Kirjoittaja Aihe: Double boot läppäri avaa suoraan Ubuntun (RATKAISTU)  (Luettu 1865 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Asensin Ubuntu19.10 version poistamani Kubuntun tilalle. Läppäri käynnistyi suoraan Ubuntuun. Windows partitio on paikallaan ja siellä olevat tiedostot näkyvät, mutta en pääse valitsemaan järjestelmää, sillä Grub-valikko ei näy ollenkaan. Asensin grub customaiser ohjelman ja sain siinä valikot näkyviin. Yritin asentaa sen mbr:ään ja luulin jo onnistuneeni.

Siis tiedostoni ovat tallella, sillä ne kaikki ovat windows partitiolla, mutta miten saan grub valikon näkymään, jotta voin tarvittaessa käyttää Windowsiani (versio 10)?
« Viimeksi muokattu: 26.01.20 - klo:14.37 kirjoittanut Pontus12 »

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Double boot läppäri avaa suoraan Ubuntun
« Vastaus #2 : 25.01.20 - klo:12.02 »
Varmista, että os-prober on asennettuna:
Koodia: [Valitse]
sudo apt install os-proberPäivitä Grubin valikko:
Koodia: [Valitse]
sudo update-grubPeriaatteessa tuon pitäs riittää.

Jos tuo ei riitä, niin minkä ikäinen kone on kyseessä? Jos siinä onkin BIOS:n sijaan UEFI (tai se ei tee legacy-/CSM-käynnistystä), niin siinä voi olla vähän eroa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Double boot läppäri avaa suoraan Ubuntun
« Vastaus #3 : 25.01.20 - klo:12.59 »
Koneeni on Lenovop Yoga 2 Pro  ja aikaisemmin ennen uuden Ubuntun asenusta valikko toimi normaalisti. Sähläsin luultavasti käynnistimen tallentamisen kanssa juuritiedostoon, kun en olut varma vaihtoehdoista. Sitten yritin vielä korjata asian Grub Customizer nimisellä ohjelmalla tarkoituksenani palauttaa Grub, mutta tei ilmeisesti senkin kanssa virheen. Tämän jälkeen olin valmis asentamaan Ubuntun uudelleen tikulta, mutta tikku ei enää suostunutkaan käynnistymään. Joten en pääse enää edes biosiin.

Kone ei ole kovin monta vuotta vanha, korkeintaan viisi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Double boot läppäri avaa suoraan Ubuntun
« Vastaus #4 : 25.01.20 - klo:13.54 »
Tämän jälkeen olin valmis asentamaan Ubuntun uudelleen tikulta, mutta tikku ei enää suostunutkaan käynnistymään. Joten en pääse enää edes biosiin.

Kyllähän sinne pitäisi päästä. Eikö Novo-painike toimi? http://voyager8.blogspot.com/2014/08/how-to-get-into-bios-setup-utility.html

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Double boot läppäri avaa suoraan Ubuntun
« Vastaus #5 : 25.01.20 - klo:23.33 »
Kiitos nm. Pääsin biosiin ja laitoin Windowsin käynnistymään ensimmäisenä. Periaatteessa minulle on samantekevää, kumpi käynnistyy automaattisesti ensin. Valikko ei kumminkaan ilmaantunut enkä päässyt enää käynnistämään konetta usb-tikulla vaikka painoin näppäimiä F8, F10 ja F12.

Tiedätkö, miten voin pakottaa koneen käynnistymään usb-tikulta. Olen mielestäni  biosissa antanut luvan usb-käynnistämiseen. Mutta se ei ole nyt auttanut, vaikka sain samalta tikulta asennettua uuden Ubuntun.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Double boot läppäri avaa suoraan Ubuntun
« Vastaus #6 : 26.01.20 - klo:00.18 »
Kiitos nm. Pääsin biosiin ja laitoin Windowsin käynnistymään ensimmäisenä. Periaatteessa minulle on samantekevää, kumpi käynnistyy automaattisesti ensin. Valikko ei kumminkaan ilmaantunut enkä päässyt enää käynnistämään konetta usb-tikulla vaikka painoin näppäimiä F8, F10 ja F12.

Kokeilitko sekä F12 että Fn+F12 ?

Tiedätkö, miten voin pakottaa koneen käynnistymään usb-tikulta. Olen mielestäni  biosissa antanut luvan usb-käynnistämiseen. Mutta se ei ole nyt auttanut, vaikka sain samalta tikulta asennettua uuden Ubuntun.

Jos funktionäppäimet eivät tunnu toimivan millään yhdistelmällä, Novo-painikkeella pitäisi päästä biosin käynnistysvalikkoon:

Lainaus
While is laptop is powered off, press and hold this Novo button for a few seconds, and you should be able to see the Novo Button Menu with 4 options:

Normal Startup
BIOS Setup
Boot Menu
System Recovery

Jos valitset tuosta vaihtoehdon "Boot Menu", siellä pitäisi olla valittavissa USB-tikku. Jos tikkua ei näy, varmista jossain toisessa koneessa, että se toimii ja boottaa.
« Viimeksi muokattu: 26.01.20 - klo:00.23 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Double boot läppäri avaa suoraan Ubuntun
« Vastaus #7 : 26.01.20 - klo:12.36 »
Suuret kiitokset. Nyt minulla on grub-valikko ja asentelen vielä lisää ohjelmia. Vähän yksipuoliselta Ubuntu tuntuu Kubuntun jälkeen, mutta muistaakseni Gnome tarjoaa useita hyviä lisäosia tai palveluja Ubuntuun. Muistan olleeni hyvin innostunut Ubuntu-Gnomessta. Pidän joka tapauksessa toisella koneeellani Kubuntua, joka pienistä vioista huolimatta toimii suhteellisen hyvin.
Snapstore vaatii tilin, mutta en oikein ymmärtänyt, pitääkö sen olla kokonaan uusi salasanoineen. Jos laitan esimerkiksi gmailin sähköpostiksi, niin voiko sillä kirjautua sisään. Ilmeisesti Ubuntun salasanaa ei voi käyttää.