Kirjoittaja Aihe: Oletuskäyttäjä (RATKAISTU)  (Luettu 2461 kertaa)

goofydog

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Oletuskäyttäjä (RATKAISTU)
« : 06.09.19 - klo:15.17 »
Mistä saan määritellä koneen oletuskäyttäjän? Ilman turhia kyselyitä bootissa. Joskus olen sen itsekin löytänyt, vaan nyt ei osu silmään (xubuntu).
« Viimeksi muokattu: 06.09.19 - klo:19.12 kirjoittanut goofydog »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Oletuskäyttäjä
« Vastaus #1 : 06.09.19 - klo:17.24 »
Missä kohtaa boottia tuo mainitsemasi kysely tulee?
(Minulle tulee vasta kun systeemi käynnissä ja kysyy kirjautumista ... )

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Oletuskäyttäjä
« Vastaus #2 : 06.09.19 - klo:17.43 »
Vai olisikohan kyse vain siitä että salasanaa ei ole asetettu, ei BIOS:ssa eikä käyttäjätunnukselle?

goofydog

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Oletuskäyttäjä
« Vastaus #3 : 06.09.19 - klo:17.52 »
Kirjautumisesta on juuri kyse. Salasana on laitettu kullekin käyttäjälle. Yritän vaan lapselle laittaa vanhan läppärin leluksi ;)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Oletuskäyttäjä
« Vastaus #4 : 06.09.19 - klo:18.00 »
Eli asetetaan tyhjä, 0 merkin salasana käyttäjätunnukselle. Jos koneella on vain yksi käyttäjä, niin siitä tulee "oletuskäyttäjä". Jos on muita käyttäjiä, lapsen täytyy osata valita oma käyttäjätunnuksensa, mutta kun salasanaa ei ole, niin kirjautuminen on sitten yhden klikkauksen takana. Jos salasanaa ei ole aliunperinkään asetsttu (eli se on alunperinkin asetettu tyhjäksi), niin ei taida avainrenkaankaan kanssa tulla ongelmaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Oletuskäyttäjä
« Vastaus #5 : 06.09.19 - klo:18.07 »
Mistä saan määritellä koneen oletuskäyttäjän? Ilman turhia kyselyitä bootissa. Joskus olen sen itsekin löytänyt, vaan nyt ei osu silmään (xubuntu).

Xubuntun graafisissa asetuksissa ei taida olla valintaa käyttäjän automaattiselle sisäänkirjaamiselle, ellei sitä ole huomannut valita jo järjestelmän asennuksen aikana. Voit kuitenkin muokata Xubuntun LightDM:n asetuksia manuaalisesti tekstieditorilla: https://www.maketecheasier.com/enable-autologin-lightdm/

goofydog

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Oletuskäyttäjä
« Vastaus #6 : 06.09.19 - klo:19.10 »
Siinähän se. Kiitos.