Kirjoittaja Aihe: Löytyykö Ubuntulle kalenterisovellusta, jonka voisi synkronoida Android-puhelime  (Luettu 1861 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Löytyykö Ubuntulle kalenterisovellusta, jonka voisi synkronoida Android-puhelimen kanssa. EI Googlen. Haluaisin jonkun muun. Huvittavaa, että amerikkalaiset ja Google syyttävät Huaweita vakoilusta, mutta niinhän tekee myös Google. Ja kun kirjaudut Tor-selaimella tilillesi, Google haluaa, että vaihdat salasanan. Googlen monopoliasema on pelottava. Käytän jo nyt enimmäkseen DuckDuck go hakupalvelua ja Tor-selain on minulla nyt koekäytössä.

En niinkään pelkää pelkää Googlen varastavan minulta suuria salaisuuksia, mutta kun vaikka aivastan, niin Google tarjoaa heti jotain lääkettä. Se ei myöskään ymmärrä, että ihmisellä voi olla useita koneita ja että perheessä voimme käyttää toistemme koneita. Hankalaa on tuo jatkuva salasanan vaihtaminen. Kun viimeksi vaihdoin Googlen salasanan, vaihdoin sen paljon huonompaan. Vasta sen jälkeen Google oli tyytyväinen.

Luopuisin heti Googlen käytöstä, jos löytäisin jonkun toisen kalenterisovelluksen, joka toimisi sekä android puhelimessani että Ubuntussa.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Minä kytken puhelimen tietokoneeseen SSH:lla (WLAN-yhteydellä). Siihen on useita sovelluksia; itse käytän appsia nimeltä SSHelper. Lisäksi olen asentanut puhelimeen sovelluksen joka tallettaa kalenterin sisällön .ics-tiedostona puhelimen muistikortille. Sieltä kopioin tiedoston SSH:n yli tietokoneelle. Hieman kömpelöä kun on monta manuaalista vaihetta, eli kalenterin talletus ja SSH-yhteyden avaaminen puhelimessa, ja kopiointi tietokoneella. Mutta näin vältän kaikki pilvipalvelut. Kalenterin sisällön talletukseen käytän appsia iCal Import/Export CalDAV. Tehtäviä se ei hae, mutta enpä niitä puhelimessa käsittelekään. Tehtävia mulla on muutenkin vaan tietokoneella.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Tuo menee ehkä turhan monimutkaiseksi minulle eikä se muutenkaan sopisi. Käytän vakituisesti googlen kalenteria kahdessa läppärissä ja android puhelimessa (Huawei 10). Kalenterin pitäisi aina olla käytössäni ja siksi jonkinlainen nettikalenteri on minulle välttämätön. Mikrosoftilla lienee vastaavia kalentereita, mutta kuten olen täällä jo monta kertaa kirjoitannut, minä käytän yleensä Ubuntua, koska pidän siitä eniten. Distroja olen vaihdellut monta kertaa. Nyt olen ollut melko tyytyväinen Neoniiin. Googlen kalenteri on toiminut ja toimii toistaiseksi niissä kaikissa. En myöskään tiedä, onko linuxille olemassa muuta vastaavaa kalenterisovellusta. Jos on, kokeilisin mielelläni sellaista.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Onnistuisikohan Nextcloudia käyttäen. Minulla ei kylläkään ole kokemusta sen käytöstä Androidin kanssa, mutta Thunderbirdin kalenterilisäosaan ja Sailfishiin olen sen ainakin joskus saanut synkronoitua.  Se käyttää yleisesti tuettua Webcal Caldav-protokollaa.

Muokkaus: Sori, meni nimi väärin.  Ja se Thunderbirdin kalenterilisäosa on Lightning.
« Viimeksi muokattu: 02.09.19 - klo:18.24 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos vihjeestä. Käyn katsomassa, mitä se minulta vaatisi.

topiv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
  • Ubuntu zealot
    • Profiili
Myös Outlook osaa synkronoida PC:n Office365 kalenterin ja Android-puhelimen välillä ongelmitta.

kuutio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
Onnistuisikohan Nextcloudia käyttäen. Minulla ei kylläkään ole kokemusta sen käytöstä Androidin kanssa, mutta Thunderbirdin kalenterilisäosaan ja Sailfishiin olen sen ainakin joskus saanut synkronoitua.  Se käyttää yleisesti tuettua Webcal-protokollaa.
Itsellä käytössä korganizer linux-koneilla ja nextcloud synkkaa moitteettomasti korganizerin ja android-laitteiden välillä, vaatii tosin caldav-protokollaa tukevan sovelluksen androidiin (minkä jälkeen  androidin kalenterisovellukset toimii ihan ongelmitta). f-droidista (avoimen koodin android-repo) löytyy ilmaiseksi davx5 (aiemmin nimellä davdroid), joka hoitaa synkkauksen (yhteystiedot/kalenterit/tehtävät), löytyy myös googlen sovelluskaupasta, mutta muistaakseni maksaa siellä hiukan (f-droidista siis ilmaiseksi).