Kirjoittaja Aihe: Nettiradion rippaus [RATKAISTU]  (Luettu 4208 kertaa)

KaitsuL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Nettiradion rippaus [RATKAISTU]
« : 16.02.20 - klo:11.37 »
Aikoinaan käytin streamripperiä tallentaakseni musiikkia. Onko aika jo ajanut tuosta ohi? Tarkoitus on talletella musiikkia auton taustameteliksi. 132kb riittää hyvin. Vinkit otetaan kiitoksella vastaan.
« Viimeksi muokattu: 27.02.20 - klo:13.40 kirjoittanut KaitsuL »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #1 : 16.02.20 - klo:11.56 »
Tuollaisella olen pärjännyt:
Koodia: [Valitse]
mplayer -dumpstream -cache 1024 -playlist http://www.yle.fi/livestream/radiosuomi.asx -dumpfile /home/jekku/musa/<tiedostolle nimi>

KaitsuL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #2 : 16.02.20 - klo:13.07 »
Jossain vaiheessa taisin itsekin käyttää mplayeria. Olinpas unohtanut. Kiitos vinkistä.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #3 : 18.02.20 - klo:18.33 »
Aikoinaan käytin streamripperiä tallentaakseni musiikkia. Onko aika jo ajanut tuosta ohi? Tarkoitus on talletella musiikkia auton taustameteliksi. 132kb riittää hyvin. Vinkit otetaan kiitoksella vastaan.

Aikoinaan tuli käytettyä olikohan juuri streamripperiä musiikin tallennukseen joka pätki kappaleet automaattisesti streamissa olleen tiedon mukaan mutta jossain vaiheessa nettiradiot alkoivat oveliksi ja viivästivät tuota tietoa hieman jotta tallennuksista puuttui aina alku ja lopussa oli turhaa roskaa.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #4 : 18.02.20 - klo:19.29 »
Aikoinaan käytin streamripperiä tallentaakseni musiikkia. Onko aika jo ajanut tuosta ohi? Tarkoitus on talletella musiikkia auton taustameteliksi. 132kb riittää hyvin. Vinkit otetaan kiitoksella vastaan.

Aikoinaan tuli käytettyä olikohan juuri streamripperiä musiikin tallennukseen joka pätki kappaleet automaattisesti streamissa olleen tiedon mukaan mutta jossain vaiheessa nettiradiot alkoivat oveliksi ja viivästivät tuota tietoa hieman jotta tallennuksista puuttui aina alku ja lopussa oli turhaa roskaa.

Shortwavessa on samanlainen ominaisuus, mutta vähän epäilen ettei se toimi sen paremmin.
https://blogs.gnome.org/haeckerfelix/2020/02/17/second-shortwave-beta/
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

KaitsuL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #5 : 18.02.20 - klo:23.21 »
Onneksi mulla tuo alun puute ja loppubiisin roskat ei haittaa. Pelkkää taustamölyä usb-tikulla autoon. Kunhan ohhoilin ajan kulumista  ::)

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #6 : 18.02.20 - klo:23.52 »
Aikoinaan käytin streamripperiä tallentaakseni musiikkia. Onko aika jo ajanut tuosta ohi?
Yhä streamripper on asennettavissa Ubuntu-jakeluihin. Esim.:
https://packages.ubuntu.com/eoan/streamripper

KaitsuL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #7 : 19.02.20 - klo:19.48 »
sudo apt install streamripper

sieltähän tuo tipahti.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #8 : 19.02.20 - klo:20.20 »
Tuo yllä oleva Jekun rimpsu ei mulla toiminut, mutta nyt tuli kova tarve saada nauhoitettua. Ensi sunnuntaina on Juice-ilta ja se tulee vain suorana. Se on syytä saada talteen.

Miten tuota streamripperiä käytetään?

edit: Nauhoitushan onnistuu VLC:llä, sillä tulenkin toimeen.
« Viimeksi muokattu: 19.02.20 - klo:20.29 kirjoittanut Illu »

KaitsuL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #9 : 19.02.20 - klo:21.08 »
Kun muistaisi. Mä kaytin yrityksen ja erehdyksen tietä.
Joku varmaan tietää, ja mäkin kaipaisin muistutusta.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #10 : 19.02.20 - klo:22.04 »
...
edit: Nauhoitushan onnistuu VLC:llä, sillä tulenkin toimeen.

Millaisen loitsun kirjoitan croniin (tai at:lle) jotta saan talteen?
(en kuitenkaan muista enää sunnuntaina, sitä Juice-iltaa tuumoottelen ...)

