Kirjoittaja Aihe: Kuinka saan Digikamin lukemaan levylle tallentamani tietokannan?(RATKAISTU)  (Luettu 2873 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vaihdoin järjestelmäni Kde Neoniin, kun Kubuntu jumiutui. Asensin Neonin Kubuntu levylle, jonka alustin uudelle järjestelmälle. Sen jälkeen latasin tarvitsemani ohjelmat uudelleen. Kaikki toimii hyvin, mutta en saanut Digikamia lukemaan sen omaa tietokantaa, jonka tallensin toiselle levylle. Miten se onnistuisi? Ehdin tehdä Kubuntussa paljon järjestelyjä kuvien suhteen, varsinkin tagien ja albumien osalta. Olen käyttänyt Digikamia sen verran vähän, että en ole löytänyt siihen ratkaisua.

Jos joku voisi auttaa, olisin kiitollinen? Vaihtoehtoisissa työpötäympäristöissä tein myös kyselyn yläpaneelin häviämisestä.
______________________________

En saanut enää vanhoja tagejani takaisin, mutta albumit kyllä. Nyt tallennan tiedot suoraan kuviin varmuuden vuoksi. Ehkä tietokannastakin lukeminen onnistuu myöhemmin. Minun puolestani tämä on ratkaistu.
« Viimeksi muokattu: 03.07.19 - klo:17.07 kirjoittanut Pontus12 »

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vaihdoin järjestelmäni Kde Neoniin, kun Kubuntu jumiutui. Asensin Neonin Kubuntu levylle, jonka alustin uudelle järjestelmälle. Sen jälkeen latasin tarvitsemani ohjelmat uudelleen. Kaikki toimii hyvin, mutta en saanut Digikamia lukemaan sen omaa tietokantaa, jonka tallensin toiselle levylle. Miten se onnistuisi? Ehdin tehdä Kubuntussa paljon järjestelyjä kuvien suhteen, varsinkin tagien ja albumien osalta. Olen käyttänyt Digikamia sen verran vähän, että en ole löytänyt siihen ratkaisua.

Jos joku voisi auttaa, olisin kiitollinen? Vaihtoehtoisissa työpötäympäristöissä tein myös kyselyn yläpaneelin häviämisestä.
En ole vaihtanut järjestelmääni mutta muutaman kerran olen joutunut alussa palauttamaan vanhan tietokannat varmuuskopiosta sen seottua,
Aseta DigiKam:n asetuksista missä haluat tietokantaa pitää, oletuksena se taitaa mennä Kuvat-hakemistoon mutta ne häiritsi siellä minua ja niitä kun ei tarvitse kuin digikam ohjelma niin siirsin ne,  nyt minulla oni ne /Kuvat-hakemiston alla piilohakemistossa /.digikam, kopioi toiselta levyltä se/ne tietokanta ko. hakemistoon, menetät kyllä ne uudet muokkaukset paitsi tagien osalta jos ne oli kuvissa.

Database on 3 tiedostoa
Koodia: [Valitse]
/Kuvat/.digikam/digikam4.db (olisiko tuo numero 4 vielä sama vai onko se ollut digikam versionumero kun se luotiin, hm...)
/Kuvat/.digikam/recognition.db
/Kuvat/.digikam/thumbnails-digikam.db
Lisäksi siellä on muutama tiedosto old.* alkuisena, olen tainnut kopioida juoskus 2017 ne ikään kuin varmuuden vuoksi :)

En ole yhdistänyt useampaa tietokantaa joten en osaa sen suhteen auttaa ja enklanti ei ole vahvinta aluettani :(

PS kannattaa ehkä ottaa niistä uusistakin varmuuskopiot jos siirto ei onnistukkaan niin on mitä palauttaa, jos olet asettanut digikam:n kirjoittamaan tagit kuviin niin sen pitäisi lukea ne kuvista eikä niiden vuoksi tarvii sitä vanhaa tietokantaa
« Viimeksi muokattu: 16.06.19 - klo:22.12 kirjoittanut LeHiX »
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos neuvoista. Kokeilin tietokannan hakemista varmuuskopiostani, mutta se ei onnistunut. Olin lähinnä ehtinyt tehdä tageja. Ajattelin lähteä puhtaalta pöydältä ja annan Digikamin hakea kuvat uudelleen. Olen järjestäny ne hakemistoihin, jolloin se tekee niistä albumit. Tästä lähtien tallennan kaikki tagit ja tiedot kuviin. Vähän harmittaa tehty työ, mutta pääasia on, että en kuitenkaan ole menettänyt muuta kuin vähän aikaa.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Laiskana en ole tehnyt erikseen Albumeja vaan kylmästi samaan Albumiin Kuvat-hakemiston ja sen alihakemiostot siihen mukaan, joskus haluan tehdä muilla levyillä oleviin kuviin tageja tai lisätä tietoja teen niistä hakemistoista vain linkin Kuvat-hakemistoon ja seuraavan kerran kun avaan DigiKam:n se lukee ne kuvat linkeistä nutta varon kuitenkin etten anna sille liian suurta palaa :D kun alkuaikoina linkitin toisen levyn kaikki kuvat niin eikös tämä perhana tukehtunut niihin, kai se limiitti jossain mainitaan mutten ole jaksanut etsiä.
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos vastauksista. Tein albumit uudestaan tai paremminkin ne olivat jo levyllä ja laittelen tunnisteet pikku hiljaa kuntoon.