Kirjoittaja Aihe: Ehdottakaa mikä distro olisi hyvä kokeiltavaksi Lenovo T420:llä  (Luettu 10344 kertaa)

kjunix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
MX-linuxista tuli nyt KDE-versio ulos ja myös KDE-neon pohjaa nyt uusimpaan ubuntu LTS:ään. Varsin kelvollisia Ubuntun korvaajia varmasti molemmat

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Jos ei jaksa ihan Archin asennusta niin helpommalla pääsee EndeavourOS:lla jossa graafinen asennustyökalu ja valittavana useita eri DE/WM vaihtoehtoja. Jokainen lähtökohtaisesti vanilla-asetuksilla joten pääsee sitten muokkaamaan itsenäisesti.

Arch ja Gentoo asennuksessa on se idis. että itse voi päättää mitä ja miten asennetaan. Toki moni menee automaattisesti kun riippuvuudet täytetään. Itse tykkään säädellä noita riippuvuuksia. Katsotaan mitä asentuu metapaketin mukana ja valkataan siitä joku tarpeellinen joukko.  Toki näin kun asentelee mediakonetta eikä perustyöpöytää.

Fedoraa kokeilin ja en löytänyt siihen toimivaa ohjetta lirc asennukseen. Joka tosin taitaa olla kernelissä ja joissain tapauksissa  lirc tarpeeton. Arch wiki loistava tietolähde. Mikä tekee siitä hyvän jakelun. Tarvitsen kameraan ja moneen muuhunkin välillä käyttöohjetta. Käyttis ilman dokumentaatiota ei kiva.

inf

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
  • I use Arch btw!
    • Profiili
Jos ei jaksa ihan Archin asennusta niin helpommalla pääsee EndeavourOS:lla jossa graafinen asennustyökalu ja valittavana useita eri DE/WM vaihtoehtoja. Jokainen lähtökohtaisesti vanilla-asetuksilla joten pääsee sitten muokkaamaan itsenäisesti.

Arch ja Gentoo asennuksessa on se idis. että itse voi päättää mitä ja miten asennetaan. Toki moni menee automaattisesti kun riippuvuudet täytetään. Itse tykkään säädellä noita riippuvuuksia. Katsotaan mitä asentuu metapaketin mukana ja valkataan siitä joku tarpeellinen joukko.  Toki näin kun asentelee mediakonetta eikä perustyöpöytää.

Mielummin sitä nopeasti kliksuttelee sen base-asennuksen tuosta läpi ja alkaa sitten säätämään sitä Archia jos niikseen tarvitsee. Se on sinällään sama asennatko sen Gnomen graafisella työkalulla vai komentoriviltä, samat paketit se sinne vetää kuitenkin (kunhan ei käytä jotain meta-paketteja jotka vetelee kaiken mahdollisen).
Asus ROG Zephyrus G14 2022 / Arch Linux