Kirjoittaja Aihe: kohtuuhintainen ongelmitta asentuva äänikortti  (Luettu 4376 kertaa)

ubpappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1460
    • Profiili
Äänten säätö nykykortilla on toisinaan ollut asetuksien puolesta
ollut hyvin haastavaa.... Mikähän kortti olisi hinnaltaan kohtuullinen
ja osaisi asentua automaattisesti linuxiini ???
xubuntu 18;rasberry
acer aspire XC,näyttönä Toshiba tv ja vga päte...
Ymmärtää epätäydellisesti vain
suomea...;)

Jos tiedät vastaa, jos luulet tietäväsi vastaa.
Jos et tiedä/ymmärrä...älä vastaa.vanhuus tullee muillennii :))

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: kohtuuhintainen ongelmitta asentuva äänikortti
« Vastaus #1 : 24.07.19 - klo:00.51 »
Äänten säätö nykykortilla on toisinaan ollut asetuksien puolesta
ollut hyvin haastavaa....

Mitä tarkoitat säätämisellä, äänen voimakkuutta tai jotain muuta?
Oma, mikä lieneekään, emolla oleva toimii ihan ok mutta Se mitä kautta ääni tulee ja millä sitä säätää on itselleni ollut joskus haastavaa.
Nyt kun sain uudet monitorit niin niissä on kaiuttimet ja ääni kulkisi HDMI:n kautta mutta se on kauheaan monotoninen ääni, vanhat 10v aikoinaan Tarjoustalosta aka Tokman hankitut kaiuttimeni toimivat paljon paremmin, susältää myös supparin.
Ubuntun nykyinen äänen säätö on naitettu asetuksiin ja minulla kun on usein useampi äänilähde käytössä mutta tuo asetusten äänisäätö on vähän kökkö pitää kokoajan näytöllä, "PulseAudion äänenvoimakkuuden hallinta" on paljon näppärämpi, siinä ei tule näytölle ylimääräistä, ellei itse hakua - onhan siinä lisävarusteena  equalisaattori(?)

Kyselinkin aikaisemmin jotain vielä näppärämpää, siis pienimuoteoisempaa jossa olisi kuitenkin erilliset sovelluskohtaiset säädöt aanenvoimakkuuksille
« Viimeksi muokattu: 24.07.19 - klo:00.55 kirjoittanut LeHiX »
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: kohtuuhintainen ongelmitta asentuva äänikortti
« Vastaus #2 : 24.07.19 - klo:07.21 »
Äänten säätö nykykortilla on toisinaan ollut asetuksien puolesta
ollut hyvin haastavaa.... Mikähän kortti olisi hinnaltaan kohtuullinen
ja osaisi asentua automaattisesti linuxiini ???

Mitä mahdat tarkoittaa asetuksilla?
Tainneet kaikki PC:t (läppäreitä ja pöytäkoneita) joihin olen Linuxia asennellut viime vuosina toimia aivan heittämällä ja ainakin volyme säätö toiminut suoraan käyttiksestä.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: kohtuuhintainen ongelmitta asentuva äänikortti
« Vastaus #3 : 24.07.19 - klo:09.36 »
Vaikea kysymys tavallaan. Tärkein mietittävä kysymys mielestäni on, mihin äänitoimintoja tarvitset, eli käytätkö toimintoja vain kuunteluun, vai teetkö koneellasi myös äänitystöitä? Toinen kysymys olisi, millainen tietokone sinulla on?
Kun puhut äänikortista, luulen, että tavallinen pöytätietokone, jonka sisälle voi tosiaan asentaa kortin.

Itselleni, kun olen läppärin käyttäjä, on mainiosti riittänyt toistaiseksi koneen integroitu Intelin äänisysteemi, kun en tällä suoraan tee äänityksiä. Toistoon riittävät normaalit Ubuntun säädöt. Inhottavinta on, että käytössä on kaksi käyttöjärjestelmän äänisysteemiä Alsa ja Pulse audio. Epäilenpä pahasti, että ongelmasi johtuvat tästä. Molempia tavallaan tarvitaan, kun yksi ohjelma käyttää Alsaa, toinen Pulse audiota. Tästä Ubuntun pitäisi päästä eroon.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: kohtuuhintainen ongelmitta asentuva äänikortti
« Vastaus #4 : 27.07.19 - klo:21.20 »

