Enigma lienee tunnetuin.
Siihen oli tulossa päivitys jossa olisi parannettu tuntuvasti salauksen turvallisuutta. Voi olla osa esim noista murtamattomista koodeista on salattu tuolla. Suomalaiset käyttivät omaa salausmenetelmää joka perustui koodiparilistojen käyttöön. Tjsp.
Mutta ongelmaksi emailin osalta nousee se että smtp/whatever standardi ei tue kunnolla viestien sisällön salausta.
Mitäköhän viestinnän salausjärjestelmiä Suomen Puolustusvoimilla tällä hetkellä on käytössä/kehitteillä? Itse, kun en käynyt armeijaa, vaan suoritin 13 kuukauden tuomion sivari-nimikkellä Turun Julkishallinnossa 2004-2005. Laki mahdollisen kriisi-ajan sijoittumisesta on muuttunut sivarien osalta onneksi parempaan suuntaan istuvan tasavallan presidentin Sauli Niinistön aikakaudella, että sivarin käyneet päätyvät kriisiaikana siviilitehtäviin. Tiedustelutoiminta kyllä kiinnostaisi, jos joku kaunis päivä vaikka rakas itänaapurimme Venäjä tulisi yli rajan. Kai siviilioperaatioissakin jotain tiedustelua luulisi pääsevän tekemään ohjelmistokehityksestä ja tietojärjestelmistä valmistunut elämäntapa-nörtti.
Toinen instituutio, jonka tietojärjestelmät kiinnostaa, on Poliisi. Pari kertaa ollut juoppoputkassa, ja ensimmäisellä kerralla kun olin sammunut kesken illanvieton joulu-aaton aattona 2006 Turun kävelykadulle, poliisit kirjasi ja kuulusteli minusta tietoja, jotka he syötti koneelle ja en muista pätkääkään, mitä olen tarinoinut sinne. Tietenkin tiedot varmaan saisi, jos tekisi tiedustelupyynnön poliisille, mutta ehkä en haluakaan tietää, parempi se on elämän rosoisimpia vähemmän miellyttäviä asioita mennä muistelemaan.
Verkossahan on ko Googlaa "Poliisin Tietojärjestlmät", niin listattuna kaikkien alijärjestelmien nimet.
https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/tietosuoja_ja_rekisteroidyn_oikeudet/poliisin_valtakunnalliset_jarjestelmatKriisitilanne, esim sota jos syttyisi, niin en ainakaan lähtisi sotapakolaiseksi, isoisänikin kävi kaikki Suomen sodat alusta loppuun toisessa maailmansodassa, ja tuli sieltä hengissä ulos. Sen verran kuitenkin pitää Suomen nimissä toimia, kun vaikka täällä on moni asia erityisesti Sipilän aikakaudella mennyt huonompaan suuntaan, mutta perusteiltaan Suomea voi pitää kuitenkin turvallisena asuinmaana.