Kirjoittaja Aihe: Lepotila vs. valmiustila englanniksi sleep vs. hibernate?(RATKAISTU"  (Luettu 1354 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Ensiksi, olenko ymmärtänyt sanojen merkityksen oikein. Kun haen verkosta sleep vs. hibernate, saan selvän ohjeen niiden käytöstä läppäreissä. Minun Kubuntussani on virrankäytön asetuksissa vain näytön sammuttaminen, valmiustila ja tietokoneen sammuttaminen.

Käsittääkseni "hibernate" tarkoittaa siirtymistä "valmiustilaan", mutta "sleep" tilaa en ole löytänyt läppäristäni. Tosin en ole tarkistanut, onko se olemassa Windowsin puollella. Näytön sammuttaminen tuskin tarkoittaa sitä. Onko Kubuntussa tai Ubuintussa lepotila vaihtoehto enää olemassa, vai tarkoitetaanko sillä vain siirtymistä valmiustilaan?
« Viimeksi muokattu: 02.01.20 - klo:14.35 kirjoittanut Pontus12 »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Lepotila vs. valmiustila englanniksi sleep vs. hibernate?
« Vastaus #1 : 02.01.20 - klo:13.38 »
Microsoft suomensi nämä käsitteet aikanaan näin:
hibernate = horrostila
sleep = lepotila

mutta Linuxin suomentajat päätyivät jostain syystä tällaiseen suomennokseen:

hibernate = lepotila
sleep = valmiustila

Heillä on varmaan jokin hieno ja raivokkaasti peruusteltavissa oleva syy tähän, mutta käyttäjän kannalta tilanne on onneton.

Linux-asennus ei oletuksena tee hibernate-tilan vaatimia asetuksia, koska kaikki laitkombot eivät sitä kunnolla tue, ja homma saattaa toimia välillä ja sitten taas ei, mikä aiheuttaa kauheasti vaivaa. Sinun täytyy siis testata toimiiko hibernate sinun koneellasi ja jos näyttää toimivan, sinun täytyy tehdä sen vaatimat asetusmuutokset.

Tähän löytyy ohjeita netistä, mutta en nyt äkkiseltään keksi mikä olisi paras lähde, ne kun vaihtelevat yksityiskohdissaan aika paljon. Joku muu varmaan osaa vinkata hyvän ohjeen tai kirjoittaa sen auki tähän.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Lepotila vs. valmiustila englanniksi sleep vs. hibernate?
« Vastaus #2 : 02.01.20 - klo:14.34 »
Kiitos selventävästä vastauksestasi. En usko että näin ollen minun kannattaa "hibernate" tilaa edes kokeilla. Käytän valmiustilaa kuten ennenkin. Tähän asti olen kuvitellut valmiustilan olevan hibernate tila ja Lenovo läppärissä se on toiminut kuin unelma, En ole sammuttanut pitkään aikaan koko läppäriä, vaan jatkanut siitä, mihin olin jäänyt. Tässä HP Omen läppärissäni valmiustilasta palautuminen tekee edelleen valkoiset laput tai teipit ohjelmaikonin alla olevan tekstin päälle. Ne saa pois pienellä ohjelmalla, joka tosin ei itse lopeta suoritustaan, vaan jää ikään kjuin kesken. Siksi sammuttelen koneen useammin kuin Lenovon, koska HP temppuilee, jos on ollut pitkään valmiustilassa.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Laita & -merkki komennon perään niin se ei jää "päälle".
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski