Kirjoittaja Aihe: GPS tägit valokuviin jälkikäteen?  (Luettu 4087 kertaa)

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
GPS tägit valokuviin jälkikäteen?
« : 08.09.19 - klo:23.16 »
Hei,

oliskohan olemassa ohjelmaa, jolla voisi lisätä kuviin paikkatiedot jälkikäteen - kun ei nuo vanhat kamerat osaa itse lisätä paikkatietoja.

JusSi
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: GPS tägit valokuviin jälkikäteen?
« Vastaus #1 : 08.09.19 - klo:23.26 »
Olisko tuo digikam ohjelma, itse en ole käyttänyt geotagging toimintoa mutta joku muu taitaa olla:
https://scribblesandsnaps.com/2009/11/03/geotagging-photos-with-digikam/

Päättelin tästä "Even if your camera doesn’t support geotagging, you can easily add geographical coordinates to your photos using digiKam."
« Viimeksi muokattu: 08.09.19 - klo:23.30 kirjoittanut LeHiX »
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
Vs: GPS tägit valokuviin jälkikäteen?
« Vastaus #2 : 09.09.19 - klo:08.21 »
Hei LeHix,

kiitos tuosta vinkistä. DigiKam näyttäisi olevan KDE pöydälle tehty ohjelma. Vähän epäilyttää sen lataaminen. Minulla on Ubuntu 18.04 ja siis Gnome, mutta Gnomelle ei taida olla vastaavaa?
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: GPS tägit valokuviin jälkikäteen?
« Vastaus #3 : 09.09.19 - klo:08.53 »
Onpahan muistikuva että aptitude osaa ryystää tarvittavat lisäjutut, eikä sotke käytössä olevaa työpäytää.
Mutta aikasten kauan siitä kun kokeilin - tai oikeastaan, en edes kaikista suosikeistani tiedä mikä millekin työpöydälle on alunperin suunniteltu ;)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: GPS tägit valokuviin jälkikäteen?
« Vastaus #4 : 09.09.19 - klo:10.15 »
Hei LeHix,

kiitos tuosta vinkistä. DigiKam näyttäisi olevan KDE pöydälle tehty ohjelma. Vähän epäilyttää sen lataaminen. Minulla on Ubuntu 18.04 ja siis Gnome, mutta Gnomelle ei taida olla vastaavaa?

Kyllä sen voi asentaa Gnomeen, asennus vaan vetää ison kasan  KDE-kamaa mukanaan, mutta se ei sotke mitään Gnomessa.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: GPS tägit valokuviin jälkikäteen?
« Vastaus #5 : 11.09.19 - klo:17.08 »
Hei LeHix,

kiitos tuosta vinkistä. DigiKam näyttäisi olevan KDE pöydälle tehty ohjelma. Vähän epäilyttää sen lataaminen. Minulla on Ubuntu 18.04 ja siis Gnome, mutta Gnomelle ei taida olla vastaavaa?

Minullakin on Ubuntu + gnome, digikam on toiminut hyvin, sen asetustiedostot ja caghe  meni alussa /kuvat hakemistoon mutta se jotenkin häiritsi joten siirsin ne /Kuvay/.digikam piilohakemistoon niin ne ei ollu häiritsemässä.
Muistaakseni ensimmäinen digikam jonka asensin oli 4 versio nyt menossa 5.6.0 mutta taitaa olla jo 6 versiokin julkaistu.
Jossain oli kerrottu että digikam pyrkisi eroon KDE:stä ja saahan sen kai windowsiinkin?
Tosin sen käyttöliittymän teemat on jotain KDE teemoja.
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: GPS tägit valokuviin jälkikäteen?
« Vastaus #6 : 23.09.19 - klo:23.01 »
Digikam melko iso paketti tuohon. voi kokeilla vaikka https://launchpad.net/gottengeography
GpsPrune ehkä myös tai GeoTag

Itse näppään kännyllä kuvan ja kopion siitä datan. Jostain metsälammesta tieto voi olla hyvä. Tuomiokirkon löytää ilmankin.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: GPS tägit valokuviin jälkikäteen?
« Vastaus #7 : 24.09.19 - klo:07.33 »
...
Itse näppään kännyllä kuvan ja kopion siitä datan. Jostain metsälammesta tieto voi olla hyvä. Tuomiokirkon löytää ilmankin.

Heh :)
Tuon idean nappaan käyttöön, kiitos.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: GPS tägit valokuviin jälkikäteen?
« Vastaus #8 : 24.09.19 - klo:09.45 »

Itse näppään kännyllä kuvan ja kopion siitä datan. Jostain metsälammesta tieto voi olla hyvä. Tuomiokirkon löytää ilmankin.


täytyypä koittaa muistaa tämä :)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: GPS tägit valokuviin jälkikäteen?
« Vastaus #9 : 25.09.19 - klo:18.04 »

Heh :)
Tuon idean nappaan käyttöön, kiitos.
Riippuu hieman luurista & asetuksista, mutta kamera kannattaa pitää auki hetken niin paikkadata tarkentuu.