Itselleni, kun olen läppärin käyttäjä, on mainiosti riittänyt toistaiseksi koneen integroitu Intelin äänisysteemi, kun en tällä suoraan tee äänityksiä. Toistoon riittävät normaalit Ubuntun säädöt. Inhottavinta on, että käytössä on kaksi käyttöjärjestelmän äänisysteemiä Alsa ja Pulse audio. Epäilenpä pahasti, että ongelmasi johtuvat tästä. Molempia tavallaan tarvitaan, kun yksi ohjelma käyttää Alsaa, toinen Pulse audiota. Tästä Ubuntun pitäisi päästä eroon.
Ääni on usein haastava. Pulsesta vaikea päästä eroon. Esim Firefox tiputti tuen pois ALSA:lle. KDE:llä on lisäksi Phonon. Yksi äänijärjestelmä on Jack. Äänikorttejakin usein 2 kpl. Näytönohjaimessa usein äänikortti mikä mahdollistaa äänen ja kuvan siirron esim. av-vahvistimelle, TV:lle ym.. Sitten pitää vielä päättää missä digitaalinen ääni puretaan. USB-paikkaan liitettävä ulkoinen dac jossa myös kuulokevahvistin usein hyvä vaihtoehto jos ei ole av-vahvistinta. Halvat muovipurkit kannattaa jättää kauppaan jos haluaa äänestä nauttia. Ulkoinen DAC ja kunnon kuulokkeet antaa kohtuullisen äänen. Itse tykkään Sennheiserin äänestä. Monet nykyiset  av-vahvistimet osaavat toistaa musiikkia suoraan verkosta jolloin PC.n kanssa tarvitsee tapella vähemmän.  Av-vahvistin ja kunnon kovaääniset kestävä sijoitus. Äänen pilaa usein resamplaus. Kannattaa tarkistaa että bitit kulkevat ilman muutoksia. CD-levyjen, elokuvien ja työpöydän tehosteiden äänen näytteenottotaajuus on eri.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: kohtuuhintainen ongelmitta asentuva äänikortti
« Vastaus #5 : 02.08.19 - klo:16.24 »
Minulla on 4 niitä ulkoisia USB Daceja.Olen tyytyväinen niihin.
2 Pro-Ject muunninta.Audioquest ja NuForce.

Miksi Pulsesta jotkut haluavat eroon?Itselleni se on mainio säätö.
Omat USB Dac muuntimeni tunnistaa Pulsen heti.Kaikilla LInux jakeluillani.
Nuo Alsat ym, muut-äänet jää kuulumatta.

ubpappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1460
    • Profiili
Vs: kohtuuhintainen ongelmitta asentuva äänikortti
« Vastaus #6 : 02.08.19 - klo:16.30 »
minulla CMI8738/CMI8768 PCI Audio (Aureon 5.1)
johon en ole tyytyväinen ja haluaisin löytää
jotain muuta kokeiltavaksi :P
xubuntu 18;rasberry
acer aspire XC,näyttönä Toshiba tv ja vga päte...
Ymmärtää epätäydellisesti vain
suomea...;)

Jos tiedät vastaa, jos luulet tietäväsi vastaa.
Jos et tiedä/ymmärrä...älä vastaa.vanhuus tullee muillennii :))

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: kohtuuhintainen ongelmitta asentuva äänikortti
« Vastaus #7 : 05.08.19 - klo:17.07 »
Minulla on 4 niitä ulkoisia USB Daceja.Olen tyytyväinen niihin.
2 Pro-Ject muunninta.Audioquest ja NuForce.

Miksi Pulsesta jotkut haluavat eroon?Itselleni se on mainio säätö.
Omat USB Dac muuntimeni tunnistaa Pulsen heti.Kaikilla LInux jakeluillani.
Nuo Alsat ym, muut-äänet jää kuulumatta.
Pulse vähän turha htpc käytössä jos tykkää että bitit menee ilman muutoksia
av-vahvistimelle purettavaksi. Av-vahvistin tunnistuu lähinnä näytöksi oli
TV auki tai ei ja ääni kulkee HDMI-piuhalla. Äkkiseltään en muista mitä monikanava-
ääniä USB tukee. Pikemminkin kerneli & udev tunnistaa laitteen. Pulse on äänilähteen ja
alsan välissä. Jos ALSA-ääni ei kuulu niin Pulse varmaan varaa laitteen vaikka sen kyllä
pitäisi vapauttaa laite jos ei tuota ääntä. Äänikorttia voi käyttää vain yksi ohjelma.
Käytännössä usein Pulse joka osaa miksata useamman ohjelmat yhteen.