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #11 : 20.02.20 - klo:13.20 »
Olen huomannut yksinkertaisimman kauneimmaksi tässäkin.

Päätteeseen loitsu cvlc 'url' käynnistää kevyen version vlc soittimesta ja soittaa sitä mitä tuo url antaa. Esim:

cvlc http://yle.fi/livestream/keskisuomi.asx

Kun samaan ruutuun avaa toiseen ikkunaan sovelluksen 'Ääninauhuri' ja tietokoneen ääniasetuksista valitsee nauhoitettavaksi 'monitori...' siis täppä siihen. Sitten vaan odottelee milloin tulee mieleinen kappale ja painaa Ääninauhurin painiketta 'nauhoita' niin purkkiin menee. Kun loppuu niin painaa 'valmis' ja musiikkitiedosto syntyy kotihakemistoon kansioon 'Nauhoitukset'. Äänitystason säätökin on näköjään joku automaatti ja äänenlaatu ainakin tuolla ylen .asx streamilla tulee aivan moitteeton. Mp3 ehkä tulee vähän nuhainen, mutta se lienee tyypillistä. Tiedostoja voi uudelleennimetä ja soittaa melkein millä vain soittosovelluksilla ja koota soittolistoiksi. Sitä en tiedä, miten niitä voi autossa soittaa kun minun autosoittimessa on vain radio ja c-kasettisoitin.

Pitää vaan sitten muistaa, että itselle saa nauhoittaa ja yksityisesti soittaa, mutta ei saa jakaa kavereille, eikä soittaa torilla yleisölle.

Edit: Typo
« Viimeksi muokattu: 20.02.20 - klo:13.27 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #12 : 20.02.20 - klo:20.09 »
Sitä en tiedä, miten niitä voi autossa soittaa kun minun autosoittimessa on vain radio ja c-kasettisoitin.

Kasettiadapterilla.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #13 : 25.02.20 - klo:06.39 »

"... jossain vaiheessa nettiradiot alkoivat oveliksi ja viivästivät tuota tietoa hieman jotta tallennuksista puuttui aina alku ja lopussa oli turhaa roskaa."

Tuohon voi auttaa, jos naamioi streamripperin FreeAmpiksi valinnalla "-u". Esim. näin saa talteen viihteellistä jazzia:

Koodia: [Valitse]
streamripper http://mp3-128.streamthejazzgroove.com/ -u "FreeAmp/2.x"

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #14 : 25.02.20 - klo:07.50 »
Olen huomannut yksinkertaisimman kauneimmaksi tässäkin.

Päätteeseen loitsu cvlc 'url' käynnistää kevyen version vlc soittimesta ja soittaa sitä mitä tuo url antaa. Esim:

cvlc http://yle.fi/livestream/keskisuomi.asx

Kun samaan ruutuun avaa toiseen ikkunaan sovelluksen 'Ääninauhuri' ja tietokoneen ääniasetuksista valitsee nauhoitettavaksi 'monitori...' siis täppä siihen. Sitten vaan odottelee milloin tulee mieleinen kappale ja painaa Ääninauhurin painiketta 'nauhoita' niin purkkiin menee. Kun loppuu niin painaa 'valmis' ja musiikkitiedosto syntyy kotihakemistoon kansioon 'Nauhoitukset'. Äänitystason säätökin on näköjään joku automaatti ja äänenlaatu ainakin tuolla ylen .asx streamilla tulee aivan moitteeton. Mp3 ehkä tulee vähän nuhainen, mutta se lienee tyypillistä. Tiedostoja voi uudelleennimetä ja soittaa melkein millä vain soittosovelluksilla ja koota soittolistoiksi. Sitä en tiedä, miten niitä voi autossa soittaa kun minun autosoittimessa on vain radio ja c-kasettisoitin.

Pitää vaan sitten muistaa, että itselle saa nauhoittaa ja yksityisesti soittaa, mutta ei saa jakaa kavereille, eikä soittaa torilla yleisölle.

Edit: Typo

eikö vlc:ssä ole ihan oma record nappula millä saa nauhoitettua
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Nettiradion rippaus
« Vastaus #15 : 25.02.20 - klo:19.27 »
eikö vlc:ssä ole ihan oma record nappula millä saa nauhoitettua

On tallennusnappula ja tallentaa esim. *.asf-muodossa. Tallensin juuri Juice-illan pienen pettymyksen kera (siis ohjelmaan).