiset hakaset yleensä ilmestyy) ja valita ensin faden pituus esim. 50 framea tai joku muu arvo. Sitten "from here", minkä jälkeen dissolve. Fade out päinvastoin, Pituus voi olla myös joku muu.