Kirjoittaja Aihe: Libre Office Writer ja osiot  (Luettu 1191 kertaa)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Libre Office Writer ja osiot
« : 23.01.20 - klo:20.27 »
Tuttu kysyi ohjeita, miten (tekstin) osiointi tehdään ilmaisella Libre Officen kirjoitusohjelmalla Writer.

YouTubessa on kaksi ohjetta, miten Libre Officella tehdään osiointi tekstiin: ohje1 (29.1.2015) ja ohje2 (25.1.2016). Tekstinkäsittelyohjelma on niissä englanninkielinen. Kokeilin nyt tuota osiointia suomenkielisellä Libre Office Writerillä v. 6.0.7.3. Oikealla oleva tyylivalikko on hieman erilainen, mutta sieltä löytyi kyllä "sivu tyyli". Kokeilin sitten lisätä "Manual breakin", joka oli suomenkielisessä ohjelmassa "Pakotettu vaihto...". Sitten tein erinäisiä kokeiluja ja sain osiot sen verran sekaisin, että tehtyjä muutoksia ei voinut enää poista.

Uusi yritys puhtaalta alkuperäiseltä tekstipohjalta. Lisäsin tekstin alkuun yhden sivun kansisivuksi. Menin toisen sivun alkuun ja Libre Office Writerin Lisää-valikosta lisäsin Ylätunnisteen. Tälle toiselle sivulle tein sitten pakotetun sivunvaihdon ja määrittelin sisunumeroinnin alkavan 1:stä (ykkösestä).  Kun toimenpiteet oli tehty, niin huomasin sen toisen sivun alkavan sivunumerosta 1. Ja numerointi jatkui sitten siitä eteenpäin niin kuin pitääkin. Hienoa! Mutta sitten kun vieritin tekstin näyttöä ensimmäiselle sivulle, niin siellähän oli sivunumero 1 ja seuraavaksi oli tyhjä sivu, jonka numero oli 2. Ja vasta sitten tulee osio 2, jonka sivunumerointi alkaa 1:sestä.

Sitten kokeilin erinäisiä toimenpiteitä. Lopuksi ensimmäisellä sivulla olikin ylätunnisteena tyylin "Ensimmäinen sivu" -ylätunniste. Ja toisella sivulla oli "Oletustyyli" -ylätunniste. Nyt kun lisäsin tähän toisen sivun ylätunnisteeseen sivunumeron, se olikin 2. Eli ei alkanut 1:sestä. Olin jossain vaiheessa tehnyt pakotetun sivunvaihdon ja sivunumeroinnin alkavan 1:sestä.

Onko Libre Office Writerissä v. 6.0.7.3 noissa toiminnoissa epämääräisyyttä? Vai teinkö toimenpiteet väärässä järjestyksessä tai jotain muuta?
« Viimeksi muokattu: 23.01.20 - klo:20.44 kirjoittanut ilkant »

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Libre Office Writer ja osiot
« Vastaus #1 : 24.01.20 - klo:12.39 »
Minä olen lisännyt ylätunnisteen ensimmäisellä sivulla (tulee joka sivulle) ja sen päällä valinnut ”muotoile ylätunniste”. Sitten ruksi pois kohdasta ”sama sisältö ensimmäisellä sivulla”, jos haluaa ettei kansilehdelle tule numeroa. Sivunumeron siirtymällä voit valita mistä numerosta aloitetaan, kun klikkaa sivunumeroa (huom. siirtymä 1 on sivu 2).

Tyhjä sivu tulee jos sivu on täynnä ja lisää pakotetun sivunvaihdon. Vajaan sivun sivunvaihdot olen tehnyt painamalla Ctrl+Return.