Kirjoittaja Aihe: Saako Kde Neoniin asennettua Libreoffice Voikon (RATKAISTU)  (Luettu 1775 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minulla on englanninkielinen käyttöliittymä enkä ole onnistunut vaihtamaan sitä suomenkieliseksi. Ei se häiritse muuten, kun vain saisin suomenkielen oikoluvun ainakin LibreOffiseen ja vielä parempi, jos myös Thunderbirdiin.
Löysin netistä asetuspaketin libreoffice-voikko, mutta en saanut sitä asennettua. Tarvitsisin välttämättä suomenkielistä oikolukua tarkistaaksen aika pitkän tekstin.
Nyt minulla ei ole edes huspellia ja vaikka olisi, se ei riitä, joten voikko pitäisi saada. Nyt työsketelen Windowsissa LibreOfficella, mutta palaisin mielelläni Neoniin. Kubuntussa suomenkieli tuli auttomaattisesti.
« Viimeksi muokattu: 23.06.19 - klo:17.02 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Saako Kde Neoniin asennettua Libreoffice Voikon
« Vastaus #1 : 23.06.19 - klo:15.26 »
Asenna paketit libreoffice-l10n-fi (Libreofficen käyttöliittymän suomenkielinen käännös) ja libreoffice-voikko (Voikko-oikoluku):

Koodia: [Valitse]
sudo apt install libreoffice-l10n-fi libreoffice-voikko

Thunderbirdiin ei tietääkseni tällä hetkellä saa suomenkielistä oikolukua.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Saako Kde Neoniin asennettua Libreoffice Voikon
« Vastaus #2 : 23.06.19 - klo:17.01 »
Kiitos paljon. Voikko toimii.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Saako Kde Neoniin asennettua Libreoffice Voikon (RATKAISTU)
« Vastaus #3 : 23.06.19 - klo:23.40 »
Pontuksen olisi aika harjoitella komentorivin käyttöä, se helpottaa elämää paljon.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Saako Kde Neoniin asennettua Libreoffice Voikon (RATKAISTU)
« Vastaus #4 : 27.06.19 - klo:12.29 »
Tiedän että komentorivin käytön laajempi omaksuminen eli järjestelmän ymmärtäminen auttaisi monessa asiassa. Aikoinani opettelin basiciä ja Ms-dosia ja se sujui hyvin. Sitten tuli Windows ja ongelmia. Olisin voinut hankkia itselleni yhtä hyvin Applen koneen, jolla aikoinani editoin mm. Yleisradiossa ja myös kotona. Mutta! Ihastuin Linuxin ideologiaan -- tiedon pitää olla vapaata kaikille ja rupesin käyttämään Linux sovelluksia. Halusin osoittaa myös ystävilleni ja kavereilleni, että Linuxilla pärjää aivan hyvin. Opin myös pitämään eri distroista ja kokeilemaan niitä. Nykyään käytän työssäni pääasiallisesti Kubuntua.

Valitettavasti en ehdi opiskella linuxin komentokieltä, koska minulla on paljon muita töitä, mutta kiitos tämän keskustelupalstan olen pärjäillyt niin hyvin, että Apple jäi hankkimatta ja Windowsiakin käytän harvemmin.