Millaista valaistusjärjestelyä käytit, Efraiminpoika? Olen silloin tällöin ottanut kännykällä kuvia asiakirjoista, ja siinä minua aina häiritsee se että asunnossani on niin keltainen valo, ja kuvaamisen kannalta laput ovat väärissä paikoissa. Jouduitko kameran ja jalustan lisäksi järjestelemään vielä valojakin uuteen uskoon?
Jalustalla valoitusaika voi olla sekuntteja jolloin luonnonvalossa, huoneessa, jossa riittävästi ikkunoita, ei pilvisenä päivänä, päiväsaikaan olen pärjännyt ilman studiovaloja, joiden värilämpötila on oikea
Kyllä digikameran salamallakin olen tarkoitukseensa riittäviä kopioita parista lainaan saadusta 1800-luvun paperista ottanut.
Jos valoja alkaisiin tekemään, enkä valokuvaukseen tarkoitettuja oikeita valoja heijastimilla hankkisi niin ledivalaisimia, vaalean heijastavan pinnan kautta kokeilisin.
Sisävalaistuksen ongelmiin värien kanssa törmäsin jo 1970-luvulla, vai olisiko ensimmäiset säilyneet vääränväriset värikuvat itsellä 1960-luvun lopulta.
Valon värilämpötilan merkityksen väreihin ymmärsin kun aloin kuvata enemmän. Salamalla taas tulee helposti ongelmia heijastusten kanssa.
Itsetehdyt studiovalot on kyllä käynyt mielessä, mutta kun mielessä on muita vielä mielenkiintoisempia projekteja yllin kyllin ...
Kaikki monitoimitulostimen skannerilla mahdolliset skannaukset, esim. A4:sta pienemmistä valokuvista teen sillä, koska on vaivattominta.
Älypuhelin on digitaaliajan sveitsiläinen linkkuveitsi, letherman. Moneen tilapäiseen tarpeeseen riittävä, mutta kyllä elokuvat pienestä näytöstä ikänäöstä kärsivänä jätän väliin, jos on ainoa vaihtoehto.