Kirjoittaja Aihe: Miten tulostimia särjetään  (Luettu 2037 kertaa)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Miten tulostimia särjetään
« : 19.08.19 - klo:17.10 »
Lupasin toisessa säikeessä kertoa oman karvaan esimerkkini tulostimista.

Minulla on periaatteessa kaikki tulostustarpeeni täyttävä mv-laser, Samsung ML-2851NDR. On 1200 dpi:n tarkkuus, lankaverkko ja kaksipuoleinen tulostus. Toiminut hyvin vuosia.

Sitten alkoi tulla sivulle suttua. Muistin yhdeltä laitteet paremmin tajuavalta tutultani kuulleeni, että kyseisenlainen vika johtuu kasetista. Varmistin kysymällä häneltä, ja hän sanoi homman hoituvan kunhan vien kasetin täytettäväksi.

No vein, liikkeeseen jota on ehkä turha tässä nimetä. Ensimmäiseksi myyjä ihmetteli kasetin kokoa: ei ollut kuulemma ikinä nähnyt niin isoa. Ihan normaali laserin kasetti siis. Olisi pitänyt arvata, että liike täyttää lähinnä mustesuihkarien kasetteja. Eivät luvanneet täyttää kasettia, koska heillä ei ollut siihen sopivaa sirua, mutta pystyivät myymään uuden merkittömän sopivan kasetin (n. 1/3 Samsungin kasetin hinnasta).

Ostin ja vein kotiin. Ei toimi, tulostin vilkuttaa vain punaista merkiksi että kasettia ei tunnisteta.

Vein kasetin takaisin liikkeeseen ja se vaihdettiin toiseen. Uudempi toimi sen verran, että tulostin havaitsi kasetin ja alkoi tulostaa, mutta aina ensimmäisen sivun loppupuolella tuli ”paperitukos” ja arkki täytyi kaivaa ulos koneesta. Yksikään sivu ei tulostunut loppuun.

Purettiin kaupat ja ostin alkuperäiskasetin. Muuten hyvä, mutta nyt tulostin on pysyvän oloisesti rikki: joka ikisen tulostuksen ensimmäiselle sivulle tulee tuhrua ja tuskastuttavan usein paperi jää sisään. Kun laitteesta ottaa virrat pois ja panee takaisin päälle, koko alkuperäinen tulostustyö tulee ulos – muuten ongelmitta mutta eka sivu yleensä tuhruisena.

Ilmeisesti merkittömien kasettien sirut jotenkin sekoittivat laitteen. Luulen että sen pystyisi yhä korjaamaan, mutta a) tuntemani osaajat  eivät enää halua tällaisia tehdä ja b) asialliseen liikkeeseen viemällä korjaus saattaisi onnistua mutta maksaisi helposti saman tien enemmän kuin uusi samanlainen tulostin.

Veeuttaa kyllä kohtalaisesti. Tulostimet taitaa olla markkinasyistä suunniteltu hajoamaan määräajassa.
« Viimeksi muokattu: 19.08.19 - klo:17.12 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Miten tulostimia särjetään
« Vastaus #1 : 19.08.19 - klo:17.41 »
En tiedä saanko ystävän vai vihamiehen ehdottamalla riskisijoitusta...
... , mutta näytti sen verran mielenkiitoiselta, että uskallan puolittain suositella.
(Minun tulostimeni on myös täältä ostettu.)

https://www.cruzbroker.fi/tuote/hp-laserjet-enterprise-p3015dn/55040011/

Tämä on jokin isoveli mun tulostimestani, mutta ei niin kallis, etteikö voisi uskaltaa maksaa.
(Minun tulostimeni on toiminut toistaiseksi ongelmitta noin 4 vuotta. Tarkistin, samalla kun tutkin olinko maksanut tulostimestani noin 40 € vai n. 50 €.)
Tilaa tuo taitaa viedä enemmän kuin Samsung, eikä ole hirvittävän halpakaan.

Sen verran vielä, että Lasereihin ei kannata käyttää muiden kuin oman valmistajan värikasetteja, mutta suihkareissa asia on toisin. Itselläni on käynyt jopa niin, että piraattivärit ovat toimineet paremmin kuin alkuperäiset, mutta se varmaan on poikkeus. (Alkuperäisillä väreillä tulosteet olivat Magentaan päin kallellaan, joka korjaantui piraattiväreillä. Tosin kokeilin kerran mahdollisimman halpoja piraattivärejä, ja niillä meinasi hajota tulostin.)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten tulostimia särjetään
« Vastaus #2 : 19.08.19 - klo:17.55 »
En tiedä saanko ystävän vai vihamiehen ehdottamalla riskisijoitusta...

Heh :) Uutta tulostintahan minä väkisinkin olen alkanut katsella.

Se vain harmittaa, että yleensä aina kun jotain ostan, haluaisin saada jotain lisää. Toisin sanoen että uusi laite olisi jollain lailla parempi kuin edellinen eikä vain korvaisi rikkinäistä. Mutta kun tuossa Samsungissa on jo kaikki, mitä tulostimelta tarvitsen!

Toisaalta on se niinkin, että Samsungini voi katsoa täysin palvelleeksi. En muista tarkkaa ostovuotta, mutta ostin sen ajat sitten edesmenneestä Bulldogista Laukontorin laidalta ennen kuin muutin pois Tampereelta 2010, joten on se ainakin kymmenen vuotta vanha.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11