Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 19.10 ja ulkoinen monitori -- taustakuva katoaa (RATKAISTU)  (Luettu 2917 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Läppäriini  olen kiinnitänyt ulkoisen monitorin. Sen suhteen oli jo ennenkin kaikenlaisia pikkuongelmia, joihin hain apua täältä. Ne ovat ainakin suurinpiiirtein ratkaistu, mutta uusi ongelma on ihmeellinen. Kun käynnistän koneeni, taustakuva tulee ulkoiseen monitoriin, mutta läppärin näyttö on musta. Koska se on päänäyttöni, tekemäni paneelit ohjelmineen tulevat kyllä näkyviin, kun vien hiiren ylös tai sivureunalle. Vasta kun avaan asetukset ja valitsen Näytön kohdalla "Yhdistä ulostulot" taustakuva ilmestyy ja kun sen jälkeen klikkaan "Erota ulostulot", niin kone on valmis käyttöön. Eihän tuo kovin paljon aikaa vie, mutta vaikea ainakin minun on ymmärtää, mistä siinä on kysymys. Sen jälkeen kun suljen kannen ja annan koneen mennä valmiustilaan, ja kun taas palaan siitä, taustakuva on molemmissa näytöissä. Teipit tulevat näkyviin, jos työpöydällä on ohjelmaikoneja, mutta ne saa pois pienellä ohjelmalla, joka tappaa plasman ja käynnistää sen taas uudelleen. Muuten koneeni toimii hyvin. Keväällä kun Kubuntu 20.04 lts tulee, vaihdan siihen ja pysyn siinä seuraaavaan lts-versioon asti ellei jotain aivan ihmeellistä tapahdu.
« Viimeksi muokattu: 26.11.19 - klo:10.12 kirjoittanut Pontus12 »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kubuntu 19.10 ja ulkoinen monitori -- taustakuva katoaa
« Vastaus #1 : 26.11.19 - klo:04.18 »
Itsellä taustakuva toimii kun kokeilin KUbuntu 19. Tosin käytössä näyttö & TV yhdistelmä. xorg.conf on tyhjä ja käytössä nvidian suljettu ajuri. Kokeilisin tehdä uuden käyttäjän ja katsoa jos sillä sama ongelma toistuu. Jos ei ongelmaa niin asetuksissa joku vika. xorg.conf tiedoston asetukset voivat myös vaikuttaa jos sinne on pistetty jotain. Itsellä oli vähän ongelmaa saada Kodi pyörimään TV ruutuun. Kwin on usein takkuillut itsellä. KDE toimii myös OpenBoxin päällä ja muitakin vaihtoehtoja on. Wayland ei minulla ainakaan käynnisty.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 19.10 ja ulkoinen monitori -- taustakuva katoaa
« Vastaus #2 : 26.11.19 - klo:10.12 »
En vieläkään ymmärrä ongelman syytä, mutta se tuli yllättäen, ja ilmeisesti jonkun päivityksen jälkeen ongelma poistui ja Kubuntu toimii nyt normaalisti. Valmiustilasta palautuminen tekee edelleen työpöydälle "teipit" ohjelmaikonien päälle, mutta saan ne pois joko kirjautumalla uudestaan tai pienellä ohjelmalla, jonka sain täältä.

