Kirjoittaja Aihe: Kde Neon valikot ja ongelmat ohjelmien kanssa lisää (RATKAISTU)  (Luettu 1634 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kirjoitin Multimedia osastolla, että Kdenlive 19 ei näytä asetusvalikkoaan, joka on normaalisti ohjelman yläreunassa. Tein tarkistuksen ja latasin Shocutin. Sama juttu, asetusvalikko ei tullut näkyviin. Menin Windowsin ja latasin molemmat ohjelmat siihen. Kaikki valikot näkyivät kummassakin ojhjelmassa. Nyt minun piti tulostaa dokumentti Okularista ja se ei onnistunut. Siitä puuttui myös ylävalikko, missä on "tulosta".

Oletan, en Linux os:in tietämyksellä, vaan yksinkertaisesti päätellen, että kun poistin globaalin valikon, niin se poistui myös sovelluksista, ainakin joistakin. Minulla oli silloin ongelma yläreunaan sijoittamani paneelin näkyvyydestä, josta kirjoitin tällä palstalla. Luulin silloin, että klikkaamalla oikeaa hiiren nappulaa, niin esiin tuleva valikko on sama. Kaikissa sovelluksissa se ei ainakaan ole. Minulta se poistaa ainakin kaksi videoeditoria, joita pidän Lihghtworksin ohella parhaimpina. Sekä Shotcut että Kdenlive toimivat Windowsissa ja luulen, että ne toimisivat myös Linuxissa, jos globaalia valikkoa ei ole poistettu.

Vaikka olen yrittänyt tarkastella vanhempia keskusteluja globaalivalikkoon liittyen, en ole keksinyt, miten saisin valikot takaisin ja sen myötä asetukset, jotka eivät nyt näy. Olen hyvin kiitollinen, jos joku voi neuvoa minua selvittämään itse aiheuttamani sotkun.
« Viimeksi muokattu: 10.07.19 - klo:15.33 kirjoittanut Pontus12 »

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Kde Neon valikot ja ongelmat ohjelmien kanssa lisää
« Vastaus #1 : 10.07.19 - klo:14.26 »
Piti taas kokeilla tikulta. Totta se on, jos erehtyy lisäämään väärän yläpaneelin, niin ei ole kaikissa ohjelmissa paluuta entiseen. Ainakaan minä en sitä keksinyt. Vika on myös Kubuntun versiossa 18.04.

Valikot saa takaisin, mutta toisessa muodossa. Lisäksi vaikutus ulottuu lähes kaikkiin muihinkin ohjelmiin, eli niidenkin valikot muuttuvat. Valikko on kuvake (viivoja) ylärivillä josta avautuu klikkaamalla tekstikentät. Muutoksen voi tehdä kun valitset ”järjestelmäasetukset”, ”sovellusten tyyli”, ”ikkunakehykset” ja ”painikkeet”. Siellä valikko lisätään vetämällä ”sovelluksen valikko” ”otsikkopalkki” kohtaan. Poisto vetämällä pois. Poisto palauttaa normaalit valikot vain niihin missä ne olivatkin, ei niihin mistä ne puuttuivat.

Edit. Puuttui ”sovellusten tyyli”
« Viimeksi muokattu: 10.07.19 - klo:14.44 kirjoittanut mpiso »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kde Neon valikot ja ongelmat ohjelmien kanssa lisää
« Vastaus #2 : 10.07.19 - klo:15.03 »
Kiitos neuvosta. Sain palautettua sovellusten valikon en tosin ohjelman yläreunaan, vaan viivaikonin sen kulmaan, mistä klikkaamalla kaikki tuli näkyviin. Toimii mielestäni näinkin. Suur kiitos.

Ongelmia ei ole vain Kde-puolella. Windowsissa niitä riittää. Minulta lakkasi del näppäin toimimasta. Kun asettaa ajan ja päiväyksen automaattiseksi käyttäen Helsingin aikavyöhykettä, kello näyttää monta tuntia väärin. Kun sen korjaa manuaalisesti, aika toimii, mutta jos klikkaa sen jälkeen automaattisen ajan päälle, se näyttää, muistaakseni käynnistämisen jälkeen jälleen väärin. Joten  hienoa, kun sain Neonin korjattua.