Kertaan tässä itselleni vianselvityksen vaiheet:
1. ongelma oli gpg-avaimen haku palvelimelta plugin-asennusta varten.
Eka korjausyritys oli asentaa uudempi hplip, mutta ongelma olikin modeemin laiteohjelmiston päivitys, joten ratkaisu oli hankkia erillinen reititin modeemin ja tietokoneiden väliin. Tätä olin harkinut jo mutenkin, joten hankinta ei ollut turha.
2. ongelma oli plugin-asennuksen virhe error: Python gobject/dbus may be not installed
error: Plug-in install failed.
Ratkaisu oli siityä Xenialista Eoan Ermineen, jossa plugin-asennus lopultakin onnistui. Samalla vahvistui, että HP:n skriptissä viitataan avainpalvelimeen joka vastailee liian hitaasti; avain alkoi löytyä luotettavasti kun palvelimen nimi vaihdettiin koodiin käsin.
3. ongelma oli se, että tulostimen WLAN-yhteyden muodostus epäonnistui.
Ratkaisu oli kokeilla asennusta Win10-koneella. Muutaman vianselvityksen jälkeen tulostin toimii USB-yhteydellä, mutta WLAN-yhteyden muodostus epäonnistuu edelleen.
Johtopäätös: muiden laitteiden (modeemi, reititin, tietokoneet) ajan tasalla olevat ohjelmistot eivät enää seurustele vanhan tulostimen vanhentuneiden standardien kanssa.
Laite toimii USB-yhteydellä (ehkä), mutta koska pöydällä ei ole sille tilaa, tarvitsen välttämättä langattoman yhteyden (tai Ethernet-yhteyden, mutta sitä tämä pikku vehje ei tue). Laite on ollut juuri niin kestävä ja pitkäikäinen kuin ajattelin sitä ostaessani 2014; kuuden vuoden aikana olen ostanut siihen vain 1-2 uutta värikasettia, joten fyysisen kunnon puolesta se voisi hyvin toimia vielä vaikka kuinka monta vuotta. Aiemmin olen joutunut viemään kierrätykseen hyväkuntoisena vain puhelimia sen takia että softat lahoo. HP:n tulostimelta en osannut sitä odottaa. Mutta turha kai tätä on yrittää myydäkään tässä tilanteessa.