Pyydän anteeksi, etten ole merkinnyt mustanäyttöongelmaa ratkaistuksi. Jätin sen avoimeksi, koska odottelin, että joku olisi mahdollisesti tiennyt syyn ongelmaani. Nyt merkitsen sen ratkaistuksi, koska Kubuntu ilmeisesti teki sen itse.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kubuntu 19.10 ja ulkoinen monitori -- taustakuva katoaa
« Vastaus #3 : 26.11.19 - klo:10.47 »
Pyydän anteeksi, etten ole merkinnyt mustanäyttöongelmaa ratkaistuksi. Jätin sen avoimeksi, koska odottelin, että joku olisi mahdollisesti tiennyt syyn ongelmaani. Nyt merkitsen sen ratkaistuksi, koska Kubuntu ilmeisesti teki sen itse.
X ja kerneli on niitä joita päivittelen varovaisesti jos kaikki toimii. Systeemistä otan ajoittain varmuuskopion - helpompi palauttaa kuin ihmetellä missä vika luuraa. Kun aloitin Linux käytön piti xorg.conf tiedostoa muokkailla jos mieli saada 2 näyttöä toimimaan edes jotenkin. Varsinkin jos toinen näyttö oli TV ja liitäntä s-vga. Nykyinen HDMI on siitä kiva, että kertoo X:lle millainen näyttö on piuhan päässä Näytön tunnistaminen yleensä onnistuu ja nykyiset työpöydät osaavat muuttaa asetuksia. DISPLAY muuttujalla voit vaikkuttaa siihen, mille näytölle ohjelma avataan.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos neuvosta.Tarkoittaako plasman päivitys X:n päivitystä, vai onko se eri asia? Ubuntussa se ymmärtääkseni tarkoitti visuaalista työpöytää.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Kiitos neuvosta.Tarkoittaako plasman päivitys X:n päivitystä, vai onko se eri asia? Ubuntussa se ymmärtääkseni tarkoitti visuaalista työpöytää.

Xorg korvautuu joskus Waylandilla. Useimmilla KDE Plasma pyörii X:n päällä ja ikkunamanageri on Kwin. X ja sen ajurit piirtää lopulta sen kuvan näytölle.
KDE plasmaan kuuluu kaikki qt-kirjastot, plasma ja kdepaketit. Lisäksi paljon muuta. Plasma on hyvin monimutkainen verrattuna yksinkertaiseen OpenBoxiin jonka
yleensä asennan varalle jos varsinainen työpöytä sekoaa tai tarvitsen enemmän nopeutta. Mitä työpöytää käyttää on pitkälle maku ja tottumis asia. Itsellä kesti
kauan tottua  Unityyn. Noita visuaalisia työpöytiä on lisäksi vaikka Lxde ja Xfce

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
En ole tajunnut, että plasma on X:n päällä, enkä sitäkään, että myös Unity oli. Minä muuten pidin siitä paljon. Mutta nythän uudessa Ubuntussa on käsittääkseni Gnome tai Unity-Gnome ja sekin on ilmeisesti X:n päällä.

Minä olen viihtynyt nyt Kubuntussa siksi, että siinä on aktiviteetit. Pidän siitä, että kun haluan käsitellä kuvia tai editoida, minulla on eri taustakuva ja tarvitsemani ohjelmaikonit heti näkyvillä. Oletus on minulla tavallaan toimisto, jossa on sähköposti, selaimet ja kirjoitusohjelmat.

En ole kärsinyt hitaudesta, koska koneeni on aika nopea, mutta silti mietin vieläkin uutta lts-versiota , joka tulee keväällä. Jatkanko Kubuntun kanssa vai siirrynkö takaisin Ubuntuun? Tarvitsemani ohjelmat ovat joka tapauksessa samat.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Itse käytän vielä Unitya paljon. Kun kaikki lopulta toimii. Kuvien editointi opencl apuna, värinhallinta, tv-kortti, kaksi näyttöä ym. Unityyn tuli siirryttyä kun KDE 4 tuki lopetettiin ja Plasma 5 takkuili. KUbuntu 19.10 on asennettuna myös, mutta siinä vielä yksi laite rikki. Tai oikeastaan rajapinta, joka korjaantuu toivottavasti joskus. Unitysta kai luovuttiin Waylandin takia, joka tulee korvaamaan X:n. Jos haluaa käyttää Waylandia pitää ne ajurit olla kernelissä ja tämähän ei Nvidian näytönohjaimen omistajalta onnistu jos haluaa käyttää suljettua ajuria. Opettavainen tehtävä on asentaa joskus Ubuntu server tai vastaava jossa ei X:ää mukana. Kun siihen asentaa työpöydän huomaa mitä se tarvitsee toimiakseen.