Kirjoittaja Aihe: Softa RAID  (Luettu 2446 kertaa)

Petu

• Käyttäjä
    • Profiili
Softa RAID
« : 20.09.06 - klo:13.39 »
Löytyykö jostain selkeät ja yksityiskohtaiset ohjeet RAID-&:n asentamiseksi Ubuntussa?

Ali alkutilanne on se, että molemmat levyt näkyvät ja ne pystyy alustamaan. Mutta löytämissäni ohjeissa on jo levyn formaatti erilainen. Suosituksia?

moonstone

• Vieras
Re: Softa RAID
« Vastaus #1 : 20.09.06 - klo:16.55 »

Petu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.09.06 - klo:21.15 »
Ups, oli lipsahtanut typo. Etsin siis ohjetta Raid-5:lle. Mutta toi Raid-1 kiinnostaa myös, joten kiitos linkistä. Katson saanko tuolla ohjella tehtyä. En nimittäin ole asentamassa Ubuntua, vaan lisäämässä noi raid-levyt. Näytti ohje olevan asennuksen yhteydessä hoidettu partitointi.

Petu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.09.06 - klo:22.59 »
Jos jotakuta kiinnostaa, niin sain Raid-1:n kasaan. Mulla siis kaksi SATA-levyä, joiden päälle tein RAID-1:n. Ja ne komennot...

Luodaan molemmille levyille (mulla sda ja sdb) raid partitiot
sudo fdisk /dev/sdx
  n
  t FD
  w:llä ulos
 (m antaa muuten ohjeen fdiskin komennoista)

sitten luodaan näistä raid-1 komennolla:
sudo mdadm --create /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/sd[ab]1

Eli mun raid-devicen nimeksi tuli /dev/md0

Tämä käynnistää raidin luonnin. Levyä voi jo käsitellä, vaikka luonti on vielä kesken. Luonnin tilan ja aikalailla muutakin näkee komennolla:
sudo mdadm --query --detail /dev/md0

Sitten on ihan normaaliin tapaan formatoitava toi raid-levy komennolla:
sudo mkfs /dev/md0

Ja vielä linkattava se jonnekin mount komennolla. Jotta asia olisi helpompaa, ensin editoidaan /etc/fstab tiedostoon rivi:
/dev/md0        [olemassa oleva hakemisto]  ext2    defaults        0       2

Ja sitten komento:
mount /dev/md0

Ja nyt pakka näkyy hakemistopuussa tuossa [olemassa oleva hakemisto] kohdassa. Ja se on sen tilalla, eli normaalisti tuo hakemisto on siis tyhjä.

Aika helppoa siis.