Kirjoittaja Aihe: Nettitikut ja Ubuntu  (Luettu 2743 kertaa)

hokale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Nettitikut ja Ubuntu
« : 19.08.19 - klo:11.17 »
Nettitikkujen käyttöönotto Ubuntussa näyttää olevan samanlainen ongelma kuin kirjoittimet/skannerit. Pitäisi ohjelmoida ja asentaa.
Ei ole halua, eikä kykyä. Lienee siirryttävä takaisin Windowsiin. Siellä kaikki käy "automaattisesti".  Ongelma on Tp-Link tikku Archer T4U.
Ohjeita on tullut, mutta millään niistä ei ongelma ole ratkennut. Aina on Ubuntun vastaus: Asenna tikku ja käynnistä se.  Kukaan ei ole neuvonut sitä miten tikku käynnistetään. Windowsissa se lähtee toimimaan kun työntää tikun USB liittimeen ja asentaa ajurin, mukana tulleelta CD:ltä.  Miksi tämä homma ei käy yhtä helposti Ubuntussa ?  Ongelma näyttää olevan sama myös muissa maissa, päätellen eri keskustelualueilla olevista teksteistä ja ihmettelyistä. Miksi ei ole valmista asennuspakettia ?

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Nettitikut ja Ubuntu
« Vastaus #1 : 19.08.19 - klo:12.03 »
Windowsissa se lähtee toimimaan kun työntää tikun USB liittimeen ja asentaa ajurin, mukana tulleelta CD:ltä.  Miksi tämä homma ei käy yhtä helposti Ubuntussa ?  Ongelma näyttää olevan sama myös muissa maissa, päätellen eri keskustelualueilla olevista teksteistä ja ihmettelyistä. Miksi ei ole valmista asennuspakettia ?

Siksi, kun ei valmistajaa kiinnosta tukea Linuxia. Jos valmistaja tekisi asianmukaiset ajurit Linuxille, niin sen asennus olisi tikku kiinni ja ajuri asentuu automaattisesti. Huawein tikut on yleensä näin toiminut.

Jos käytät Ubuntu 19.04 tai uudempaa, niin tällä lähtee toimimaan.

sudo apt install rtl8812au-dkms

Tällä ohjeella pitäisi 18.04 asentua.

https://github.com/gnab/rtl8812au


Ei kannata noiden tikkujen kanssa tapella. Alkavat muutenkin jo olla mennyttä aikakautta Hommaa reititin sitä hommaa hoitamaan, josta saat yhteyden wifillä tai piuhalla.

DNA:n löytöpisteeltä saa kotimokkuloita edukkaasti.

https://kampanja3.dna.fi/kaupantarjonta/loytopiste
« Viimeksi muokattu: 19.08.19 - klo:12.09 kirjoittanut startx »

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Nettitikut ja Ubuntu
« Vastaus #2 : 19.08.19 - klo:13.37 »
Samaa mieltä, hommaa mobiilireititin joka pystyy jakamaan netin myös muille käyttäjille. Tikut kannattaa heittää roskiin, nämä olivat oman aikakautensa lapseja.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Nettitikut ja Ubuntu
« Vastaus #3 : 19.08.19 - klo:14.41 »
Samaa mieltä, hommaa mobiilireititin joka pystyy jakamaan netin myös muille käyttäjille. Tikut kannattaa heittää roskiin, nämä olivat oman aikakautensa lapseja.

Ei ne nyt vielä ihan roskiin heitettäviä ole. Itse olen lähetellyt niillä tekstiviestejä koneelta prepaid-liittymän avulla.

Tosin mulla toimii 2/3:sta tikuista. Kernelien vaihtuessa saattaa jotain mennä rikki, ja niitä ei korjata, koska on niin vanhaa rautaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Nettitikut ja Ubuntu
« Vastaus #4 : 19.08.19 - klo:15.26 »
Ei kannata noiden tikkujen kanssa tapella. Alkavat muutenkin jo olla mennyttä aikakautta Hommaa reititin sitä hommaa hoitamaan, josta saat yhteyden wifillä tai piuhalla.

