Kirjoittaja Aihe: Pi-hole  (Luettu 1136 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Pi-hole
« : 15.03.20 - klo:17.38 »
pinux antoi Pi-hole -vinkin ja olen tässä nyt yrittänyt saada selvää minkälainen värkki on kyseessä. Dokumentaatiossa sanotaan että se on "DNS sink", mutta jostain kumman syystä minua kiinnostaisi tietää mikä on sen luonne. Siis onko se palveluprosessi joka käynnistetään tietokoneelle ja reititin konffataan käyttämään juuri tämän yhden koneen Pi-hole-palvelua DNS-palvelimena (jolloin juuri tämän yhden koneen  täytyy olla koko ajan kännissä), vai mikä viritys tää oikein on?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Pi-hole
« Vastaus #1 : 15.03.20 - klo:19.21 »
Pi-hole on DNS-välityspalvelin, joka blokkaa nimikyselyt mainosdomaineihin ja siten estää mainosten näkymisen nettisivuilla ja joissain videopalveluissa. Pi-hole-palvelinta voi ajaa millä tahansa koneella lokaalisti, tai vaikkapa lähiverkossa Raspberry Pi:ssä tai vastaavassa kevyessä laitteessa.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Pi-hole
« Vastaus #2 : 15.03.20 - klo:19.42 »
Pi-hole on DNS-välityspalvelin, joka blokkaa nimikyselyt mainosdomaineihin ja siten estää mainosten näkymisen nettisivuilla ja joissain videopalveluissa.

Tämä käy ilmi Pi-holen sivustoltakin.

Pi-hole-palvelinta voi ajaa millä tahansa koneella lokaalisti, tai vaikkapa lähiverkossa Raspberry Pi:ssä tai vastaavassa kevyessä laitteessa.

Tässä on selvästi jotain sellaista mikä asiantuntioille on niin itsestäänselvää ettei sitä osata kertoa. Minä en ole verkkopuolen asiantuntija tai edes asiaa tunteva, ja tarvitsen himean edemmän avaamista. Jospa joku opiskelija joka itsekin vasta opettelee onnistuisi paremmin kuin se joka tuntee asian liian hyvin.