Kirjoittaja Aihe: Kovalevyn vapaa tila  (Luettu 1913 kertaa)

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Kovalevyn vapaa tila
« : 30.11.19 - klo:16.14 »
Millä ohjelmalla tai käskyllä näkee, paljonko kovalevyllä on tyhjää tilaa ja paljonko siitä on käytetty?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kovalevyn vapaa tila
« Vastaus #1 : 30.11.19 - klo:16.23 »
Tiedostoselaimella avaamalla hiiren oikealla kansion tai taltion ominaisuudet. Tai voit katsoa kaikkien liitettyjen levyjen tiedot kootusti Järjestelmänvalvonta-ohjelman Tiedostojärjestelmät-välilehdellä.

Komentorivillä:
Koodia: [Valitse]
df -h

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Vs: Kovalevyn vapaa tila
« Vastaus #2 : 30.11.19 - klo:17.24 »
Kiitos

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Kovalevyn vapaa tila
« Vastaus #3 : 03.12.19 - klo:07.51 »
Millä ohjelmalla tai käskyllä näkee, paljonko kovalevyllä on tyhjää tilaa ja paljonko siitä on käytetty?

Kannattaa tutustua apropos komentoon. Siitä on ollut monesti apua, kun olen miettinyt mikähän komento sen ja sen asian tekisi.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

maallikkomikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Kovalevyn vapaa tila
« Vastaus #4 : 03.12.19 - klo:11.20 »
Minulla Järjestelmän valvonta -ohjelman Tiedostojärjestelmät-välilehden mukaan levytilaa on yhtensä 491,2Gt, käyttö on 22,9Gt, mutta käytettävissä onkin vain 443,3Gt. Mihin tässä siis häviää 25Gt ei 5% koko tilasta? Viekö levyn itsensä hallinnointi noin paljon?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kovalevyn vapaa tila
« Vastaus #5 : 03.12.19 - klo:13.18 »
Kyseessä on järjestelmälle (ja pääkäyttäjälle) varattu osuus, jolla pyritään turvaamaan järjestelmän toiminta silloin, kun levy uhkaa täyttyä. Eli tavalliset käyttäjät ja prosessit voivat täyttää 95 % taltiosta, ja vapaaksi jää 5 %, jota root-käyttäjä ja järjestelmäprosessit voivat vielä käyttää. Tämä on ollut hyödyllistä etenkin usean käyttäjän järjestelmissä. Osuutta voi halutessaan säätää pienemmäksi tune2fs-komennolla:
https://www.unixtutorial.org/free-up-reserved-space-in-filesystems