DNA:n löytöpisteeltä saa kotimokkuloita edukkaasti.

https://kampanja3.dna.fi/kaupantarjonta/loytopiste

TP-Link Archer T4U on wifi-tikku, eikä mokkula, eli aloittajan varsinainen tavoite on varmaankin wifi-yhteyden järjestäminen koneelle, jossa sellaista ei ennestään ole.

USB-wifitikkujen Linux-tuki on aina ollut jokseenkin ongelmallista johtuen halvoista piirisarjoista ja lukuisista eri versioista, joita myydään samoilla tuotenimillä. Kernelin muuttuvien rajapintojen vuoksi tikun valmistaja ei myöskään voi helposti toimittaa Linux-ajuria, joka toimisi edes pari vuotta julkaisun jälkeen. Sen sijaan piirisarjan valmistajan pitäisi julkaista avoin ajuri, ja mielellään myös ylläpitää sitä kernelin sisällä. Käytännössä vain Intel taitaa toimia niin, eikä Intel tee wifi-piirisarjoja USB-tikkuihin.

Esimerkiksi Ethernet-ajurien tilanne on paljon parempi, koska sitä tukea tarvitaan palvelimissa, joissa Linuxilla on suuri markkinaosuus.
« Viimeksi muokattu: 19.08.19 - klo:19.23 kirjoittanut nm »

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Nettitikut ja Ubuntu
« Vastaus #5 : 19.08.19 - klo:15.51 »
Lainaus
Ei ne nyt vielä ihan roskiin heitettäviä ole. Itse olen lähetellyt niillä tekstiviestejä koneelta prepaid-liittymän avulla.


Tietenkin tietyt erikoiscaset on asia erikseen.  Mutta nuo tikut on yksi murheenkryynit linux:n peruskäyttäjille jotka luo turhaan huonoa mainetta. Tämä olisi korjattavissa sillä että käytettäisiin mobiilireitittimiä jotka ovat kuitenkin luotettavampia.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

hokale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Nettitikut ja Ubuntu
« Vastaus #6 : 19.08.19 - klo:20.26 »
Juu, kyllä minä tarkoitin WiFi tikkua jollainen on TP-Linkin Archer  T4U.  Minulla on reitittimiä kaksikin kappaletta ja normaalit kaapeliyhteydet. Mutta asia on niin, että kaapeliakaan ei voi joka paikkaan vetää. Pitäisi saada aikaan langaton Internet yhteys jotta voisi  katsella TV:tä.  Kun tältä Ubuntulta katson WiFi´ä, niin se kertoo, että WiFiä ei ole ja käskee asettamaan tikun koneeseen ja käynnistämään sen. Ongelma on se, että en tiedä miten tikku käynnistetään. Siinä on vain yksi nappula merkittynä WPS. Sen painaminen ei aiheuta minkäänlaisia toimintoja. Neuvokaa miten Ubuntussa tällainen WiFi tikku käynnistetään.

hokale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: WiFi tikut ja Ubuntu
« Vastaus #7 : 19.08.19 - klo:21.12 »
Ei maailmassa näytä olevan mikään mahdotonta. Löysin laatikosta pienen TP-Linkin WiFi tikun (peukalon pään kokoinen). Laitoin sen koneeseen ja se läksi heti toimimaan.  Sitä vastoin TP:n suurempikokoinen tikku Archer T4U ei toimi. En ainakaan minä saa toimimaan.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Nettitikut ja Ubuntu
« Vastaus #8 : 19.08.19 - klo:21.17 »
Onneksi olkoon.  8)

Muokkaisitko ensimmäisen viestin Aiheeksi: "[RATKAISTU] Nettitikut ja Ubuntu', kun ongelma näyttää ratkenneen.